2017. aasta maailma täpseimad lennufirmad ja lennujaamad

Suurbritannia lennundusstatistikale keskenduv analüüsifirma OAG avaldas äsja 2017. aasta lennufirmade ja lennujaamade väljumiste täpsuse edetabeli. OAG metoodika kohaselt loeti täpseks lend, mis väljus või saabus 14 minuti 59 sekundi sees võrreldes lennuplaani järgse väljumise või saabumise ajaga, arvestades ka lendude tühistamisi. Arvesse läksid ainult plaanikohased regulaarlennud, tšarter- ja teised tellimuslennud statistikas ei kajastu. Raportis kajastuvad maailma 250 suurimat lennufirmat, mis on sooritanud aastas kokku vähemalt 18 000 lendu ning lennujaamad, mida läbib aastas vähemalt 2,5 miljonit reisijat. Tallinnas peaks see number 2017. aastal olema ~2,6 miljonit.

OAG avaldab statistikat nii lennufirmade kui lennujaamade suuruse lõikes, lennufirmade puhul vaadatakse eraldi odav- ja tavalennufirmasid. Seejuures on päris kõnekas tavalennufirma (inglise keeles mainline airline) definitsioon. Nendeks on kõik lennufirmad, mis pole odavlennufirmad. Sisuliselt nenditakse, et me enam-vähem teame, mis on odavlennufirma, aga tavalennufirma mõiste on selline hägune.

Raport sisaldab ka ka megalennufirmade kategooriat (mega airlines). Mis see megalennufirma on, on keeruline aru saada, sest raportis seda ei defineerita ja näiteks sellised lennufirmad nagu Qatar Airways või Emirates sinna mingil põhjusel ei kuulu, küll aga SAS. Ühesõnaga, megalennufirmad on selline suuremapoolsete lennufirmade kategooria, mis sisaldab nii suuri kui väga suuri lennufirmasid, kuid ei sisalda teisi suuri ja väga suuri lennufirmasid.

Üldiselt pole OAG väljumiste/saabumiste statistikaga eraldi võttes just liiga palju peale hakata. Pilt muutub aga oluliselt huvitavamaks, kui võrrelda eelmist aastat aastaga 2015. Aga sellest veidi pikemalt allpool.

Maailma täpsemad lennufirmad 2017

Maailma täpseim lennufirma 2017. aastal oli airBaltic, mille lendude väljumise ja saabumise täpsus eelmisel aastal oli 90,01%. AirBaltic osutus maailma täpseimaks ka 2015. aastal, kuid tookord oli nende lendude punktuaalsus oluliselt kõrgem ehk 94,39%.

Top 20 uustulnuk on Hong Kong Airlines, mis on aastaga teinud täpsuses märgatava hüppe (74.46% 2016 ja 88.83% 2017). Kolmanda koha omanik Hawaiian Airlines on selles tipus pidevalt olnud. Ära tasub märkida ka Qatar Airwaysi, Alitalia ja Air New Zealandi arenguhüpe.

Megalennufirmade edetabel ehk "Kuidagi tahaks need Hiina lennufirmad ka panna kõrgetele kohtadele, kuhu nad reaalselt ühegi kriteeriumi järgi ei kuulu". Loe Hiina lennufirmade hilinemise põhjustest siin.

Odavlennufirmadest oli parim peamiselt Lääne-Euroopale keskendunud Vueling, mille täpsus paranes aastaga tervelt 13%.


Euroopas on esikolmik airBaltic, Vueling ja iirlaste Aer Lingus (IAG grupp). Aga vahed lennufirmade täpsuse vahel on küllaltki märgatavad.

Maailma punktuaalseimad lennujaamad 2017

Kokkuvõte

Vaadates paralleelselt 2015. aastal koostatud edetabelit, saab ilmseks, et väljumiste täpsuse osas on vähikäiku teinud nii lennufirmad kui lennujaamad. Võrreldes 2015. aastaga tuli lennufirmade esikohalatt 2017. aasta alla 4,38%, 20. koha omaniku latt oli madalamal 5,77% võrra (86,67% vs 80,90%).

Lennujaamasid on veidi raskem võrrelda, sest vahepeal on kuni 10 miljoni reisijaga lennujaamad jagunenud kahte kategooriasse (2,5-5 miljonit ja 5-10 miljonit). Kui 2015. aastal oli maailma täpseim lennujaam Osaka Kansai lennujaam 93,85 protsendiga, siis sel aastal on sama lennufirma punktuaalsus 88,45%. Esikohalt leiame Tenerife North lennuvälja 90,05 %-ga. See oli ka ainus lennujaam, kus täpsuse protsendid üle 90 ulatusid. 2 aastat tagasi oli selliseid lennujaamu 7.

Märkimisväärse kukkumise täpsuse osas on teinud traditsiooniliselt kõrgetel kohtadel olevad Kopenhaageni ja Helsingi lennuväli. Kohad on omas kategoorias jätkuvalt kõrged, kuid protsentuaalselt on 2 aastaga pea 90% juurest kukutud veidi üle 80 % juurde.

Kokkuvõttes näeme, et nii lennufirmade kui lennujaamade puhul teeb väljumiste ja saabumiste üldine täpsus selget vähikäiku. Reisijana ei pruugi me seda igapäevaselt alati märgata, aga veidi murelik signaal on, kui muidu eeskujulikult lennujaamu majandavates Põhjamaades on vaid paari aastaga toimunud tagasiminek sellises ulatuses.

Ühest küljest on see täiesti arusaadav, lende tuleb kõikjal kogu aeg juurde ja nii lennufirmade kui lennujaamade PR osakonnad paiskavad rõõmuga kõikale infot aina uutest reisijarekorditest. Samas viitab statistika, et käesolevas etapis on see hakanud tulema millegi arvelt ja see miski on lendude täpsus. Ka AirBaltic ei jäta head mainekujundusvõimalust kindlasti kasutamata, kuid reisijana ei teagi, kas ajajoont vaadates rõõmustada või mitte.

OAG 2017. aasta punktuaalsuse edetabeli leiab siin (pdf).