Veel IATA uuest käsipagasi standardist (täiendatud 18.06.)
veigo
veigo
12. juuni 2015 11:10

Ilmselt on tänaseks enamik inimesi kuulnud, et rahvusvaheline lennutranspordi organisatsioon IATA soovib optimeerida lennukisse lubatava käsipagasi mõõtmeid. Kui kõik IATA-sse kuuluvad lennufirmad algatusega ühineksid, saaks tulevikus pardale võtta maksimummõõtudega 55 cm x 35 cm x 20 cm suurese käsipagasi. Teoreetiliselt peaks seejärel ruumi leiduma igale pagasile vähemalt 120 istekohaga lennukis. Samas on potentsiaalselt kõiki lennureisijaid puudutavat teemat käsitletud mõnevõrra piiratult.

Missugused on lennufirmade praegused käsipagasi maksimummõõdud?

IATA soovitus 55 x 35 x 20 cm

Estonian Air 56 x 45 x 25 cm

Easyjet 56 x 45 x 25 cm

Ryanair 55 x 40 x 20 cm

airBaltic 55 x 40 x 20 cm

Lufthansa 55 x 40 x 23 cm

Finnair 56 x 45 x 25 cm 

SAS 55 x 40 x 23 cm

KLM / Air France 55 x 35 x 25 cm

British Airways 56 x 45 x 25 cm

Qatar Airways 50 x 37 x 25 cm

Emirates 55 x 38 x 20 cm

Wizz Air 42 x 32 x 25 cm


IATA uus käsipagasi standard ei ole lennufirmadele kohustuslik

Uudistest on läbi kumanud, nagu oleks IATA poolt kehtestatud käsipagasi mõõdud lennufirmadele kohustuslikud. Tegemist on siiski vaid IATA soovitusega, mille rakendamine on lennufirmadele vabatahtlik. IATA näole on tegemist eelkõige kaubandusorganisatsiooniga.

Küsimus ei ole paaris sentimeetris

Uute käsipagasi mõõdusoovitustega seonduv poleemika on põhiliselt keskendunud sellele, "kas ma pean nüüd uue reisikohvri soetama"? Kuigi ükski IATA pressiteade seda välja ei too, siis tegelikult halvendaks IATA soovitusliku pagasimõõdu rakendamine võimalusi ainult käsipagasiga reisida märkimisväärselt. Kui praegu kehtivate käsipagasi piirmõõtude järgi saaks näiteks Estonian Airi ja Finnairi pardale võtta 63 liitrise pagasi, siis IATA soovituslike mõõtmetega käsipagas mahutaks vaid 38,5 liitrit. Teisisõnu: reisija saaks kaasa võtta ligi 40% vähem pagasit. Isegi Ryanairiga (kes ei ole IATA liige) lennates mahutaks käsipagas 11 liitrit vähem, kui praeguste Ryanairi käsipagasi reeglite järgi.

IATA käsipagasi soovituslikud käsipagasi mõõdud ei mahuta lennukites rohkem pagasit

IATA argument, et väiksemate mõõtudega käsipagas võimaldab lennuki pagasiriiulile mahutada rohkem pagasit, on nõrkadel alustel. Pagasiriiulis tekib küll käsipagasi peale rohkem ruumi, kuid mitte piisavalt palju, et sinna mahuks veel üks ühik pagasit. Jääb mulje, et uued pagasimõõdud arvutati välja tehtega, kus võeti pagasiriiuli arvestuslik ruumala, jagati see lennuki istekohtade arvuga ja tulemus kirjutati soovituseks.

Standardid regionaalledudel

IATA uus pagasistandard peaks kindlustama, et vähemalt 120-kohalises lennukis mahub iga reisija käsipagas pagasiriiulile. Samas on teada, et suuremates lennukites on pagasiriiulid niigi suuremad, kui regionaallende teenindavatel väiksematel lennukitel.

Lennukite pagasiriiulid lähevad suuremaks

IATA soovitused, mis on välja töötatud koostöös lennufirmade ja lennukitootjatega, on kentsakas vastuolus trendiga, kus lennuki pagasiriiulid pidevalt suurenevad. Näiteks Boeingu uut tüüpi pagasiriiulid mahutavad Boeing 737 tüüpi lennukites tervelt poole rohkem pagasit.

Kas praegustele piirnormidele vastava pagasiga enam pardale ei lasta?

Lastakse küll. Teoreetiliselt peaks IATA nõuetele vastava märgi olemasolu kiirendama reisijate pardale minekut ning IATA soovitab IATA märgist omavaid reisijaid pardale lasta eelisjärjekorras, kuid kas ja kuidas seda rakendama hakatakse, on ebaselge. Reisijate kategoriseerimine käsipagasi märgistuse alusel igatahes kõige paremini ei lõhna.

IATA on leidnud uue tuluallika

Veel üks asi, millest IATA parema meelega ilmselt vaikiks, on asjaolu, et iga kohvri pealt, millel hakkab olema IATA nimi, hakkab IATA teenima tulu.

Kas lennufirmad hakkavad IATA standardit rakendama?

Kuigi uue käsipagasi standardi rakendamise vastu on üles näidanud huvi sellised lennufirmad nagu Lufthansa, Emirates, Qatar Airways, Cathay Pacific Airways, China Eastern ja China Southern, on paljud lennufirmad IATA soovituste osas ettevaatlikud. Näiteks pole ükski USA lennufirma, aga ka British Airways ja KLM / Air France seni uute standardite rakendamisest teatanud.

Senisest tunduvalt väiksema käsipagasi pardale lubamine võib seniseid ainult käsipagasiga lendajaid panna vaatama nende lennufirmade poole, kes IATA soovitusi ei rakenda. Nende hulgas on ka lennufirmadele kõige magusam seltskond – viimasel hetkel täistariifiga pileti ostnud äriklassi reisijad. Selliste reisijate vähenemine oleks igale lennufirmale valus.

Kokkuvõttes

tundub, et järjekordselt veeretavad lennufirmad oma probleemid reisijate kaela. Väliselt ülla eesmärgi nimel (ühtlustada käsipagasi mõõtmed, kiirendada pardaleminekut, igale käsipagasile koht) tegutsedes kumab taustalt läbi, et IATA soovituste rakendamine töötab kasulikult küll IATA-le, lennufirmadele ja kohvritootjatele, kuid reisijate kasu uuest standardist on rohkem kui küsitav.

Nagu selgub, on uudise pealkiri vigane. IATA on väljastanud täpsustuse, kust selgub, et ei, väljakäidud mõõtmed pole kindlasti standard, vaid... lihtsalt midagi, mida välja käidi. Kui standard muutub ühtäkki paari päeva jooksul väga vabatahtlikuks soovituseks, siis ilmselt võib siit ühte-teist välja lugeda.

0
0

IATA väljastas pressiteate, kus teatatakse Cabin OK initsiatiivi peatamisest ja selle ümbervaatamisest. Ridade vahelt võib välja lugeda, et põhjuseks on äärmiselt kriitilised hinnangud IATA uutele käsipagasi soovituslikele mõõtmetele, seda eriti Põhja-Ameerika lennufirmde, reisijate ja ka poliitikute poolt.

Teada on ka, palju IATA lootis iga Cabin OK märgistusega kohvri pealt teenida. Summa on 0,35 dollarit ehk 31 eurosenti.

0
0
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased