Venemaa sõjategevusele Ukrainas vastukaaluks kehtestatud sanktsioonid on Venemaa turismisektori harjumuspärase tegevuse pea peale pööranud. Ühtäkki ollakse olukorras, kus rahvusvaheliste lendude teostamine on muutunud lennukite puuduliku dokumentatsiooni ja võimaliku arestimisohu tõttu kas riskantseks või võimatuks ning Venemaal enda toodetud lennukeid napib. See sunnib Venemaa reisikorraldajaid mõtlema kõikvõimalikele alternatiividele. Turismiportaali TourDom.ru andmetel on ühe sellise alternatiivideena välja käidud ettepanek toimetada puhkajaid Lõuna-Venemaalt Türki tšarterrongidega Dagestani ja Aserbaidžaani kaudu.
Rong võiks väljuda näiteks Doni-äärsest Rostovist ja sõita läbi Krasnodari, Mineralnõje Vodõ ja Mahhatškala Bakuusse, kust edasi suundutaks Türgis kas Izmiri või Istanbuli. Marsruut näeks välja umbes selline:
Asjast huvitatud reisibürood ostaksid rongides teatava arvu istekohti edasimüügiks, reisijad saaksid Venemaal peale tulla kõikides peatustes. Esimene tagasiside reisifirmadelt on positiivne, sest rong oleks suhteliselt odav, kuid mis veelgi tähtsam – usaldusväärne. Erinevalt lennukitest ei pea keegi ronge kinni.
Projekti elluviimisel on siiski üks tõsine takistus - praegu on Venemaal raudteeühendus võimalik vaid ühe naaberriigiga, milleks on Valgevene. Teiste riikidega on maapiirid suletud. Sellest piirangust loodetakse lähiajal üle saada.
Tšarterrongide käikupanek nõuab kooskõlastamist ka Türgi ametiasutustega, kuid arvestades Türgi huvi Vene turistide vastu ei tohiks see keeruline olla.
Muidugi tuleb taolise rongireisi puhul arvestada ajafaktoriga. Umbes 2500 km pikkune rongireis võtab aega vähemalt 2 päeva, tagasisõit teist samapalju lisaks. Idee autorid aga arvavad, et olukorda arvestades ei tohiks pirtsutamiseks olla põhjust. Pealegi sõidavad inimesed rongiga Novosibirskist Sotši või Krimmi, mis pole samuti ühe päeva reis. Venemaal suhtutakse rongisõitu ka üldiselt veidi teistmoodi.
Kokkuvõtteks
Vast polegi küsimus taolise tšarterrongi ühes või teises nüansis. Märkimisväärne on juba see, et midagi taolist tõsiselt üldse arutama hakatakse. See näitab, et Venemaale kehtestatud sanktsioonidel on sealsele turismisektorile ja paljudele reisimisega harjunud inimestele tohutu mõju. Pole raske prognoosida, et turismireisist kujuneb paljudele ühtlasi ka kaubareis ja rong on selleks otstarbeks just sobiv transpordivahend.