Viimased kommentaarid

2004 suvi, Ida-Virumaa. Miski HP digiseebikas oli. 2006 suvisel Euroopa reisil algas minu jaoks digipeegli ajastu.

Pildistamisega on tänapäeval lihtne üle pingutada -- reisi lõpus on enamasti mälukaardil paartuhat pilti ... enamuses mitte millestki...

Üks "hetk-peatu" klõps, mille tegemist ma ei mäleta ja mille alles tükk aega hiljem pilte üle vaadates avastasin -- Mostar, 2008

Päike12, mina olin toona skeptiline. Tänaseks on olukord kindlasti teistsugune, kui ma toona eeldasin. Aga mul ei ole miskit kavatsust tuhka või mida iganes kuhugi riputama hakata. 24.01 (kaks kuud tagasi) avaldasime me kõik oma arvamust nende teadmiste ja kogemuste baasil, mis meil oli kaks kuud tagasi. Seda ei tasu ära unustada.

Täna teame, et osadel meist oli rohkem õigus ja teistel natuke vähem -- täpselt nii, nagu alati. Aga ma olen läbi elu olnud seda meelt, et tagantjärgi tarkus ei maksa midagi, sest me kunagi ei tea, kuidas elu tegelikult läheb. Tõenäosus, et Euroopa jõuab tänaseks sellisesse olukorda kus me oleme, oli 24.01 minu hinnangul olematu. 
Kokkuvõttes -- kui ma miski ilmvõimatu ime läbi oskaksin alati ilmeksimatult tulevikkus toimuva hakkavaid sündmusi ette ennustada, siis ei oleks põhjust käia päevast päeva kontoritööl raha teenimas vaid võiks tegeleda ainult kõige rohkem huvitavate asjadega, reisida ringi ning kogu selle lõbu finantseerimiseks mängida vahest bingo lotot või kaubelda oma lõbuks väärtpaberitega...

Kroks, ma ei saa kuidagi aru sellest  justkui kahjurõõmust, et näete, Eesti ei saa isegi testimisega hakkama. Kui Sa nii arvad, siis nii ka Sinu jaoks on -- oli veebruari lõpus nii, on märtsi keskel nii ja on ka jaanipäeval nii. Lihtsalt kurb, et Sa oma kodumaast nii halval arvamusel oled. 

Mina siiski usun, et Eesti arstid, viroloogid, meditsiiniteaduste õppejõud ja ka Terviseameti ametnikud teavad haigustest ja nende levimisest oluliselt rohkem kui anonüümsed "kõiketeadjatest" internetikommentaatorid ning oskavad anda oluliselt targemaid nõuandeid. 

Tõsiasi on see, et eksimatuid ja kõiketeadjaid inimesi ei ole -- hoolimata moodsa biotehnoloogia ja meditsiini vaieldamatust edust on täna kõikide elusorganismide toimimises ja seetõttu ka haiguste levikus väga palju tundmatut ja ennustamatut. Ja pole ette näha, et see tundmatu ja ennustamatu osa lähiajal väheneks, pigem õpib inimkond iga päev järjest rohkem tundma seda, kui uskumatult keeruline kogu see maailm tegelikult on. 

Last-not-least -- Olari Taalile on väidetavalt omistatud selline kuulus lause, et kui ma oleks eile olnud sama tark kui on minu naine täna... Oli see ütleja Olari Taal või keegi teine, see lause tasub meeles pidada. Tagantjärgi targutamine ja kogemustest õppimine on kaks täiesti eri asja. Kõik otsused tehakse alati parimas usus just selle info pealt, mis otsuse tegemise hetkel olemas on. 

Seega säilitame nüüd terve mõistuse, hoiame end ja eriti oma eakamaid lähedasi, laseme asjatundjatel rahulikult viirusega võidelda ning reisime varsti jälle.

Mees80 -- ma loodan, et see ei ole soovitus otsida arst, kes koostab fiktiivse tervisetõendi ning siis esitada see tõend kindlustusele sõlmides eelnevalt reisitõrkekindlustuse piletite ja muude ärajäävate hüvitamiseks...

Juhul kui siiski on, siis nii soovitajale, soovitusel saajale ja ka neile, kes selle hea nõuande leidsid olevat paar omapoolset arvamust:

Esiteks on tegemist Karistusseadustiku §212 (Kindlustuskelmus) alusel kvalifitseeritava kuriteoga. Karistuseks võib olla nii rahatrahv kui kuni 5 aastane vabadusekaotus. Kindlustusseltsid on sellelaadsete pettuste avastamisel päris leidlikud ning pole alust arvata, et nad kahtluse korral ka politseile avaldust ei tee. Kui kahtlus leiab tõendamist, siis jääb oma tööst ja arstikutsest ilma ka see "lahke ja hea" perearst.

Teiseks räägib sellise ettepaneku sellisel viisil avalikult tegemine kahjuks üsna palju ka ettepaneku tegijast endast...

Muki -- nõus, Dolomiitide suusapiirkond ei asu Lombardias aga Milano  ning samuti karantiinipiirkonnaks kuulutatud Veneetsia on olulised lennujaamad sinna piirkonda suundujatele.

Delfis on väga hea artikkel, kus Tartu Ülikooli mikrobioloogia ja viroloogia professor Irja Lutsar ka neid numbreid seletab. Tasub lugemist. 

Aga kui vaadata viimaseid arenguid, siis tundub, et terve mõistuse põhise lähenemise aeg hakkab otsa saama, algamas on riikidevaheline "just meie oleme need köikse kövemad koroonaviirusega vöitlejad" voor... 

Täitsa huvitav on lugeda, kuidas IATA andmetel riigid  vastastiku üksteist n.ö. reisikeelulisti panevad -- kui olete käinud Soomes, Rootsis või USA-s, siis ei pruugi te ilma ilma karantiinita pääseda Salomoni saartele; Israeli ei pääse Šveitsi, Saksamaad ja Austriat külastanud; reisijad, kes on olnud Hiinas, Prantsusmaal, Saksamaal ja Itaalias, peavad end Venemaale saabudes registreerima ja 14 päevaks omaalgatuslikku karantiini jääma kuid see ei kehti, kui nad soovivad reisida mujale kui Moskvasse; paljud riigid keelavad piiriületuse mingite konkreetsete riikide passide omanikele (huvitav, kuidas kodakondsus mõjutab viirusesse nakatumist??);  jne. jne. jne. ... 

Ja sealjuures WHO kõige viimane reisijuhend kannab vähemalt hetkel  (8.03 kell 21:45 EET) kuupäeva 29.02.2020 ja seal on jätkuvalt selgesõnaline soovitus "WHO continues to advise against the application of travel or trade restrictions to countries experiencing COVID-19 outbreak"

Ning kuna Itaalia valitsuse otsus sulgeda Lombardia maakond pääses ajastule kohaselt avalikkuse ette esmalt sotsiaalmeedia kaudu, siis pani see sealtkandist karantiini hirmus minema reisima tuhanded, kes muidu oleksid rahulikult kodus istunud. Ja seejuures pole keegi senini selgelt välja öelnud, mis saab seal piirkonnas viibivatest välismaalastest -- Dolomiitide suusahooaeg on oma tipus, suusakeskused on pigem avatud 

Ning last-not-least -- ka kriminaalse taustaga tegelased on avastanud, et WHO (maailma terviseorganisatsioon) nime all esinemine (ja üldse koroonaviirusega seotud uudised) on uus suurepärane võimalus arvuteid üle võtta ja kasutajate andmeid kaevandada.

Elame huvitaval ajal, eks me näeme, kuhu see hullus suundub järgmisena...

Jaanapr, Air France ja KLM on ühe emafirma (Air France–KLM S.A.) kaks tütart. 

Seega kui üks neist on nõus sellise lennu sulle ühel piletil müüma, siis mahajäämise korral on see Air France (või KLM, sõltuvalt pileti väljastajast) mure ja kindlustusega eeldatavasti sa tegelema ei peagi. See, mis kirjad tegelikult lendava lennuki peal on, pole oluline.

