Tulemas on elektroonilised pagasilipikud
veigo
veigo
30. aug 2015 14:39

Kui iseteeninduslik check-in on lennufirmadel kasutuses olnud juba aastaid, siis nüüd uurivad lennufirmad ja lennujaamad aina aktiivsemalt võimalusi, kuidas muuta ka pagasi märgistamine ja äraandmine lennujaamades täiel määral iseteeninduslikuks. Seejuures vaadatakse kaugemale senisest trüki-pagasilipik-ise-välja tehnoloogiast.

Pagasi äraandmise automaadid Amsterdami Schipoli lennujaamas

Maailma lennufirmasid koondava organisatsiooni IATA teatel eksperimenteerivad elektrooniliste pagasilipikutega paljud lennufirmad. Mõned neist, kelle hulgas on ka näiteks British Airways, katsetavad püsivalt pagasile kinnitatava märgisega, mis muudaks tarbetuks uute paberlipikute väljarükkimise iga kord, kui reisija lendab.

Süsteem toimiks nii, et kui reisija registreerib ennast internetis lennule, hoiab ta oma nutitelefoni pagasile kinnitatud elektroonilise märgise kohal ja selle triipkoodi uuendatakse järgmise lennu detailidega. Elektroonilisel märgiseid on lennujaama iseteeninduslikus pagasi äraandmispunktis enne turvakontrolli siirdumist võimalik kiirelt sisse skanneerida. British Airways loodab kirjeldatud süsteemi juurutada juba 2016. aastal. Kuna British Airways kuulub koos Iberia, Hispaania odavlennufirmaga Vueling ja Iiri lennufirmaga Air Lingus samasse IAG (International Airlines Group) gruppi, siis võib eeldada, et British Airwaysis katsetatav elektrooniline pagasimärgistuse süsteem võetakse ka neis lennufirmades kasutusele. Ühe elektroonilise pagasimärgise hinnaks peaks kujunema 3,5 – 4,5 eurot ja neid võib igaüks soetada nii palju, kui vaja.

Elektroonilise pagasimärgise üks eeliseid on see, et seda saab vajaduse korral uuendada kaugemalt. Näiteks, kui reisija jääb lennuki hilinemise tõttu jätkulennult maha või tekib mõni muu lennutõrge, pole lennujaama töötajatel vaja enam pagasilipikut käsitsi uuendada, vaid lennuandmed muudetakse märgisel elektrooniliselt.

Pagasi äraandmise automaat Müncheni lennujaamas

Elektroonilised pagasilipikud võttis esimesena kasutusele Austraalia lennufirma Qantas juba 2010. aastal ja seda on katsetanud ka Air France ja Turkish Airlines. Kuid nii see tehnoloogia kui ka mitmed teised uuendused nagu iseteenindav pagasiäraandmine ja traadita internet pole väga kiiresti levinud, sest lennufirmad eelistasid tihedas konkurentsis investeeringuid pigem mujale suunata. Sel aastal aga prognoositakse, et lennufirmade kasuminumbrid on suurimad pärast 1960-ndate aastate keskpaika ja lennufirmad on valmis rohkem investeerima teenuste parandamisse, mis pealegi võimaldab veelgi kulusid kärpida.

Londoni Gatwicki lennujaam on juba avaldanud, et seoses Põhjaterminali (North Terminal) täieliku renoveerimise käigus plaanitakse seal luua maailma suurim iseteeninduslik pagasi äraandmistsoon. Investeeringu maksumuseks on ligi 1,4 miljardit eurot.

Mitmed Euroopa lennufirmad nagu Swiss, Lufthansa, Air France ja Iberia võimaldavad osadel liinidel reisijatel pagasilipikud soovi korral juba kodus välja printida. Kodus printimine pole siiski eriti levinud, sest Euroopa-siseste lendude pagasilipikud peavad olema selgelt identifitseeritava rohelise ribaga. Alates selle aasta septembrist alustatakse katseperioodiga, kus lisatakse nõue, et kodus väljatrükitud pagasimärgised peavad olema värvitrükis. Pikemas perspektiivis loodetakse siiski kasutusele võtta mõni teine süsteem, mis võimaldab eristada EL-sisest pagasit väljaspoolt EL piire saabuvast pagasist.

Igal juhul tundub, et iseteeninduslik pagasi äraandmine saab lendamisel normiks juba üsna varsti. Kui preagu pakuvad pagasi äraandmisel täielikku iseteenindust 9 % lennufirmadest, siis prognoositakse, et 2017. aasta lõpuks kasvab see 70 %-ni. Missugune tehnoloogia pagasi elektrooniliseks märgistamiseks täpselt kasutusele võetakse, seda me varsti näeme. Igal juhul tuleb valmis olla, et lähitulevikus reisime me elektroonilise pagasiga.

Kuigi elektroonika võib aidata reisimist teha lihtsamaks ja kiiremaks, piisab kogu süsteemi uppilaskmiseks vaid elektrikatkestusest. Viimane selline näide on pärit augusti algusest, kui Londoni Heathrow lennujaamas tekitas elektrikatkestus pagasikäitluses täieliku kaose.

Allikas: Financial Times (tasuline)

Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased