Jälle uus reaalsus: elektroonikakeeld lennukites
veigo
veigo
22. märts 2017 00:59

Enamikke reisijaid ei tohiks see kuidagi puudutada, aga viimase paari päeva reisiuudiste põhitähelepanu on keskendunud USA ja nüüd ka Ühendkuningriikide poolt kehtestatud piirangutele, mille kohaselt ei saa teatavatelt lennuväljadelt väljuvatel lendudel USA-sse või Suurbritanniasse enam lennuki käsipagasisse kaasa võtta mobiiltelefonist suuremaid elektoonikaseadmeid. Kuna senine kogemus on näidanud, et USA-st tulnud algatustel on kalduvus laieneda üle maailma (või vähemalt Euroopsse), siis lühikokkuvõte toimuvast:

* USA keelustas kaheksast riigist USA-sse suunduvatel otselendudel võtta lennukisse kaasa mobiiltelefonist suuremaid elektroonikaseadmeid.

* USA algatusele järgnes Suurbritannia ja arvatakse, et järgmisena kehtestab samad piirangud Kanada.

Keeld puudutab lende, mis algavad 10 lennuväljalt. Need on:

Amman, Queen Alia – Jordaania (AMM)

Kairo – Egiptus (CAI)

Istanbul, Atatürk – Türgi (IST)

Jeddah, King Abdulaziz - Saudi Araabia (JED)

Riyadh, Saudi Araabia (RUH)

Kuveit (KWI)

Casablanca – Maroko (CMN)

Doha – Katar (DOH)

Dubai – Araabia Ühendemiraadid (DBX)

Abu Dhabi – Araabia Ühendemiraadid (AUH).

See tähendab, et Helsingist New Yorki lennates pole muretsemiseks vähemalt esialgu põhjust ja Suurbritannia keelud ei laiene päris samadele lennuväljadele (s.h. Abu Dhabi, Doha ja Dubai).

Kõik nimetatud lennujaamad asuvad islamiriikides.

Mis üllatus nüüd see on?

Millest selline otsus?

Põhjuseks tuuakse terrorismioht.

Miks just nüüd?

USA luureorganisatsioonide andmetel on põhjust arvata, et lennukid võivad olla terrorirühmituste sihtmärgiks.

Mis on lennukis keelatud?

Keelatud on kõik elektroonika, mis on suurem mobiiltelefonist. Siia alla kuuluvad näiteks sülearvutid, tahvelarvutid, e-lugerid, fotoaparaadid ja mängukonsoolid.

Kaua piirangud kehtivad?

Keegi ei tea. Nii kaua, kui "vajalik". Aga eeldatavasti kehtib see vähemalt 7 kuud.

Miks mobiiltelefone ei keelustatud?

Riskihinnangul polevat oht liiga suur.

Kas lendamine on nüüdsest ohutum?

Raske öelda. Pea ju ka ei valuta, kui see ennetavas korras maha raiuda.

Kas see mõjutab kuidagi ka minu reise?

Veel ei tea, aga on teatav oht, et näiteks Dubaisse puhkama lennates (või pigem sealt tagasi tulles) kehtivad varsti uued nõuded.

Kokkuvõte

Elektroonikaseadmete keeld lennukis on selles mõttes omapärane, sest samal ajal võideldakse liitiumpatareidega elektroonikaseadmete vastu äraantavas pagasis, kuna neil on küllalt suur süttimisoht. Samuti on aastaid hoiatatud, et äraantavasse pagasisse pandud elektroonikaseadmetel on oht "ära kaduda". Küsi oma kindlustusfirmast järgi, kas nad hüvitavad äraantavasse pagasisse pandud elektroonika.

Uus piirang on juba tõsiselt ärritanud ärireisijaid, kes soovivad lennukis sülearvutiga tööd teha. Näiteks Turkish Airlines'il on Istanbulist Londonisse 5 lendu päevas ja New Yorki 3 lendu päevas.

Ma pole eriline luureekspert, aga millegipärast meenutab kõik toimuv mulle kangesti Keenia pealinnas Nairobis kehtivaid turvameetmeid. Nimelt kontrollitakse Nairobis kõiki kesklinnas bussi peale suundujaid päris põhjalikult (mzungusid veidi vähem põhjalikult) – ilmselt lootuses, et potentsiaalsetel terroristidel pole piisavalt oidu mõnes järgmises peatuses bussi peale minna. Seni polegi läinud. Seega, meetmed töötavad!

Lisainfo: DHS Q&A

Eks seda võitlust (või "võitlust" -- igaüks otsustab ise) turvalisuse eest kajastab ka Postimehe intervjuu Euroopa Komisjoni mobiilsuse ja transpordi peadirektoraadi peadirektori Henrik Hololeiga.

0
0
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased