Ühendkuningriigi valitsus on alustanud konsultatsioone, et asendada praegu riigis lennureisijate õigusi reguleeriv Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrus nr EU261 uue Brexiti-järgse kaitseskeemiga. Lubadus on pakkuda ausamat ja lihtsamat kompensatsioonimehhanismi, kirjutab BBC.
Ettepaneku kohaselt peaksid sealsed lennufirmad ÜK siseste lendude hilinemise puhul maksma reisijatele hüvitist järgmiselt:
Ühendkuningriigis (ja meil) hetkel kehtiva määruse 261 kohaselt pole lendude hilinemisel soetatud lennupileti maksumus oluline. Hilinemise hüvitamiseks peab kuni 1500 km pikkuste hilinemine olema vähemalt 3 tundi ja hüvitise summa on sel puhul 250 eurot. Kindlasti oleks reisija vaatenurgast tore, kui kompenseeritaks ka lühemad hilinemised.
Esmapilgul tundub brittide lennupileti hinnaga seotud kompensatsioonisüsteem olema ka ausam, sest kas tõesti tuleb hüvitada sama mõõduga 9 naelane odavlend ja tunduvalt kallim lend äriklassis? Teisalt, kas odava pileti ostnule on hilinemine kuidagi vähem ebameeldivam, kui kalli pileti ostnule?
Küsimusi tekitab ka määratlus "pileti hind". Kas selle sisse arvestatakse ainult lennupileti baashind või ka kõik makstud lisatasud (pagas, istekohad, maksud jmt)? Teada pole ka hoolituskohustuse ulatust.
Suurim probleem Briti tarbijate jaoks võib peituda hoopis selles, et sealsetele lennufirmadele muutub jälle kasulikuks pooltühje lende erinevatel ettekäänetel lühiajaliselt ette tühistada – mis on täpselt üks põhjuseid, miks EU261 ellu kutsuti.
Kokkuvõtteks
Nagu öeldakse, "brittide idee on kahtlemata huvitav". Kuna konsultatsioonid alles algasid ja detaile napib, pole mõtet liiga sügavuti minna. Aga esmapilgul tundub, et tarbijad võidaksid sellest algatusest pigem retoorikas kui reaalselt, seda eelkõige suurema võimalusega lendude tühistamisele.
Meil otsest põhjust muretsemiseks pole, sest kogu eelnev jutt puudutas ÜK siselende. Euroopa Liidust Ühendkuningriiki suunduvate lendude puhul jääb lennureisijate õigusi endiselt reguleerima vana hea EU261.