Rändamisest Islandil

Ehk on allolevast abi... Baseerub kahel Islandi reisil, üks oli jalgrattal lõhikeste jalgsietappidega, teine rendiautoga ja jalgsi radiaalidega. Mõlemad alustet ja lõpetet Keflavikis. Mõlemad toimunud suvel. Hinnad on islandi kroonides.

Keflavik - kuhu edasi? Kuna gaasi lennukiga vedada ei saa, siis on esmase gaasikoguse hankimiseks mõistlik piiluda kämpingusse, mis asub lennujaama ja Keflaviki linna vahel - seal on spetsiaalne kast, kuhu lahkujad oma poolikud balloonid jätavad. Kui edasi on suund Reikjaviki, siis sealne kämping omakorda pakub võimaluse lahkujate toiduvarude arvelt oma esmased toiduvarud tekitada.

Toit Kuna jõudsime hilja Keflaviki, siis külastasime Keflavikis kauplust nimega "10-11", mis oli pikalt lahti ja kus sai esmase söögivarustuse (üsnagi kirvehinnaga). Edasi soovitaks külastada Bonus-keti kauplusi (tunneb ära suure optimistliku roosa põrsa pildi järgi kollasel taustal), kus hinnad tevad mõnede kaupade osas silmad ette isegi Eesti supermarketitele. (ehk siis on odavamad). Tundub, et Bonus poed on igas suuremas asulas, mõnel pool isegi kesklinnas (Reykjavikis supermarketi osa), mõnel pool äärelinnas (Isafjordur). Väga 'low budget' rändurid võivad uurida, kas kämpingus on nö ülejääkide kast. Eelpool mainitud Reykjaviki linnakämpingus oli selleks eraldi ruum, Kverkfjöllis oli selleks spetsiaalne kast.

Gaas Bensiinijaamad müüvad, hinnad on üsna varieeruvad samasuguse ühiku osas. Kallim kui Eestis.(Me vaatasine seda keeratava otsikuga gaasiballoone, müügil olid mõlemad, ka see nö otsatorgatav).

Kütus ja bensiinijaamad Bensiin ja diisel oli 2007 suvel suht samas hinnas, ca 122-126 krooni liiter. (Eelmisest külastusest on mul meeles drastiline hinnavahe, mis neil diisli ja bensiini hinnal oli). Bensiinijaamu on suurtel teedel piisavalt, sisemaal liikumisel peaks tegema ettevalmistusi. Kas siis omama lisapaaki või...me lihtsalt kasutasime paari tühja 2-liitrist limonaadipudelit. Bensiinijaam võib välja näha kuidas iganes, kuid saadav bensiin oli meie autole täiesti joodav. Bensiini eest maksmine - üldjuhul sai kaardiga, tihtipeale olid bensiinijaamad iseteeninduslikud, kuid sel puhul oli seal ka inglisekeelne abi või mõni kohalik aitas. Mõnda deebetkaarti mõni müügipunkt ei tunnustanud, seks puhuks näiteks N1 bensiinijaamade kett võimaldas juuresolevast poest osta ettemakstud 3000 või 5000 kroonise kaardi, mille eest siis erinevates tanklates tankida sai.

Kaart. Islandil müüakse bensiinijaamades ja kämpingutes väga häid kaarte ja nad on hinnaklassilt samas hinnas, mis siin müüdavad "gloobused". Kaartide hinnad olid 1000-1500 krooni. Kindlasti leiab ka odavamaid ja kallimaid, kuid need mainitud olid 1:250000, 1:300000 täpsusega. Turismikaardid mõne piirkonna kohta saab tasuta - bensiinijaamad, infopunktid, kämpingud abiks. Eelnimetet kohtadest saab väga palju reklaammaterjali ilmselt enamuse piirkonna vaatamisväärsuste kohta.

Reisikiri. Olen Islandil orienteerunud Lonely Planeti järgi ja Rough Guide järgi. eelistan esimest. Võib-olla, kuna olen harjunud selle ülesehitusega. Veeb on abiks ja loomulikult suhtlemine kohapeal. Lonely Planetit vahepeal Eestis saada polnud - pole hullu - vaadake Islandil raamatupoodi ja saate.

Telkimine. Üldjuhul saab leiab telgile asukoha. Olenevalt liikumisviisist (jalad, jalgratas, auto, ...) ja olenevalt eelistustest (tee ligidal, teest eemal, mere ääres, kämpingus, vms) võib telkimiskoha leidmine suts aega võtta, kuid selle leiab. Kämpingud - on (üldjuhul) tasulised, 2007 suve seisuga küsiti 600-800 krooni ringis per ööbija. Lisateenused (dušš, akude laadimine (a 100-200 krooni)) võivad olla eraldi tasustatud, kuid ei tarvitse. Mõnes kämpingus on olemas koht, kuhu saab jätta või võtta toiduaineid.

