Kümme aastat tagasi, aastal 2012, oli Estonian Airis raju aeg. Või vähemalt oli seda aasta esimene pool. 33 000 eurose kuupalgaga Estonian Airi juhiks palgatud Tero Taskila eesmärk oli Tallinnast teha lennunduskeskus. Strateegia elluviimiseks avati muuhulgas ka liin 36 500 elanikuga Kajaani linna Soomes.
Jättes kõrvale selle, kas strateegia oli hea või mitte, oli see igal juhul paganama kulukas – iga tegevuspäev tõi Estonian Airile kuni 100 000 eurot kahjumit. Mingil hetkel jõudis ka poliitikutele pärale, et Eestis diivanist ikka naftat ei tule, üle jõu käiv lendamine tõmmati koomale ja leping Tero Taskilaga lõpetati. Lahkumiseks sai Taskila Estonian Airi ühe päeva kahjumi suuruse preemia. Avantüüri lõpptulemuseks oli tuttava Estonian Airi kaubamärgi kadumine.
Luksuslennuliin Maldiividel
Kuigi vahepeal pole temast palju kuulda olnud, pole Tero Taskila lennunduse juurest kuhugi kadunud. Nimelt on ta seotud uue luksusliku lennufirmaga Beond, mis peaks Maldiividel tegevust alustama juba 2023. aasta esimeses pooles. Lisaks Taskilale on Beondi taga Boeingu müügi- ja turundustaustaga Max Nilov ja IATAs töötanud Sascha Feuerherd. Maldiividel teeb Dubais registreeritud Beond koostööd kohaliku kontserniga Simdi Group.
Beond pürgib maailma esimeseks puhkuselende opereerivaks premium lennuliiniks. Kui ainult äriklassiga regulaarliinid pole uudiseks (vaata näiteks La Compaigne), siis puhkuselendude segmendis sellist ärimudelit varem katsetatud pole.
Beond hakkab lendudeks kasutama Airbus A321neo lennukeid. Kui tavakonfiguratsioonis on kahe teenindusklassiga A321 lennukites 180 – 220 istekohta, siis Beond paigutab sinna ainult 68 reisijat 2-2 konfiguratsioonis. Seda on 8 võrra vähem, kui juba mainitud ainult äriklassi pakkuva La Compaigne sama tüüpi lennukites. Kuigi kõik lennud on äriklassis, hakatakse pakkuma kolme broneerimisklassi. Broneerimsklasside erinevused tulevad sisse maapealses teeninduses ja pileti tingimustes.
Uue lennufirma esimesed kolm lennukit on siiski lisakütusepaagiga A321ceo, A321neo lennukid hakkavad saabuma järgmise aasta suve alguses. 2023. aasta lõpuks peaks Beond opereerima 7 kuni 8 lennukiga. Tulevikus loodetakse lennukiparki lisada ka kauglendudele sobiv Airbus 321 XLR. Nende lennukite lennuulatus võimaldaks teenindada selliseid turge nagu Ühendkuningriik või Hispaania.
Luksuslennufirma suured plaanid
Ei saa öelda, et Beondi juhtide plaanid liiga tagasihoidlikud oleks. Täispremium lennufirma on eesmärgiks seadnud lennud 60 sihtkohta kõikjal maailmas. Esimeses etapis alustatakse lende 8 kuni 10 sihtkohta, mis jäävad Malest kuni 7 lennutunni kaugusele.
Juba 2023. aasta suvel peaks Euroopast Maldiividele saama lennata Münchenist, Viinist, Milanost, Pariisist ja Zürichist. Teisteks potentsiaalseteks sihtkohtadeks oleks Dubai, Ar-Riyāḑ (Saudi Araabia), Singapur, Hongkong ja Taipei.
Kokkuvõtteks
Ainult äriklassiga liine on aja jooksul katsetatud korduvalt. Enamikul neist on põrumisaeg kujunenud suhteliselt lühikeseks, kuid prantslaste La Compaigne püsimine tõestab, et õige hinnaga õigete kohtade vahel lennates on äriklassile üles ehitatud toimimismudel võimalik.
Nüüd saame näha, kuidas õnnestub see puhkuselendude segmendis. Alati on üheks eeliseks otselennud, kuid nii mõnelgi plaanitud liinil on oodata konkurentsi (Pariis – Air France, Viin – Austrian Airlines/hooajaline, Dubai – Emirates). Millised võiks olla Beondi eelised näiteks Emiratesi äriklassi ees?
Kas premium kliente jätkub ka 60 sihtkohta, on omaette küsimus. Usk tekiks ehk siis, kui Beond on esimese tegevusaasta edukalt üle elanud.