Ilmselt on tänaseks enamik inimesi kuulnud, et rahvusvaheline lennutranspordi organisatsioon IATA soovib optimeerida lennukisse lubatava käsipagasi mõõtmeid. Kui kõik IATA-sse kuuluvad lennufirmad algatusega ühineksid, saaks tulevikus pardale võtta maksimummõõtudega 55 cm x 35 cm x 20 cm suurese käsipagasi. Teoreetiliselt peaks seejärel ruumi leiduma igale pagasile vähemalt 120 istekohaga lennukis. Samas on potentsiaalselt kõiki lennureisijaid puudutavat teemat käsitletud mõnevõrra piiratult.
Missugused on lennufirmade praegused käsipagasi maksimummõõdud?
IATA soovitus
55 x 35 x 20 cm
Estonian Air
56 x 45 x 25 cm
Easyjet
56 x 45 x 25 cm
Ryanair
55 x 40 x 20 cm
airBaltic
55 x 40 x 20 cm
Lufthansa
55 x 40 x 23 cm
Finnair
56 x 45 x 25 cm
SAS
55 x 40 x 23 cm
KLM / Air France
55 x 35 x 25 cm
British Airways
56 x 45 x 25 cm
Qatar Airways
50 x 37 x 25 cm
Emirates
55 x 38 x 20 cm
Wizz Air
42 x 32 x 25 cm
IATA uus käsipagasi standard ei ole lennufirmadele kohustuslik
Uudistest on läbi kumanud, nagu oleks IATA poolt kehtestatud käsipagasi mõõdud lennufirmadele kohustuslikud. Tegemist on siiski vaid IATA soovitusega, mille rakendamine on lennufirmadele vabatahtlik. IATA näole on tegemist eelkõige kaubandusorganisatsiooniga.
Küsimus ei ole paaris sentimeetris
Uute käsipagasi mõõdusoovitustega seonduv poleemika on põhiliselt keskendunud sellele, "kas ma pean nüüd uue reisikohvri soetama"? Kuigi ükski IATA pressiteade seda välja ei too, siis tegelikult halvendaks IATA soovitusliku pagasimõõdu rakendamine võimalusi ainult käsipagasiga reisida märkimisväärselt. Kui praegu kehtivate käsipagasi piirmõõtude järgi saaks näiteks Estonian Airi ja Finnairi pardale võtta 63 liitrise pagasi, siis IATA soovituslike mõõtmetega käsipagas mahutaks vaid 38,5 liitrit. Teisisõnu: reisija saaks kaasa võtta ligi 40% vähem pagasit. Isegi Ryanairiga (kes ei ole IATA liige) lennates mahutaks käsipagas 11 liitrit vähem, kui praeguste Ryanairi käsipagasi reeglite järgi.
IATA käsipagasi soovituslikud käsipagasi mõõdud ei mahuta lennukites rohkem pagasit
IATA argument, et väiksemate mõõtudega käsipagas võimaldab lennuki pagasiriiulile mahutada rohkem pagasit, on nõrkadel alustel. Pagasiriiulis tekib küll käsipagasi peale rohkem ruumi, kuid mitte piisavalt palju, et sinna mahuks veel üks ühik pagasit. Jääb mulje, et uued pagasimõõdud arvutati välja tehtega, kus võeti pagasiriiuli arvestuslik ruumala, jagati see lennuki istekohtade arvuga ja tulemus kirjutati soovituseks.
Standardid regionaalledudel
IATA uus pagasistandard peaks kindlustama, et vähemalt 120-kohalises lennukis mahub iga reisija käsipagas pagasiriiulile. Samas on teada, et suuremates lennukites on pagasiriiulid niigi suuremad, kui regionaallende teenindavatel väiksematel lennukitel.
Lennukite pagasiriiulid lähevad suuremaks
IATA soovitused, mis on välja töötatud koostöös lennufirmade ja lennukitootjatega, on kentsakas vastuolus trendiga, kus lennuki pagasiriiulid pidevalt suurenevad. Näiteks Boeingu uut tüüpi pagasiriiulid mahutavad Boeing 737 tüüpi lennukites
tervelt poole rohkem pagasit.
Kas praegustele piirnormidele vastava pagasiga enam pardale ei lasta?
Lastakse küll. Teoreetiliselt peaks IATA nõuetele vastava märgi olemasolu kiirendama reisijate pardale minekut ning IATA soovitab IATA märgist omavaid reisijaid pardale lasta eelisjärjekorras, kuid kas ja kuidas seda rakendama hakatakse, on ebaselge. Reisijate kategoriseerimine käsipagasi märgistuse alusel igatahes kõige paremini ei lõhna.
IATA on leidnud uue tuluallika
Veel üks asi, millest IATA parema meelega ilmselt vaikiks, on asjaolu, et iga kohvri pealt, millel hakkab olema IATA nimi, hakkab IATA teenima tulu.
Kas lennufirmad hakkavad IATA standardit rakendama?
Kuigi uue käsipagasi standardi rakendamise vastu on üles näidanud huvi sellised lennufirmad nagu Lufthansa, Emirates, Qatar Airways, Cathay Pacific Airways, China Eastern ja China Southern, on paljud lennufirmad IATA soovituste osas ettevaatlikud. Näiteks pole ükski USA lennufirma, aga ka British Airways ja KLM / Air France seni uute standardite rakendamisest teatanud.
Senisest tunduvalt väiksema käsipagasi pardale lubamine võib seniseid ainult käsipagasiga lendajaid panna vaatama nende lennufirmade poole, kes IATA soovitusi ei rakenda. Nende hulgas on ka lennufirmadele kõige magusam seltskond – viimasel hetkel täistariifiga pileti ostnud äriklassi reisijad. Selliste reisijate vähenemine oleks igale lennufirmale valus.
Kokkuvõttes
tundub, et järjekordselt veeretavad lennufirmad oma probleemid reisijate kaela. Väliselt ülla eesmärgi nimel (ühtlustada käsipagasi mõõtmed, kiirendada pardaleminekut, igale käsipagasile koht) tegutsedes kumab taustalt läbi, et IATA soovituste rakendamine töötab kasulikult küll IATA-le, lennufirmadele ja kohvritootjatele, kuid reisijate kasu uuest standardist on rohkem kui küsitav.