Telkimisvarustus Olge valmis halvimaks. Tugev tuul (no ikka väga tugev). Kui uskuda reisikirju, siis on telke ka ära viidud. Kindlasti saab hakkama tavalise kahekaarelise telgiga, kuid kindlam oleks omada midagi tugevamat. Eks see oleneb ka külastatavatest kohtadest. Kämpingutes pakutakse kohalike telkide/majakeste teenuseid, vaja vaid magamiskotti (ja võib-olla ka alusmatti).

Akude laadimine. Rendiautoga liikudes tasub laadiad varuda. Meie kasutasime ühel korral kämpingu teenuseid (videokaamera aku laadimine oli ainus põhjus kämpingus ööbimiseks:) ja kahel korral kasutasime laevasõite (Heymaey saarele ja tagasi; Westfjordidest Snaefjallsi poolsaarele) akude laadimiseks.

Mobiililevi. Levi on väga auklik. Piirdub asulate ümbrusega. Sisemaal unustage telefon ära või lülitage välja.

Hinnad. Peab tunnistama, et Eesti on oma hinnatasemelt järgi jõudnud ja mööda läinud. Kindlasti leiab palju hindu, mis ohhetama võtavad, kuid pisukese otsimise peale leiab hindu, mis pead kratsima panevad, et kuidas see meie hinnatase ikka nii sarnane saab olla. Püüan oma allesjäänud tšekid üle vaadata, dešifreerida ja järgmises posituses mõned hinnad välja tuua.

Ilmastik. On väga varieeruv. Võib olla vihmane - selline pidevalt tibav vihm või miskit suts tugevamat. Tugeva tuulega on vihm mitte vertikaalne vaid horisontaalne. Kuid võib juhtuda ka nii, nagu oli meil sel suvel - päike, tuuletus ja...meeletult pisikesi putukaid, keda Venemaal "moskadeks" kutsutakse. Islandi "moskad" on viisakad ja ainult tüütavad erinevalt Venemaal kohatutest, kes tuulevarjulisse kohta saanuna (prilliraami taha, varruka mantseti alla, ... saanuna kohe suure tüki välja hammustasid. Bensiinijaamades müüakse võrkusid, mida saab pähe panna. Tuul. Kuigi meil sel suvel õnnestus tõeliselt tugevast tuulest pääseda, mäletan eelmisest korrast, et hea "bombshelter" tüüpi telk andis päris mõistliku enesetunde. Temperatuur. Päikese käes on soe ja pilve all on külm. Juulis on öösel valge. Päike loojub väga lühikeseks ajaks.

Maastike läbimine. Nagu juba teistes kommentaarides öeldud, F-tähega algavad teed võivad sisaldada lõike, mis on läbitavad vaid neljarattaveoga autodega. Mõned neist F-teedest teevad silmad ette meie kohalikele kruusakatele, mõned on tõeline nuhtlus nii autosõitjale kui jalgrattasadulas liikujale. Teede autodele avatud olemise kohta on veebileht, kuid mõistlik on jällegi küsida kohapeal olles kohalike käest. Üldjuhul, kui on olnud kuivem periood, siis on F-teede jõed suht kergelt läbitavad ka tavalisele neljarattaveoga autole (või isegi tavaautole), kui on olnud vihmasid, siis.... Olen sellised läbinud vaid jalgrattaga, ratas loomulikult käekõrval. Rendiauto korral soovitaks kuulata rendileandja esmaseid soovitusi ja vähimagi kahtluse korral olla paranoiline. Muud teed - asfaltteed on head, kruusateed (nii F- kui tavalised) võivad olla VÄGA treppi sõidetud.

Autorent. Leidsin oma rendifirma Interneti kaudu. Rahvusvahelised tuntumad ketid (Sixt, Hertz, ...) küsisid rohkem raha. Kuigi algul tundus meile odavaim võimalikest neljarattaveolistest (Suzuki Jimny) väga tillukese autona, siis sellega ringi liikudes veendusime, et tegu on väga tõhusa masinaga. Mahutas ära 3 täiskasvanut ja nende varustuse - no kitsas oli....(tagumisel). Jõgesid ületasime edukalt, treppis teedel põrusime üles-alla mõnuga. F-teedel kulus ca 7-8 l bensiini 100-le km-le, suurtel maanteedel suurematel kiirustel märksa rohkem. Muide - väga palju Jimny'sid sõidab seal ringi, pole mõtet häbeneda. Kuid kui võimalusi rohkem, pere suurem, vms, siis saab rentida kuni koljatautodeni. Me leppisime nende pildistamisega:)

Kindlustusest rendiauto puhul - küsige detailid täpselt järele. Kindlustus ei kata probleeme, mis tekivad vees (jões), samuti ei ole kindlustuskaitse all auto põhi.