Ma olen sarnaselt paljude eelpool kirjutanutega ühel meelel, et tegemist on suht mõttetu diskussiooniga.

Sama hästi võiks arutleda, kas käesolev talv on meeldiv või mitte -- ja tulemusena leida, et on neid, kes rõõmustavad kuna ei pea päevast päeva maja ees lund rookima ja on neid, kes kurvastades oma keldris kasutult seisvat suusavarustust vaatavad. 

Ehk siis -- elus on palju sellist, mida me muuta ei suuda -- jätkugu meil tarkust sellest aru saada ja kannatust see üle elada.  Nii imikud lennuki kõrvalistmed kui lumevaene talv ja ärajäänud Tartu maraton.

Mees80 -- VäikeLotti rääkis kindlustuse kehtivuse seotusest sõiduki juhtimisõiguse olemasoluga.

Seega kuidas su kommentaar haakub eelnevaga ja millest arvamus, et "Juhiluba ei oma, siis tundub, et liikluseadustele ka ei allu. Welcome to Estonia"?

Ka Eesti Liikluskindlustuse seaduse § 53 (Tagasinõue kindlustusjuhtumi põhjustanud sõidukijuhi vastu) alusel maksab õnnetuse põhjustaja lõpuks kõik kulud juhul kui ta oli õnnetuse hetkel joobes, lahkus sündmuskohalt või ei omanud juhiluba.

Koroonaviirus on mitu korda nakkavam, kui ma arvata oskasin – see on nakatanud ajalehed, raadio, televisiooni... ja eriti raskelt on nakatunud sotsiaalmeedia.

Karmen Joller, perearst, Postimehe arvamuslugu 22.02.2020

See on lugu, mis tasub minuarust lugemist ja järelemõtlemist (peaks olema tasuta kättesaadav). Ja seejuures tasub lahti klikkida ka sama loo kommentaarid -- harva, kui internetikommentaarid nii hästi lugu täiendavad...

Olen suhteliselt vähe neid lugenud aga meelde on jäänud Minu Moskva, Minu Alaska, Minu India ja Minu Istanbul, samuti Minu Narva ning Justin Petrone kaks esimest Minu Eestit -- raamatud, kus autoril on oma lugu jutustada ja kus ta sellega ka suurepäraselt toime tuleb.

Amazonas, California ja Maailmameri on need, mille lugemine on veel plaanis -- autorid on huvitavad ja eeldatavalt on neil ka jutuvestmise oskus kenasti olemas.

Hiina ja Island on senini olnud need, mis pooleli jäid -- ei olnud minu jaoks lugu, mis köidaks ja haaraks või pigem ei osatud seda lihtsalt jutustada. 

Raamatuna välja antud reisikiri on minu jaoks eelkõige kellegi reisi kiri -- koos läbielatud kogemuste ja emotsioonidega pluss näpuotsatäis või veidike enam uut teadmist külastatud maade kohta. Lihtsalt nimekiri kohtadest ning mõnede igapäevategevuste loetlemine ilma jutustajapoolse suhtumiseta on minu jaoks selline paberile trükitud Google otsing...

Samal põhjusel on minu jaoks Eesti reisisaadetest ühed vaieldamatult parimad Väino Laisaare tehtud 4x4 reiside sarjad. Jah, seal räägitakse tihti vähe riikdest ja piirkondadest, mida külastatakse ning palju rehvidest, kütusest ja kardaanidest kuid iga kaader jutustab seal just selle konkreetse reisi ja reisijate lugu.  Sama on ka Margna ja Jõekalda seiklustega -- seal on küll tajutav stsenaarium ja veidi ülle võlli lavastamist kuid ikkagi jutustatakse seal haaravalt just selle reisi lugu.

Aga inimeste maitsed ongi erinevad.

Kindlustuse (nii meditsiini kui reisitõrke) osas on ilmselgelt mõistlik suhelda otse oma kindlustussetsiga, mitte foorumis oletada -- siin võidakse arvata mida iganes, kindlustus teab kuidas asi tegelikut on :-)

LiisM viitab eespool ilmselt Ergo reisikindlustuse tingimuste punktile 6.3 kuid kusagil ei ole lahti seletatud mida kindlustusselts epideemia all mõistab. WHO viimased (24.01) juhised ei pea vajalikuks reisimise piiramist, rääkimata epideemia väljakuulutamisest. WHO on maailma terviseorganisatsioon -- lihtsalt teadmiseks.

Seega -- vähem paanikat ja rohkem kainet mõistus. Nagu eelnevalt öeldud -- pange asjad konteksti ning haigestumise tõenäosust kaaludes palun arvestage eeskätt Kagu Aasia rahvaarvuga. 

Teie asi, mida silmas pidada tasub, on Hiina ühiskonna eripära. Euroopas, Ameerikas ja isegi Venemaal oleks mõeldamatu kümnete miljonite inimeste üleöö garantiini panemine ilmselt isegi siis kui katkuepideemia valla pääseks -- Hiinas aga piisab lihtsalt ühest otsusest ja inimesed enam ei liigu. Aga seda Hiina otsust ei tohi hinnata läänemaailma mallide järgi. 

Veelkord -- tänapäevane meedia on põhimõtteliselt suuteline igast sotsiaalmeediapostitusest ülitraagilise pealkirjaga maailmalõpuuudise välja imema kui see vaid klikke korjab ja külastajaid lehele toob.

Tänases Postimehes oli sel teemal päris hea ja veidi kainestav artikkel -- Koroonaviiruse õppetunnid.

Lühidalt kokku võttes -- kõik, mis on uus ja tundmatu, on enamasti hirmutav. Eriti kui tegemist on tervisega. Tänases maailmas võimendab aga (sotsiaal)meedia sellised sündmused mõõtmatult üle ning lakkamatut uudisvoogu jälgides kaob paraku inimestel võime asju reaalsesse perspektiivi seada.

Iga haigestumine (surmast rääkimata) on kahtlemata inimlik tragöödia. Paraku haigused on olnud maailma ajaloo osa ning nad ei kao ka tulevikus mitte kuhugi. 

Üks näide -- tuberkuloos (e.k. tiisikus) on inimkonnale aastasadu tuttav samuti õhu kaudu inimeselt inimesele leviv väga raske nakkushaigus. Ja kogu kaasaegse meditsiini vaieldamatust eduloost hoolimata haigestub 21. sajandi esimese veerandi lõpul iga päev tuberkuloosi kümneid tuhandeid ja sureb tuhandeid -- WHO andmetel neist ca 50% Aasias, eestkätt Indias, Pakistanis, Hiinas, Indoneesias ja Filipiinidel. 

Ehk siis -- minu arusaamist mööda ei ole miskit põhjust paanikaks ega hirmunult kodus istumiseks.

Säilitame lihtsalt edaspidigi eeskätt terve mõistuse nii oma käitumises kui meediatarbimises ning oleme loomupäraselt ettevaatlikud -- enamasti sellest piisab täielikult.

Juba teine reisikindlustuse teema lühikese aja jooksul -- ja ikka leidub inimesi, kes loodavad paar eurot säästa :-(

Tervisekindlustus on VIIMANE asi, millelt kokku hoida.

Olematu, paari(kümne) eurone kokkuhoid lepingu sõlmimisel võib kaasa tuua paari(saja)tuhandese lisakulu reisil.

Me keegi ei kavatse ei reisil ega ka kodus haigeks jääda. Ja keegi ei kavatse kunagi ka avariisid ja õnnetusi põhjustada ning nendesse sattuda. Aga ometigi õnnetused juhtuvad, pahatihti on tagajärjed rasked.

Kindlustustingimused on alati kasulik läbi lugeda, Joseph juhtis ilmselt mootorratast ilma kehtivat juhiluba omamata ning seetõttu viitas Swedi kindlustus lepingu üldistele välistustele. Sedasama oleksid teinud ka teised kindlustusseltsid, kel selline klausel lepingus olemas.

