Air Italy lõpetab tegevuse

Itaalia uueks rahvuslikuks lennufirmaks pürginud Air Italy lõpetab omanike otsusel oma tegevuse. Kahtlusevari oli lennufirma kohal juba mitu päeva, kui vaikselt hakati lende tühistama. 11. veebruaril otsustasid Air Italys 49% omav Qatar Airways (suuremat osalust ei luba EL seadusandlus) ja 51% omanik Aga Khaniga seotud Alisarda, et aitab kaks aastat kestnud kahjumitootmisest. Erinevalt viimase aja pankrottidelainest (Thomas Cook, Adria Airways jt) lõpetab Air Italy kaugelt pehmemalt:

  • kuni 25. veebruarini opereerivad plaanitud lende teised lennufirmad
  • pärast 25. veebruari saavad kliendid lennupiletite raha täismahus tagasi või broneeritakse sihtkohta teiste lendudega.

Plaanid olid suured

Meenutuseks: Air Italy näol on tegemist kunagise puhkuselende teenindava Meridiana järeltulijaga, milles Qatar Airways omandas 2017. aasta lõpus vähemusosaluse. 2018. aasta alguses demonstreeritud äriplaan oli ambitsioonikas:

  • kasvatada lennukipark aastaks 2020 50 lennukini, neist 20 on Boeing 737 MAX ja 30 Boeing 787 tüüpi lennukid;
  • esimesed B737 MAX lennukid jõuavad Air Italy käsutusse aprillis 2018, ülejäänud lähema 3 aasta jooksul. Tegemist on Qatar Airwaysi lennukitellimusega, mis antakse liisinglepinguga Air Italy käsutusse;
  • 2018 - 2019. aasta mai saab Air Italy Qatar Airwaysilt kauglendude jaoks 5 Airbus A330 lennukit. Sealt edasi vahetatakse need järk-järgult Qatar Airwaysilt liisitud Boeing 787 lennukite vastu;
  • reisijatele hakatakse pakkuma Qatar Airwaysi sarnast kõrget teenindustaset;
  • esimesteks rahvusvahelisteks liinideks plaaniti lennud Milanost New Yorki, Miamisse ja Bangkokki;
  • aastaks 2020 peaks Air Italy teenindama lende 50 sihtkohta.

Nendest plaanidest on tänaseks teostunud väga vähe. Näiteks lennud Bangkokki ja Delhisse tühistati vaid paar nädalat peale nende väljakuulutamist.

Miks Air Italy ei õnnestunud?

Air Italysse investeerides panustas Qatar Airways kolmele asjale:

  • parem ligipääs EL lennundusturule;
  • võimalus pakkuda Milanost lende USA-sse, mis oleks ühtlasi Qatar Airwaysi Doha-Milano jätkulennud ehk sisuliselt tegutseks Qatar Airwaysi 5th freedom lendudena;
  • Alitalia pankrot, mis võimaldab neil üle võtta Alitalia parimad liinid.

Nagu näha, need plaanid ei teostunud. Formaalselt ammu pankrotis olev Alitalia lendab seni ikka veel edasi. Samas pani Air Italyle finantsiliselt tõsise paugu Boeing 737 MAX lennukite maapeale jätmine. Finantsid läksid lennukite alla, mida raha teenimiseks kasutada polnud võimalik.

Et Air Italy äriplaan logises ka ilma 737 MAX probleemideta, andis märku uue lennufirma tegutsemine tõelise rahapõletamismasinana. 2018. aastal teeniti 283 miljoni euro suuruse käibe juures kahjumit 164 miljonit eurot ehk kahjum moodustas käibest 58%. See on isegi Itaalia lennundusmaastikul veidi hullumeelne (kuid mitte ebatavaline). 2018. aastal oli Air Italy keskmine piletihind 142€, millest 82€ läks kahjumiks. 2019. aasta numbrid olid väidetavalt veelgi hullemad – ehk mõlema aasta kahjumid on kaugelt suuremad, kui kunagi Meridiana ajaloos. Air Italy kattuvad liinid teiste lennufirmadega, nõrk ettevedamisvõrgustik, strateegiline ebaselgus ainult võimendasid kahjuminumbreid.

Kokkuvõtteks

Järjekordselt leidis kinnitust, et Itaalia on teistmoodi turg, kui muu Euroopa. Oma näpud on seal nüüd kõrvetanud nii Qatar Airways kui Etihad, mis teenis Alitaliasse investeerides suuri kahjumeid. Samas suudetakse Itaalias Euroopa Liidu ametnikele endiselt kuidagi ära põhjendada, et aina uued "laenud" Alitaliale on kõik EL seadusandlusega kooskõlas. Kui Air Italy omanikud otsustasid rahapõletamise lõpetada, siis Alitalia teenib rahumeeli kuni 2 miljonit eurot kahjumit päevas. Ja nagu näha, endiselt lendab.