Kaardimaksed. Üldjuhul saab kõikjal maksta kaardiga. Mõnda deebetkaarti mõned teeninduspunktid ei aktsepteerinud - meil oli N1 bensiinijaamades probleeme Hansapanga Visa Electron deebetkaardiga, Sampo oma toimis. Igaks juhuks olimegi varustanud end erinevate kaartidega ja hätta ei jäänud.

Kuhu minna, mida teha. Eks igaüks, kes Islandi sihiks on võtnud teab juba ise ette, miks ta sinna läheb. Julgustaks rahvast minema sisemaale ja vaatame neid suts nurgatagusemaid kohti.

Tubli, Kati, et sellise põhjaliku ülevaate andsid. Seda enam, et asjale pidi ka järg tulema... :) Igatahes reisi planeerijad teavad nüüd, millega arvestama peavad.

0
0

allolevad hinnad on Islandi kroonides. 1. bensiinitšekilt bensiin 95 129,30 krooni liiter (makstud Husafellis) 122,20 krooni liiter (Shell, ei mäleta kus täpselt, tškilt ei õnnestunud välja lugeda) 122,40 krooni liiter (makstud Isafjorduris) 2. Islandi kaardid --Vesturland og Sudurland, 1:250 000 - 1500 krooni kaart katab Snaefellsnesi poolsaarets poole Vatnajökullini kogu alumise Islandi osa.

--Nordausturland, 1:300 000 - 990 krooni katab ala mida alt piirab Vatnajökull ja vasakult ja Akureyrist vasakule jääva ala (Tröllskagi). Sisaldab Askja kanti, ei sisalda kahjuks Kverkfjölli kanti. Seal liikumiseks saime 100 krooni eest kämpingust piisavalt täpse kohaliku kaardi.

Bonus-poe hinnad Isafjordurist -õunad, jonagold - 97 krooni kilo -tomatid - 259 krooni kilo -apelsinimahl 2 liitrine - 274 krooni -skyr (meie jogurtilaadne) 200 gr (topsik koos lusikaga) - 72 krooni -finn crisp (see punane pakk, teate küll) - 98 krooni -grillvorstid pakk (praadisime priimuse peal poti põhjas),327 gr - 276 krooni ..... Mingi teise tšeki pealt, kohta ei suutnud tuvastada -Pepsi light 2l - 175 -7UP 2l - 175 (Mäletan, et Selfossis oli Bonuses eriline allahindlus ja kaheliitrised sprited-colad maksid ca 80 krooni.) -jacobs cream cracker, erinevad pakid- 75 ja 103 krooni -Melroses tee 25 pakikest - 219 krooni -skyr (joogijogurtilaadsed, pooleliitrised) - 112 krooni -knorr supp (supid, erinevad) - 139 krooni

Õllehinnad (kahe tšeki pealt) varieerusid 127 kroonist 274 kroonini. Hoiatus!

  • õllepurgid lagunevad peale vaadates. Tõsisemalt - purgid on tehtud imeõhukesest plekist ja tõesti vaid liivatera võib "minigeisri" vallandada.

Kahjuks selgus, et Selfjossi Bonuse-poe tšekk on läinud kaduma, sestap ei saa ma sealsete Euroshopper toodete hindu siia adekvaatselt välja tuua, mälu järgi võin kinnitada, peale arvutustehet (me jagasime lihtsalt 5-ga) oli hind üsna Eesti tasemega makaronide, riisi, kaerahelveste, purgiubade, pakisuppide, purgišampinjonide, oliivide, suhkru jne osas.

0
0

... ja mis hind?

0
0
0
0

Natuke teistsuguse reisi põhjal, 2007 augusti seisuga.

Keflavik-Reykjavik FlyBus üks ots on 210 EEK / 1200 ISK Sama hinnaga on ka 24h Reykjaviki turistikaart (linnaliinid, veekeskused, enamus muuseume)

Bussifirmad müütava mitemesuguseid passe, ajapiiranguta Reykjavik Excursions Beautiful South-Circle pilet läks näiteks maksma 2283 EEK (12900 ISK). Marsruut: ring Reykjavik-Hveragerthi-Selfoss-Hella-Hvolsvöllur-Skogar-Vik-Kirkjub.-Saftafell-Kirkjub.-Eldgja-Landmannalaugar-Leirubakki-Hella-Selfoss-Hveragerthi-Reykjavik. Nädalaseks olemiseks suht paras, Skogaris olin ühe öö, Saftafellis ja Landmannalaugaris 2. Oleks aega rohkem olnud, oleks ehk paar peatus veel teinud. Mulle rohkem huvi pakkuvatel lõikudel käis 1 buss päevas, seega kui 15 min - 3 tunnisest peatusest väheks jäi, sai edasi sõita 24h pärast. Vaid Reykjavikist Skogarini käis mõlemas suunas 2 RE bussi päevas.

