Uus trend – vargused lennuki pardal
veigo
veigo
27. juuni 2016 14:09

Aastaid tagasi langesin ma ebameeldiva varguse ohvriks. Lõuna-Aafrikas Johannesburgist Kaplinna lennates varastati minu äraantavast pagasist paar miljardit. Süüdistada saan siin vaid iseennast, sest miljardite asetamine äraantavasse pagasisse pole tõesti just kõige mõistlikum tegu. Ilmselt ajendas selle sammu astuma asjaolu, et tegemist oli Zimbabwest ostetud hüperinflatsiooni aegsete kohalike dollaritega, mille reaalne rahaline väärtus oli umbes 3 USA dollarit. Ei uskunud, et keegi seda varastama vaevub, kuid eksisin – kellelgil oli seda väga vaja. Igatahes oli minu suurejooneline plaan oma tuttavatest hetkega miljardärid teha ja endale reisilt veidi ebatavalisi suveniire tuua korralikult untsus (kuigi mälestused ühest Bulawayo baarist, kus õlle eest tuli päris mitu rahapakki välja käia, jäävad).

 

Kuigi ebameeldiv asi, võib varguse äraantavast pagasist kirjutada iseenda rumaluse arvele. Kuid selgub, et aina murettekitavamaks trendiks on kujunenud vargused lennukisalongis pagasiriiulis olevast käsipagasist. Näiteks Qatar Airwaysi juht Akbar Al Baker nimetas 2015. aasta lõpus antud intervjuus seda tüüpi varguseid lennufirma praeguse hetke kõige suuremaks turvariskiks.

 

Al Baker tõdeb, et tegemist on fenomeniga, mida hakati täheldama umbes aasta tagasi. Nimelt leidub aina rohkem reisijaid, kes lennuki pardal uurivad teiste reisijate käsipagasit, eesmärgiga varastada raha ja väärtesemeid. Al Baker ütleb, et probleeme on eelkõige neil lendudel, mis suunduvad või lahkuvad ühest konkreetsest riigist, mainimata siiski otseselt, mis riigiga on tegemist.

 

Veidike internetis ringi vaadates saab selgeks, et ilmselt on Qatar Airwaysil kõige rohkem probleeme Hiinasse suunduvavatel või sealt väljuvatel lendudel. Leidub arvamusi, et tegemist võib olla organiseeritud kuritegevuse uue vormiga, kuigi esmapilgul võib tekkida küsimus, kas tõesti tasub investeering lennukipiletisse ennast varastatud kraami näol ära? Seda enam, et tegemist pole ainult turistiklassi probleemiga, vaid varastatakse ka äri- ja isegi esimeses klassis.

 

Viimati jäi lennukis vargusega vahele hiinlane, kes üritas Bangkokki suunduval Emiratesi lennul varastada kaasreisijalt 110 000 Rootsi krooni (11 700€) väärtuses sularaha. Kuigi küsimus, mis põhjusel on vaja reisida sellise koguse sularahaga ja kas sellise koguse sularaha üle piiri toimetamine ka seaduslik on, nõuaks eraldi analüüsi, on selge, et vargapoistel lennukitest võtmisväärilist jagub. Näiteks filmis kaasreisija mobiiliga ühte teist hiinlast, kes Turkish Airlinesi lennul (jälle Bangkokki) üritas varastada Taani kodaniku käsipagasist rohkem kui 5000 euro väärtuses sularaha. Vaikselt hakkab juba huvi tekkima, miks reisitakse sellise hulga sularahaga?

 

Varguste eest lennuki pardal hoiatab ka portaal CorporateTravelSafety.com, tuues ära hulga näiteid, kus asjaosalisteks on enamasti just Hiina kodanikud.

 

Mida varguste vältimiseks lennuki pardal ette võtta? Täiesti lollikindlaid soovitusi ilmselt polegi, kuid varaste elu saab keerulisemaks teha igal juhul. Mõned mõtted:

 

  • Teadvusta, et selline probleem võib reaalselt eksisteerida.
  • Kui võimalik, aseta käsipagas pagasiriiulile veidi endast ettepoole, et võimalikku toimetamist pagasiriiulil oleks lihtsam jälgida.
  • Aseta oma pagas pagasiriiulile nii, et selle lukkudele oleks võimalikult raske kiirelt ligi pääseda.
  • Hoia raha ja muu väärtuslikum kraam enda lähedal. Tõsi, reisides 10000 euroga võib selle summa paigutamine särgialusesse rahakotti veidi keeruliseks osutuda.
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased