2006. aastal välja tulnud esimene Borati film "Borat - kultuurialased õppetunnid Ameerikast abiks suursuguse Kasahstani riigi ülesehitamisel" tekitas Kasahstanis palju paksu verd. Kasahstani valitsusele ei mahtunud pähe, kuidas mingi suvaline rassistlik misogüüniline ameeriklane heidab nende rahva ja kultuuri üle nii räiget nalja. Näitleja Sacha Baron Coheni kehastatud fiktiivset Kasahstani TV reporterit Borat Sagdiyevit võeti riikliku solvanguna. Loomulikult sai film Kasahstanis näitamiskeelu.
Aasta varem, aastal 2005 oli Los Angelese keskkooliõpilasel Dennis Keenil valida, kuhu minna suveks vahetusõpilaseks. Poiss otsustas Prantsusmaa ja Hispaania kõrvale jätta ning minna ilma pikemalt kaalutlemata hoopis Kasahstani, millest USA-s polnud mitte keegi mitte midagi kuulnud. Täpselt sama – mitte kellelgi pole ideed - oli ka põhjus, miks Baron Cohen Borati sünnimaaks Kasahstani valis, kuigi film, vaatamata arvukatele viidetele Kasahstanile, ei rääkinud tegelikult üldse Kasahstanist.
Kui 29. septembril ilmunud Borati järjefilmi treileri järel ootas Baron Cohen taas Kasahstani valitsuselt raevukat vastust, siis seekord seda ei järgnenud. Hoopis vastupidi, Kasahstanis on aktsepteeritud, et Borat toob riigile tähelepanu ning on Kasahstanile tasuta reklaam. Ja veelgi enam, nüüd on otsustatud Borat enda kasuks tööle panna, adapteerides Boratist tuntud fraasi "Very Nice" Kasahstani uueks turismisloganiks "Kasakhztan. Very Nice".
Idee selleks tuli sellelt samalt Dennis Keenilt, kes vahepeal oli Kasahstani elama asunud, kohalikuga abiellunud ja veab nüüd riiklikus telekanalis turismisaadet ning tema sõbralt Jermek Utemissovilt, kes aitab välisfirmadel korraldada Kasahstanis filmivõtteid.
Kui sõprad ideed kaks nädalat tagasi Kasahstani Turismiametis esitlesid, saadi sealt kiire "jah". Juba varem olid turismiametnikud otsustanud, et seekord ülereageerimist välditakse. Kuid uus võimalus tundus liiga ahvatlev, et seda kasutamata jätta. Koroonaajastul, kui turismipromotsiooni ju väga ei tehta, on hea, kui riik saab ohtralt tasuta tähelepanu. Võib-olla pole see kõige kenam viis, aga tähelepanu on tähelepanu. Kasahhid on isegi kutsunud Baron Coheni Kasahstani filmi tegema.
Kuigi ka uus Borat on tekitanud rohkesti vastakaid arvamusi, pole Kasahstanis enam oodata samasugust pahameeletormi, nagu 2006. aastal. Uus põlvkond, kes kasutab sotsiaalmeediakanaleid, saab aru inglise keelest ja teab meeme, on peale kasvanud.
Kui Sacha Cohen kuulis, et Kasahstani suhtumine on seekord täiesti muutunud ja nad kasutavad tema väljendit turismisloganina, teatas ta, et Borat on komöödia ja filmis näidataval Kasahstanil pole mingit seost reaalse riigiga, reaalne Kasahstan on Borati versiooni vastand. Tundub, et mõlemad pooled on kenasti kokkuleppele jõudnud.
Kui kasahhidel on vähegi oidu oma ideed ära kasutada, siis võiks tulevikus loota veelgi klippe, loodetavasti koos väikse kiiksuga. Esimene ametlik uue slogani esitlus on selline:
Allikas: New York Times