Hüvasti, odavad lennud Saksamaale!

Saksamaa

Saksamaa valitsuses on küpsenud plaan mitmekordistada Saksamaa siselendudele ja Euroopa sisestele lendudele lendudele kehtivat maksu. Saksamaal on nimelt avastatud, et Pariisi kliimakokkuleppe täitmisega võetud kohustusest CO2 emissioone vähendada jääb vajaka ning lendudele kehtestav maks on täiendava meetmepaketi üks olulisemaid osasid.

Kui praegu kehtib Saksamaa siselendudel ja Euroopa lendudel ühtne maks 7,38€ reisija kohta, siis seda soovitakse tõsta 2 korda, alla 400 km jäävatel lendudel isegi 3 korda. Seega maksaks näiteks Tallinn – Frankfurt edasi-tagasi lend 15€ senisest rohkem puhtalt maksu tõttu.

Ühtlasi näeb kava ette kehtestada täiendav maks kõikidele lendudele, mis maksavad alla 50 euro. See tähendab, et näiteks lende Tallinnast Berliini, mis maksvad 10 euroga suund (20€ edasi-tagasi), tulevikus ilmselt naljalt enam ei näe.


Ryanairi pakkumine Tallinnast Berliini 12. septembril

Samaaegselt kõrgema maksuga lendudele soovitakse Saksamaal tõsta raudteeliikluse konkurentsivõmet, langetades rongipiletite käibemaksu 19 protsendilt 7 protsendi peale. Praegu on rongipiletid Saksamaal üldjuhul kallimad, kui odavlennufirmade lennupiletid.

Täiendava kliimapaketi jõustamisega on parasjagu kiire. See soovitakse valitsuse istungil vastu võtta juba 20. septembril ehk vahetult enne, kui kantsler Angela Merkel lendab 23. septembril New Yorki kliimakonverentsile.

Kui pakett plaanitud kujul vastu võetakse, mõjutab see rohkem odavlennufirmasid Ryanair ja EasyJet. Lufthansat mõjutaks see mõnevõrra vähem, sest maksu ei rakendata neile lendudele, mille teine segment on Frankfurdist või Münchenist väljuv kauglend. Maksust oleks vabastatud ka lennud, kus kasutatakse mittefossiilsetest allikatest pärit kütust. Kaugem idee oleks jõuda üle-Euroopaliselt ühtsele lendude maksustamisele. Seni torgib iga riik seda teemat omaette.

Lufthansalt on tulnud vastuolulisi signaale. Ühest küljes tampis Lufthansa tegevjuht Carsten Spohr kevadel maapõhja 10 euroseid pileteid pakkuvaid odavlennufirmasid, sest see olevat nii majanduslikus kui keskkonna aspektist vastutustundetu. Samas kahtles lennufirma kõneisik uue maksu efektiivsuses, sest nii jääb vähem raha kaasaegsete säästlikumate lennukite ostuks ja keskkonnasõbralike tehnoloogiate arendamiseks. Pealegi moodustab Saksamaa siselendude CO2 emissioon vaid 0,3% Saksamaa koguemissioonist ehk uue maksu reaalne mõju kliimale on veidi küsitav.

Küll aga saab olema huvitav vaadata, missugused saavad olema odavlennufirmade sammud. Kui 2011. aastal juurutati Saksamaal lennundusmaks, hakkas Ryanair seal koomale tõmbama ning Lufthansal oli võimalus oma turuosa kasvatada. Ryanair ongi igasuguste maksude suhtes äärmiselt tundlik. Samas mõjutab kõrgem maks ka Lufthansat ja selle odavlendude haru Eurowings.

Kui maksutõus valitsuse vastu võetakse, toob see Saksa riigile sisse täiendavad 600 miljonit eurot aastas. Sellest 250 miljonit eurot oleks Lufthansa osa, teised lennufirmad panustavad 350 miljoni euroga.