Briti lennutranspordi konsultatsioonifirma Skytrax kuulutas välja selle aasta maailma parimate lennufirmade edetabeli. Seekordne edetabel on selles mõttes erandlik, et kuna pandeemia tõttu jäid 2020. aastal parimad lennufirmad valimata, peegeldab selle aasta järjestus reisijatelt kogutud hinnanguid 23 kuu jooksul perioodil septembrist 2019 kuni juulini 2021 ehk ühes katlas on koos nii tavapärane reisimisaeg kui pandeemia tipphetked.
2021. aasta parima lennufirma tiitli võitis taas Qatar Airways, järgnesid Singapore Airlines ja ANA All Nippon Airways. Seejuures oli esikolmik täpselt sama, mis 2019. aastal, samad lennufirmad on tipus olnud aastaid. Qatar Airwaysile on see 6 parima lennufirma tiitel viimase 10 aasta jooksul. Eelnevalt on Qatar Airways parimaks tunnistatud aastatel 2011, 2012, 2015, 2017 ja 2019.
Kuigi esikümme on traditsiooniliselt Aasia lennufirmade pärusmaa, on esikümnes esindatud ka üks Euroopa lennufirma (Air France) ja teise kümnesse mahub positiivse trendina aina rohkem Euroopa lennufirmasid.
Maailma parimate lennufirmade TOP20 aastal 2021, sulgudes on koht 2019. aastal.
Meile tuttavatest lennufirmadest oli Finnair 31, Aegean Airlines 36, easyJet 50, Ryanair 57, SAS 62, LOT 68 ja Wizz Air 96. 2021. aasta maailma 100 parima lennufirma edetabeli leiab siit.
Parimad odavlennufirmad 2021
Parimad lennufirmad Euroopas
Parimad lennufirmad Põhja-Euroopas
Parim turistiklass 2021
Parim äriklass 2021
Parim äriklass Euroopas: Air France
Kõige rohkem edasiarenenud lennufirmad 2021
Parim pardapersonal
Puhtaimad kabiinid
Taustast
Erinevaid tunnustusi lennufirmadele jagatakse maailmas päris mitme firma ja väljaande poolt, kuid tuntuim neist on lennutranspordi uuringutele spetsialiseerunud Briti konsultatsioonifirma Skytrax oma.
Skytraxi parimate lennufirmade edetabeli koostamise metoodika võtab arvesse küllalt suurt hulka lennufirma tegevuse erinevaid aspekte. Juba maapealse teeninduse hindamiseks vaadatakse rohkem kui kümmet asja – sealhulgas näiteks lennufirma veebilehte, piletite broneerimisvõimalusi, chek-in-is kuluvat aega ja lennujaamas pagasi kättetoimetamise efektiivsust. Pardal hinnatakse nii lennufirma poolt pakutavat "kõva" kvaliteeti ehk toodet ennast kui "pehmet" kvaliteeti ehk teenindust. Siia kuuluvad nii istmete mugavus, meelelahutus, puhtus, toit, pardapersonali efektiivsus, sõbralikkus, probleemilahendamisoskused jmt.
Skytraxi usaldusväärsus sai päris kõvasti pihta, kui nad 2017. aasta lõpus tõstsid Lufthansa avansina lennufirmade koorekihti ehk 5-tärni lennufirmaks. Seda tehes arvestati muuhulgas 2019. aastal saabuvate uute Boeing 777X lennukite äriklassiga. Täna on seis selline, et tähtaega, kunas lennufirmad uusi seda tüüpi lennukeid kätte saama hakkavad, ei julge enam keegi välja öelda.
Skytraxi hindamise alused muutusid veelgi küsitavamaks, kui Turkish Airlines alandati 3 tärni lennufirmaks ehk samale tasemele näiteks Ryanari ja Wizz Airiga. Kui 3 tärniga hinnatud Turkish Airlines pakub Euroopa lendudel korralikke äriklassi istmeid, siis 5 tärni Lufthansa laeks on blokeerida turistiklassi istmereal keskmise istme. Turkish Airlines ja Etihad on Skytraxi audititest keeldunud.
Samal teemal lisalugemist: Kas ametlikult maailma parim lennufirma on parim ka reisijate arvates?