10 000 € tervisekindlustusega ma ise Ainažist ega Helsinkist väga palju kaugemale ei läheks... Aasiasse reisides võiks kindlustuskatet ikka veerand kuni pool miljonit olla.  Hinnavahe on suht tühine. Kasvõi seetõttu, et ilmselt on sul vähe õnnetuma jalaluumurru järgselt vaja kojulennuks uusi, vähemalt äriklassi pileteid kuna turistiklassi kitsasse istmesse sa oma lahases jalaga ei pruugi mahtuda.

Teplice kaljud Tšehhi ja Poola piiril -- vt. Google kaardil.

Miski osa matkarajast on ka lapsekäruga läbitav, kandekotist rääkimata.

Jaanika30 -- jah, enamus Tšehhi kiirteid on tasulised, sõiduautole tuleb osta vinjett. Ennetades järgmist küsimust -- vinjette saab osta bensiinijaamadest ning Tšehhi on ainus selle piirkonna riik, kus ei ole elektroonilist vinjetti vaid see tuleb kleepsuna esiklaasile kleepida.

Mis Google teadmistel viga on?

Usalda, aga kontrolli? ;-)

Võtke nüüd rahulikult -- maailmas on ilmselgelt miljoneid inimesi kel miskid kondid poltidega kokku lapitud, mõni originaalliiges metalse "varuosaga" asendatud või stimulaator koos patareiga südametegevust toetamas.  Võite olla enam kui kindlad, et selline olukord ei tule ühelegi lennujaama turvakontrollile üllatusena ega ärata neis miskitki erilist emotsiooni.

Oleneb, mida sihtkohast otsid ja millal lähed.

Tioman on selline vaikse olesklemise ja aja maha võtmise saar -- hästi rahulik, aeg voolab, kiiret pole, õhk on soe (aga mitte liiast), meri on soe ja loodus imeilus. Mingit aktiivset pidutsemisvõimalust sealt ei leia, samuti aktiivset massiturismi.

Mulle jättis äärmiselt hea mulje ja kunagi satun ehk pikemaks ajaks tagasigi. Kohalejõudmine nõuab veidi enam planeerimist ja kannatust aga on seda minuarust väärt. 

Tiomani hooaeg algab tavaliselt märtsi lõpust, varem on mussooni tõttu tuuline ja vihmane ning meres lained suured.

Et nüüd edaspidi ei peaks tervet internetti läbi otsima (kui teada, mida otsida, siis selleks üle poole minuti ei kulu), siis lühidalt sellest, mida see masinloetav rida tähendab.  Lühidalt on tegemist ICAO Document 9303 standardile vastava kodeeringuga.    

 Passi (ja enamasti ka viisade) puhul nimi algab esimese rea 6. positsioonist, ID kaardil kolmanda rea 1. positsioonist. Vt. reegleid ise näiteks siit.

Nii huvi pärast -- mis see põhjus on, miks e-viisat läbi Viisaeksperdi või mõne muu vahendusfirma taotlema peaks?

Mille poolest vahendusfirma küsimustik erineb ametliku viisalehekülje omast?

Ilma ESTA reisiloata ei pääse sa lennukisse.

USA-s ei ole tavamõistes transiiti, kõikidel isikutel, kes on lennukis, mille graafikujärgne sihtkoht on USA, peab olema kas viisa või ESTA. Seda isegi siis kui reisijad USA pinnal lennukist ei välju või samas lennujaamas järgmisele lennule edasi suunduvad. 

Planeerimatud hädamaandumised on omaette teema.

Lihtsalt pisikese infokilluna: Maestro ja Mastercard on erinevad kaardid. Seda, millise kaardiga on tegemist, ei näita mitte niivõrd logo kaardil (kuigi see ka) vaid eeskätt kaardi number.  Ükski kaarditerminal või internetipoe makseleht ei vaata su kaardi logo ega kirjasid kuid oskab sellest hoolimata kohe numbri sisestamise järel eksimatult ära öelda, millise panga millise kaardiga on tegemist.