Analüüs: Wizz Air avas Norras kolm siseliini

Euroopas Ryanairi ja EasyJeti järel suuruselt kolmas odavlennufirma Wizz Air teatas, et avab 5. novembril kolm uut liini Oslo lennujaamast:

  • Oslo - Bergen: 4x päevas
  • Oslo - Trondheim: 2x päevas
  • Oslo - Tromsø: 4x päevas

Lende teenindatakse kahe Airbus A320/321 lennukiga Oslo lennujaamast.

Võib ju tunduda, et mis see paar Norra uut siseliini nüüd ikka nii eriline uudis on, aga asi muutub kiirelt põnevamaks, kui hakata veidi tausta vaatama.

Tegemist on täis turuga

Norra siseliinidel lendajate puudust pole. Seal toimetavad SAS, SAS-ile kuuluv Widerøe ja Norwegian. Uut ja agressiivset lennufirmat ei oota sinna loomulikult neist keegi. Selge on see, et kõigile turgu ei jätku. Poleks jätkunud ka enne märtsis puhkenud kriisi.

Kellele see kõige rohkem mõju avaldab?

Pole kahtlustki, et löögi all on Norwegian kui SAS. Kõige rohkem lööb see ilmselt siiski Norwegianit, kelle finantsseis oli väga halb ka enne koroonakriisi algust. Praegu käivad läbirääkimised Norwegiani võimaliku riigistamise üle, sest tundub selge olema, et täiendava abita seda talve üle ei elata.

Norra pole kerge turg

Varasemad katsed Norra turgu vallutada pole olnud kõige edukamad. Ryanair seda mõnda aega katsetas (küll mitte siseliinidel), aga otsustasid lõpuks seal lõpuks jätkata väikesemahuliselt. Ka lennugraafik on SAS-il ja Norwegianil paljude reisijate jaoks oluliselt mugavam. Ilmselt üritab Wizz sarnaselt Ryanairile veidi nihverdada mitte-Norra pardapersonali kasutamisega, kuid sellega võib kergelt vastu näppe saada.

Wizz Airi jaoks võib olla harvaesineva võimalusega

Samas on olukord praegu oluliselt teistsugune ja tegemist võib olla Wizz Airile väga harva esineva võimalusega jalg ukse vahele saada. Norra siseliinidel lendab päris palju inimesi ja seal saab Wizz Air lennata ilma lennupiiranguid kartmata. Mis teha, kui see tundub, nagu oleks Wizz otsustanud panustada veidi aega ja raha ning rahulikult oodata, kuni konkureeriv lennufirma rahast lihtsalt tühjaks jookseb. Norwegiani lõpp pole siiski veel käes, sest põhiliselt liisingfirmadele kuuluval lennufirmal on vaja raha saada neile probleeme põhjustanud firmadelt, eelkõige Boeingult.

Hinnasõda Norras on juba käivitunud

Wizz Air pani kõikidel liinidel müüki 199 Norra krooni (18€) maksvad avamishinnad. Norwegian vastas hinnalangetusega juba tundide jooksul. Ja rahvas ostab. Otsekohe pärast piletimüügi käivitumist tähendas Wizz üliaktiivset piletiostu. Ka hindu alandanud Norwegiani läbimüük kasvas jõudsalt. Teisipäeval müüs Norwegian välja 4x rohkem pileteid, kui nädal varem samal päeval. Kõige odavamad piletid ongi juba mõnel liinil läbi müüdud.

Millised on Wizz Airi tulevikuplaanid?

Paljusid suhteliselt firmatundlikke norrakaid pole ainult hinnaga kerge ära võluda. Olukord võiks muutuda, kui Wizz Air hakkaks konkureerima ka Norrast väljuvatel puhkuselendudel, näiteks väga tulusatel Vahemere liinidel (Malaga, Mallorca, Kanaarid, Kreeka jt). See oleks SAS-ile ja Norwegianile päris raske taluda. Suure tõenäosusega lisab Wizz Air Oslost rohkem liine Euroopasse, eelkõige Skandinaavia pealinnadesse.

Norrasse on tekkimas veel üks uus lennufirma

Nagu Wizz Airi saabumisest Norrasse veel vähe oleks, on sinna tekkimas veel üks uus lennufirma, mis plaanib Norra siseliinidel ja lendudel Euroopasse alustada juba 2021. aasta esimeses pooles.

Kokkuvõtteks

Wizz Airi saabumine Norra siseliinidele näitab, et neil on suur tahtmine laieneda Lääne-Euroopa ja Põhjamaade turule. Itaalia järel on Norra järgmine riik, kuhu püütakse siseliinidel kanda kinnitada. Pidevalt lisanduvaid uusi lennukeid pole ju mõtet maa peal hoida. Lennupiirangutest ja karantiinidest vabad suure nõudlusega Norra siseliinid on Wizz Airile kindlasti ahvatlev võimalus, mille nimel tasub riskida. Igal juhul on Wizz Air alustanud seda, mida nad juba varem lubasid: mängida Euroopas lennundusturge ümber. Oleks üllatav, kui Norra jääkski viimaseks Euroopa riigiks, kuhu nad siselende teenindama trügivad.