teed ja liiklus Ghanas

Silvar või Immu,

Afrokunnid, äkki viitsib keegi vastata, kuidas on selakandis teede ja liikluse olukord. St. kui nt. autot rentida, kas peab ilmtingimata 4X4 olema või veab ka mingi väiksem sõiduauto välja. Kuidas on:
a) linnades
b) suuremate linnade vahel
c) kui tahaks ka mõnda külla vms põigata

Tänud,

Kuigi Ghana on endine Briti koloonia on siiski liiklus paremapoolne. Peamised tänavad Accras on igati korraliku asfaltkattega, kõrvaltänavad on juba pisut problemaatilisemad, sest enamik neist on sealse liivatolmukattega, mida troopiline vihm pahatihti vormib tundmatuseni, kuid sõidetavad on need sellegipoolest. Ilmselt teeolud on ka üheks põhjuseks, miks jõukad auto omanikud endale personaalseid mehaanikuid palkavad. Ka autoremonditöökodu leidub suhteliselt palju. Kuigi enamjaolt näevad need välja kui korralikud vanaraua aherhunnikud, kust siis vastavalt vajadusele purunenud autole mingi "uus" ese paigaldatakse. Vihmast moondunud kõrvaltänavad, aegunud tehnika ja hooletu või oskamatu mehaaniku töö tõttu on üsna tavaline, et vihma ajal Accras taksoga koju sõites võib 5km kojusõidu lõigul taksoaknast teepervel kapotid laiali seisvate Datsunite, Bugattide, Opel Acordide arv küündida arvuni, mille puhul kahekäe sõrmedest enam ei piisa.

Accras liigeldes tuleks arvestada ka tipptundidega, milleks on enamasti tööle tõttamine kella 8 paiku, lõuna 12 ning õhtune koju ruttamise aeg 16-20. Nendel kellaaegadel liiklemine ühest linnajaost teise on tõsine nuhtlus, sest tuleb arvestada lakkamatu autode voolu ning transpordisõlmedes valitsevate tõsiste ummikutega, mis on tingitud ennekõike kitsastest teedelõikudest, autode rohkusest ja Accra suurest elanikkonnast.

Teeolud peamiste linnade nagu Kumasi, Cape Coast'i vahel ning ka Ida regioonis Lume ja Ho suunal on igati korraliku asfaltkattega kuigi kohati on teedel ootamatud augud nagu kaaneta kanalisatsioonitsunftid:) Nende tekkepõhjusi saab taaskord seletada sealsete troopiliste vihmadega, mis juba olemasoleva väikese augu ajapikku ühe suuremaks uuristavad ning asfaldialuse liivagi välja toovad. Seejuures pisut enne Cape Coasti kuni Takoradi'ni välja on paari aasta tagune asfaltkate ning valge värviga teekattemärgistus lausa laitmatu. Selle kohta teadis muidugi sakslanna rääkida, et see osa maanteest olevat sakslaste kätetöö. Põhjapoolsete regioonide teedevõrk ning muidu kõrvalisemad teed on juba pisut konarlikumad ja augurohkemad, kuid vastavalt teeoludele valitud kiirusega siiski sõidetavad - lihtsalt auke on väga palju. Accra ja Tema vahel on aga Ghana ainuke kiirtee, mille eri suunaliiklused on mururibaga eraldatud. Igal juhul on ka teekate piisav selleks, et seal mootori maksimum kiiruse tuvastamiseks kiiruskatseid korraldada. Seejuures nimetatud kiirteel on ka teemaks, mille suurus (kui mu mälu mind ei peta) oli 500 või 1000 cedi, täpselt kahjuks enam ei mäleta.

Seevastu kõrvalised dzunglivahelised teed, mis reeglina on asfaltkatteta, on aga juba teist masti, mille lõpliku kuju vormib ikkagi vihm. Kui vihma pole ammu olnud, siis on tolm suuremad rööpad ja konarused kinni katnud ning kitsuke tee kujutab endast Lõuna-Eesti tolmurohkeid kruusaseid külavaheteid. Kui aga vihma on vahetult sadanud, siis sarnaneb tee suuresti kuumaaastikule ning liiklemine kulgeb vägagi vaevaliselt, kuigi ega midagi läbipääsmatut seal pole, sest ka tro-trod liiklevad kõikjal sõltumata ilmast.

