WOW Air leidis investori, tehingut Icelandairiga ei tule
veigo
veigo
30. nov 2018 01:21

Islandi odavlennufirma WOW Air, mille äriidee on pakkuda odavaid lende Euroopast ja Põhja-Ameerikast Islandile ning ühendada Atlandi kahte kallast Islandi kaudu, finantsprobleemid on teada olnud juba kuid. Kuid oktoobris muutusid rahavood juba sedavõrd kriitiliseks, et tuli hakata kiirkorras otsuseid tegema.

5. oktoobril teatas teise Islandi lennufirma, Icelandairi emafirma Icelandair Group, et on nõus omandama oma konkurendi aktsiad. Tehing näis olema WOW Airi jaoks viimane õlekõrs, sest WOW Airi aktsionäridele jagus vaid 5,4% ühinenud lennufirma aktsiatest

Sel nädalal hakkas meediasse jõudma info, et plaanitud tehing ei pruugi toimuda, sest WOW Air ei suuda kokkulepitud kuupäevaks ehk 30. novembriks suure tõenäosusega ühinemiseks vajalikke tingimusi täita. 29. novembril otsustasidki pooled, et Icelandairi ja WOW Airi ühinemine jääb ära.

Tulevärki on viimastesse päevadesse jagunud rohkemgi. WOW Air tegi olulisi kärpeid USA liinivõrgus, tühistas Reykjavikist Delhisse algama pidanud lennud ning oli sunnitud liisingfirmale tagastama neli lennukit, mis vähendas võimalike istekohtade arvu kohe viiendiku võrra. Kõige selle kõrvalt ei unustatud siiski teha ülisoodsaid pakkumisi.

Kokkuvõttes tundus, et teade WOW Airi pankrotist on vaid päevade küsimus. Kuid näib, et lennufirmal on kasutada ka teine õlekõrs.

USA investeerimisfirma Indigo Partners ja WOW Air teatasid äsja, et on sõlminud eelkokkuleppe, mille kohaselt Indigo Partners (mitte segamini ajada India odavlennufirmaga IndiGo) on nõus WOW Airi investeerima. Mis tingimustel see toimuma hakkab, pole avalik.

Siin võib tekkida küsimus, et mis huvi oleks ühel investeerimisfirmal panna raha ülikriitilises finantsseisus lennufirmasse? Vastust tuleb otsida Indigo Partners senisest tegevusest.

USA-s Arizonas asuv Indigo Partners ei pruugi olla väljaspool lennundust väga tuntud nimi, kuid kaudset kokkupuudet selle firmaga on kogenud nii mõnedki lendajad. Nimelt omab Indigo Partners osalust odavlennufirmas Wizz Air, USA Frontier Airlinesis, Tšiili odavlennufirmas JetSmart, Mehhiko odavlennufirmas Volaris ja selle kaudu ka Volaris Costa Ricas. Uue odavlennufirma loomine on käsil ka Kanadas. Just Indigo Partners on 2017. aastal Airbusiga sõlmitud ajaloo suurima lennukitellimuse taga.

Nagu näeme, on Indigol muljetavaldav portfell odavlennufirmasid maailma eri paigus. Ilmselt ei teki neil probleemi ka WOW Airi turgutamiseks vajaliku raha leidmisega. Täna on loomulikult veel vara öelda, mida uudis WOW Airile pikemas perspektiivis tähendab, kuid võib arvata, et on asju, mis jäävad samaks ja on asju, mis muutuvad.

Samaks jääb see, et Island jääb ikka sinna, kus ta on. Islandi sobiv geograafiline asukoht Euroopa ja Põhja-Ameerika vahel võimaldab pakkuda ühe vahemaandumisega odavaid (kuid kas ka kasumlikke, näib olema iseküsimus) transatlantilisi lende. Selleks, et masinavärk toimiks, on ookeani mõlemal pool kallast vaja mahtu ehk teatavat arvu sihtkohti. Seega pole arvata, et liinivõrk väga kokku tõmmatakse. Küll aga võib WOW Air tulevikus enam keskenduda USA-s rohkem nendele lennuväljadele, kuhu lendab ka Frontier Airlines. Näiteks saavad Volarise ja Fronter Airlinesi kliendid tänu vastastikusele koodijagamisele osta ka teise lennufirma pileteid ühest kohast. Samal asjal oleks jumet ka WOW Airi ja Frontier Airlinesi puhul.

Kokkuvõtte Juhul, kui tehingust Indigo Partnersiga asja saab, oleks WOW Airi jaoks tegemist ilmselt parima võimaliku tulemusega. Kui Icelandairi puhul jäid nii mitmedki asjad veidi kandiliseks, siis koostöö Indigoga tundub palju loogilisem. Indigo lennufirmad on sarnaselt WOW Airile Airbusi kliendiks ja jääb ära mõttetöö, kuidas Airbuse Icelandairi Boeingutega klapitada ja mis lennukitootjat tulevikus eelistada. Kuna Indigol on Airbusile mahukas tellimus sees, siis ei tohiks olla vajadusel raske WOW Airile lennuk leida.

Ühinenud Icelandair ja WOW Air oleks sisemiselt ikkagi konkurentideks jäänud. Nüüd saab rahumeeli avalikult konkureerida ja sisemised võitlused ressursside pärast pole vajalikud. Kui Icelandair oleks WOW üle võtnud, siis Indigo on investeerimisfirma, mitte ülevõtja. Pisike, kuid oluline nüanss.

Indigol ilmselt pole probleemi ka raha leidmisega, mida WOW Airi investeerida. Ja tundub, et neil on paigas ka pilt, kuidas nad WOW Airi tulevikus näevad. Üks pankrot loodetavasti vähem. Aga show'd see-eest korralikult.

Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased