Lugu Berliini uue Brandenburgi lennujaama valmimisest on tõenäoliselt Trip.ee pikim järjejutt. Tegemist on tragikoomilise saagaga, kus Saksamaa pealinnas 2011. aasta lõpus valmima pidanud uue uhke lennujaama avamispidustusi on korduvalt edasi lükatud juba 6 aastat järjepanu ja tänaseks on enam-vähem selge, et lennukid ei maandu Brandenburgi lennuväljal (IATA lühend BER) ka 2017. aastal. Ülevaate Brandenburgi probleemidest ja viited varasematele lugudele leiab Trip.ee 2 aasta tagusest kajastusest.
Brandenburgi lennuvälja probleemid, alates planeeringust kuni turva- ja tuletõrjesüsteemideni välja on osutunud sedavõrd keeruliseks, et mitmeid kordi on Saksa ajakirjandusest läbi käinud mõte, et kas poleks otstarbekam meeletu hulga raha maksma läinud ja iga kuu 16-17 miljonit eurot hoolduskulusid nõudev ehitis lihtsalt maha tõmmata ja alustada täiesti nullist.
Täpsusega hiilgavad sakslased ei jaksa viimasel ajal isegi ironiseerida selle üle, et lennujaama turva- ja automaatikasüsteeme projekteerinud Alfredo di Maurol puudus vajalik inseneriharidus ja ta lähtus kavandamisel eelkõige esteetilistest kaalutlustest. Mis iganes di Mauro esteetikameel ka ei öelnud, kõik jutuksolevad süsteemid on ebamõistlikult keerulised ja raskestihallatavad.
Tundub uskumatuna, aga tegemist on ka selliste vigadega nagu:
- eskalaatorid on liiga lühikesed
- üle 1000 puu istutati valesse kohta
- vihmavesi immitseb ventilatsioonišahtidesse
- terminalis pole valgustust võimalik välja lülitada
- kahveltõstukid sõitsid puruks osad seinaplaadid
Sakslastele teeb arusaadavalt tuska, et rahvusliku häbipleki eest keegi justkui ei vastutagi. Brandenburgi lennuvälja haldab Flughafen Berlin Brandenburg, mille omanikud on Berliini linn, seda ümbritsev Brandenburgi liidumaa ja Saksamaa valitsus.
2016. aasta lõpu seisuga peaks Brandenburgi lennujaamas olema lõpetatud 80% töödest. Sellegipoolest keeldub lennujaama juhtkond (järgmist) avamiskuupäeva nimetamast, sest liiga paljud asjad on veel lahtised. Saksa ajalehe Die Zeit andmetel on üsna kindel, et 2017. aastal see lennujaam lende veel ei teenida. See eeldaks, et kõik vajaminev on Brandenburgis valmis lennufirmade sügisese lennuplaani jõustumisel, kuid selle tõenäosus on üsna nullilähedane.
Realistlikum variant on Berliini uus lennuväli avada samal ajal 2018. a. kevadise lennuplaaniga. Seda meelt on ka Saksamaa suurim lennufirma Lufthansa, kelle hinnangul oleks lennuvälja avamine 2017. aasta sügisel, veel enam talvel, küllaltki problemaatiline.
Seni tuleb Saksamaa maksumaksjatel loota, et planeeritust juba kaks korda kallimaks läinud lennuväli tõepoolest 2018. aastal valmis saab. Mitmenda väljakuulutatud avamisega oleks Brandenburgi puhul sel juhul tegu, ei mäleta vist enam ammu keegi. Loodetavasti ei keera lennujaamale nime andnud kunagine Saksamaa kantsler ja Nobeli rahupreemia laureaat Willy Brandt ennast hauas enne ümber.