Lisaks sai võetud Skaftafell-Jökulsarlon-Skaftafell, 410 EEK. Passi ostuntele kehtis neljal liinil (sh mainitul) ka väike soodus.

Ainukesed kohad, kus minul kaardiga suurt midagi teha ei olnud, olid käpmingute tasulised duššikabiinid. Bussides ja kämpinutes töötas hansa visa electron ja kui dušši tarvis münte vaja, saab kämpingust ka neid. Landmanna. onn/plats aga nõudis krediiti.

Toidukraami pidasin enne reisi kallimaks. Jah, rannikust eemal käisin kahe pakki küpsiste eest välja 500 isk, samas mõned Bonuse näited : pool kilo müslit 92 ISK, banaan 129 ISK/kg, kiirnuudlid 17 ISK. "10-11" ja "11-11" poed olid küll kallimad, aga kirvest selga just ei löönud. Väljvõttest näen 142EEK(820ISK) ja 52EEK(310ISK) kirjeid, mälu järgi sai mõlema makse eest kokku pooliku musta leiva, ~3 õuna, ~4 banaani, 500g skyr, nätsukotike, karp Knorri suppe, väike AB-piim.. midagi vist oli veel.

Gampignazi 450g easy clic gaasipurk Reykjavikis telgiplatsil 900ISK, Skaftafellis sama asi alla 800, seal tundus ka turistinänn odavam olevat.

Kõik reisiga seotud kulud (alates siit ostetud kindlustusest-piletitest-toidukraamist kuni seal välja võetud sularahani) andsid kokku rehkendatult ilusa ümmarguse 12000 EEK. Nädalane solo-trip, 7 ööd telgis (tasulistel platsidel), kohalikuks transpodiks buss, peatuskohtade ümber kuni päevased jalutuskäigud, kõutäied vaaritasin ise.

0
0

Kõigepealt tänud Katile, käisime Islandil augusti lõpus ja siitloetust oli palju abi. Pakun välja ühe autorendifirma http://www.tigercarrental.com, kust tundus rentimine tiba odavam, 5,5 päeva läks maksma Suzuki Jimny 12248 EEK-i. Soodsamat kohta meie vähemalt ei leidnud. Kindlasti on vaja auto rendil krediitkaarti, ilma selleta ei saa autot ühestki rendifirmast. Bensiin oli praegu 126 ISK (22-23 EEK). Teedest veel niipalju, et kui Geysrite juurde ja Gullfossi vaatama minna, siis tagasi teed nr.30 enam ei valiks, see oli tõesti igav tee mööda lagedat maad. Landmannalaugarisse minnes oli tee nr.26 mingis osas ikka väga treppis, nii, et sõitsime tee kõrval ja samas F26 on asfalteeritud. Bensiinist-kasutasime põhiliselt Olise jaamu, maksta sai ka deebetkaardiga. N1-s oli tankimine nii, et pidid enne sisestama summa, millises väärtuses tankida soovid, aga Olises oli samamoodi nagu Eestis, nii sai paagi rahulikult täis võtta. Mõned hinnad Bonusest: Pepsi, Fanta 14-15 EEK jogurtid 8-11 EEK skyr 400 gr(joogijogurti sarnane) 16 EEK 0,5 vesi 16 EEK tuunikala salat 200 gr 28 EEK väiksed saiad (5 tk) 13 EEK juust (300 gr) 60 EEK viilut.sink (100 gr) 52 EEK, polnud suurem asi kirsstomatid 200 gr (kohalik) 36 EEK, Hollandi omad 14 EEK Kohv erinevates teeäärsetes söögikohtades 18-36 EEK, samas kui võtsid mingi toidu oli kohv enamasti tasuta sinna juurde. Burgerieine oli Olise bensukas 130 EEK. Kana, kala ja liha pihvid koos friikate ja salatiga 150-200 EEK, kuid olid päris maitsvad ja suured portsionid. Turisminänn tundus Reikjavikis kallim olevat kui mujal nänni poodides (näiteks Geysrite juures). Kui keegi küsiks, kuhu soovitaks minna, siis mina pakuks välja, et kõik natuurapargid niipalju kui aeg võimaldab neid läbi sõita-käia. Ja riietest soovitaksin kindlasti kaasa võtta vihmakeep.

0
0

Liialt Lonely Planetis kinni olles ja sealset väikes kaarti uurides võib jääda mulje, et linnas vaid 1 Bonus ongi. Minule jäi see küll tagantjärele tarkuseks, aga tegelikult leaib neid veel. Kari põrsaid - http://www.bonus.is/index.php?option=content&task=view&id=165&Itemid=43

0
0
Lennupakkumised
Reisikaaslased