Siiski soovitan kodanikele, kes plaanivad autot rentima hakata, eelnevalt kriitiliselt enda auto siseorganite tundmise teadmisi hinnata, sest kui tro-tro otsustab saba visata, siis pole muud kui võtad oma koti ja asud raha tagasi nõudnuna uut tro-trot ootama. Kui aga tegemist rendiautoga, siis autovraki dzungli vahele jätmine pole eeldatavasti enam niivõrd lihtne.

Ühistranspordiga liiklemise puhul oluline tähelepanek on ka see, et kõrvalise dzungli vahel reisimist ei planeeriks pühapäevale, sest see on päev, mil kõik kirikus päeva mööda mölutavad. Suuremate keskuste vahel see probleemiks olla ei tohiks, kuid väikekohtades küll.

Üks oluline tähelepanek veel seoses liiklemisega. Nimelt vahest kaarti vaadates võib tunduda et kuskil kõrvalises kohas tro-trost teeristil maha tulemine ajavõiduna, siis tegelikkuses võib see hiljem kujuneda needuseks, sest kõrvaliselt teeristilt soovitud suunda sõiduks vajaliku tro-tro peale saamine osutub vabade kohtade puudumise keeruliseks. Seetõttu on soovitus pigem sõita see 10km edasi suurema asulani ning sealt võtta sihiks olevast teeristist ära pöörav tro-tro. Esmalt võib see tunduda kainele mõistusele loogikavastane, kuid kokkuvõttes te siiski enamasti ajas võidate.

Silvar

PS. üksikasjalikuma ghana tipide saidi katsume Immuga selle nädala lõpuks trip.ee abiga ülese seada

Ole sa tuhandest tänatud. Ilmselt kisub ikkagi selle ühiskondliku transpordi kanti. Üks põhjus on hind (st bussid on sigaodavad) ja teine see, et enamasti tahetakse autga koos mingit neegrit ka pähe määrida. Ega muidu polekski selle vastu midagi - jube hea kui mingi tüüp ringi veab, aga lõppkokkuvõttes peab tema söögi ja majutuse ka kinni maksma ning vahest tahaks üksi ka olla :)

Samas ühiskondliku transpordiga on vist paraku see probleem, et mingist kohast "in the middle of the nowhere" läheb teise samadsugusesse kohta transport alles järgmise päeva lõunal (ja siis ka poole peal rikki), mis seab kahenädalase reisi efektiivsuse ohtu :(

Aga tühja kah! Eks või ju mõnes kohas kauem ka hängida kui kotis õlut piisavalt :))

Juhtusin samuti temast Accrasse sõitma. Taksoga edasi-tagasi, giiditeenus k.a., kahekesi 10 USD nägu. Auto ise oli rõve, mingi vana Euroopa romu.
Aga lisaks õhkkonnast. Erinevalt Côte d'Ivoire'ist ja Camerounist on inimeste suhtumine heatahtlik. Säilinud on palju sotsialistlikku, koolivorm jne. Elu on suhteliselt odav, kuid ei jäeta kasutamata ka su võhiklust. Ametnikega tuleb ka seal olla ettevaatlik, sest otsitakse juhust sind pitsitada, eriti mis puutub paberitesse. Kohe pole soovitav järele anda, tuleb ikka mõni minut mahedat juttu ajada ning siis pääseb odavamalt.
Ja huvitav on see, et ehkki Ghana asub niiskete riikide vahel, on seal sooja 3°-4° vähem ja niiskust samuti. Palju talutavam meile kui Camerounis ja CIV-s.
Osta soovitan punasest ja mustast puust nikerdatud elukaid, odavad ja saad ise valida.

Nuh olen saloonis juba tiba ule poole aasta ja teedega on ikka julm kitsas - ega neid oieti polegi valjaspool linna.
Raagivad, et Gineas ja Libeerias olla paremad lood.
Reisile vota ikka helikopter kaasa.