Z-põlvkond või generatsioon Z, kõnekeeles zuumerid, viitab demograafilisele grupile, kelle sünniaastad jäävad vahemikku 1990. aastate keskpaigast kuni 2010. aastate alguseni ehk siis üldistades 1995 kuni 2010. See on esimene põlvkond, mis on üles kasvanud digitaalses maailmas. Kuidas aga mõjutab internetis lõputuna näiv infoküllus selle põlvkonna reisiotsuseid? Kuidas reisi planeerides infot hangitakse ja missugust infot usaldatakse? Saksakeelses inforuumis tegutsev HolidayCheck uuris seda.
Reisimine on noorte jaoks oluline
Kuigi zuumerid on vanematest keskkonnateadlikumad, reisivad teismelised ja noored täiskasvanud siiski nii sageli, kui võimalik. Viimase 12 kuu jooksul on ühe või mitu pikemat reisi ette võtnud rohkem kui pooled vastanutest, üle 70 protsendi on käinud vähemalt ühel lühemal reisil.
Kuna paljud noored on oma tööelu alles alustamas, on loomulik, et reisi hind mängib otsustamisel olulist rolli: 67% küsitletute jaoks oli reisi maksumus kas väga oluline või otsustav faktor. Kolmandik ütles oma viimase reisi eelarveks vähem, kui 1000 eurot, 28% maksis 1000-2000 eurot, kuid ligi 10% võisid endale lubada kulusid üle 5000 euro.
Kust saavad noored reisiinspiratsiooni?
Üks selle uuringu üllatusmomentidest on vast see, et kuigi digipõlvkond on esindatud paljudes sotsiaalvõrgustikes, on reisiotsuste tegemisel kõige suurem roll hoopis perel ja sõpradel, kelle jagatud infot pidas usaldusväärseks 96% vastanutest. Teine oluline koht, kus infot hangitakse, on erinevad reisiportaalid, neid peab usaldusväärseks 75% vastanutest. Sotsiaalmeedias on kõige populaarsemad Instagram, YouTube ja TikTok, kuigi sealt pärinevat infot usaldab vaid 48% noori. Pinterest leiab noorte hulgas vähe kasutamist.
Sotsiaalmeedias tegutsevate influentserite sisu pidas inspireerivaks vaid viiendik küsitletutest. Reisiblogijate ja influentserite jagatud soovitusi ja nõuandeid vaadatakse küllalt kahtlustava pilguga – 69% väljendas kahtlust, et nende soovitused pole sõltumatud ning tegelikkusest pakutakse kõvasti ilustatud pilti. Sellegipoolest kasutatakse neid sageli esimese inspiratsiooniallikana.
Ainult 30% zuumeritest ei jaga reisiga seonduvat sotsiaalmeedias
Sotsiaalmeediasse sobiva sisu tootmine on digipõlvkonna jaoks oluline osa puhkusest. Pooled zuumeritest jagavad oma reisidest pilte ja videosid mõnel sotsiaalmeedia platvormil. Ja küsimus pole mitte ainult soovis jagada, ligi 70% vastanutest ütles, et nad uurisid sisutootmiseks sobilikke võimalusi (päikeseloojangud, ilusad kohad jmt) juba enne reisi. Kolmandik Gen Z liikmetest loebki reisi kordaläinuks alles siis, kui saadud reisikogemusi saab sotsiaalmeedias ilusate piltide või video näol jagada.
Kuigi jagamine on noortele oluline, tunnetab 40%, et neil on surve midagi postitada – ja noormehed tunnetavad seda sagedamini. Ligi pooltele tähendab sotsiaalmeedias kohalolek seda, et tuntakse survet reisida ja jagada nii palju, kui võimalik.