Hiina lennufirma soovib seisukohtadega lennukeid

Hiina Raadio teatel teeb riigi esimene odavlennufirma Spring Airlines praegu aktiivset lobitööd Hiina lennuohutusametnikega, et saada luba paigaldada lennukitesse seisukohad. Tegemist pole kaugeltki esimese korraga, kui odavlennufirmad mängivad ideega asendada istekohad seisukohtadega. 2009 aastal tuli sarnase mõttega välja Euroopa suurim odavlennufirma Ryanair, kuid oli sunnitud selle aastal 2012. aastal lõplikult kõrvale heitma, sest lennuohutuse eest vastutavad ametnikud ei pidanud sellist lennukit reisijatele piisavalt turvaliseks.

Ka Spring Airlines'ile pole idee lennukis seisukohti pakkuda kaugeltki uus. Lennufirma hakkas taolist võimalust uurima 2008. aastal peale seda, kui kogeti Hiina Uue Aastaga kaasnenunud reisikaost. Sellest ajast peale on uuritud seisukohtade paigaldamise võimalust koos lennukitootjatega ning nüüd tegutsetakse aktiivselt, omandamaks luba seisukohtadega lennukite opereerimiseks.


Itaalia firma Aviointeriors S.p.A. poolt disainitud lennuki seisukoht SkyRider

Kuigi nime poolest räägitakse seisukohtadest, ei seisa reisijad samamoodi nagu praegu näiteks bussis. Pigem on tegemist natuke seljatoega baaripukki meenutava istmega. Lennufirmade võit tuleneb sellest, et istmed on kitsamad ja reisijatele on veel vähem ruumi, kui praeguses turistiklassis. Arvutuste kohaselt saaks ainult seisukohtadega lennuk peale võtta 40% rohkem reisijaid.

Inimesed seisukohtadega lennuki suhtest erilist vaimustust üles ei näita. Mugavuse puudumisest suurem mure on hoopis ohutusega seonduv. Näiteks kardetakse, et halbade ilmaoludega või turbulentsi tekkel kasvab vigastada saamise võimalus seisukohtadel hüppeliselt. Spring Airlines plaanib koostööd lennukitootjatega, et istmetele välja töötada turvaline ohutusrihm.

  1. aastal asutatud Spring Airlines, mille peakorter asub Shanghais, sihtpunktid asuvad Hiinas ja mujal Aasias (Tais, Jaapanis, Lõuna-Koreas). Spring Airlines pakub pileteid alates 9 jüaanist (1,27 eurot). Näiteks oli selle uudise kirjutamise ajal pakkumisel ühe suuna piletid Shanghai-Jeju 9 jüääniga.

Lennuki istmete kohapealt on õhus ka teisi muutusi. Kuna prognoositakse, et juhtmevaba tehnoloogia hakkab asendama praegusi lennuki seljatugedes asuvaid üsna massiivseid meelelahutuskeskusi, saab kasutusele võtta oluliselt õhemad istmed, mida võib paigutada senisest hoopis erinevalt. Näiteks mängitakse ideega, et lennuki istmete asetus hakkab sarnanema sellega, mida näeme praegu rongides, kus neli inimest istuvad näoga vastamisi. Teine idee on paigutada istmed nii, et iga kahe lennusuunas vaatava istme vahel on iste, mis vaatab saba suunas.

Igal juhul seisavad lennufirmad praegu strateegiliste valikute ees – kas kasutada uusi disainivõimalusi kallimate reisiklasside arendamisel või püüda mahutada lennukitesse võimalikult palju inimesi ja konkureerida hinnapõhiselt? Kuid pole kahtlust, et nii mõnigi lennufirma soovib uurida tavalisest turistiklassist mugavuste poolest veelgi madalamal asuva klassi seni veel natuke ebaselgeid võimalusi.

Shanghai residendina olen mõned korrad Spring Airlines'ga lennanud. Tõele au andes on juba praegu nende istmevahed eurooplase jaoks pigem "seisukoha" väärilised, sest istudes sinna 180cm inimene naljalt ära ei mahu. Aga muidu igati tore ja odav lennufirma, kelle pilootide hulgas palju eurooplasi, keda aktiivselt tänavapildid igakülgselt reklaaminägudena ära kasutatakse.