Kas LOT valmistub kontrollitud pankrotiks?
veigo
veigo
8. juuni 2020 15:29

Ajal, mil enamus Euroopa lennufirmasid on välja tulnud lähemate kuude liiniplaaniga, valitseb Poola LOT-i suhtes suur vaikus. Siseriiklike lende on väikses mahus küll alustatud, kuid rahvusvahelised lennud ei alga enne 1. juulit. Eeldada võis, et lendude alustamine on sarnaselt Nordicaga riigiabi küsimuse taga, sest riigiabi LOT tegevuse jätkamiseks kahtlemata vajab. Kuid nüüd on hakanud Poola meedias ilmuma uudised, kus kahtlustatakse, et LOT võib hoopis valmistuda pankrotiks.

LOT on surnud, elagu LOT 2.0?

LOT kuulub emafirma Polska Grupa Lotnicza (PGL) kaudu Poola riigile. 29. mail registreeris PGL täpselt sama nimega firma, mille tegevusala on samuti identne – lennureisijate transport. Ainuke vahe on selles, et kui olemasoleva LOT-i juriidiline nimi on Polskie Linie Lotnicze LOT S.A., siis uue firma juriidiline nimi on LOT Polish Airlines S.A.

Loomulikult käivitas see kohe spekulatsioonid, et Poolas valmistutakse LOT-i senist juriidilist keha maha matma ja jätkama tegevust uue firma alt. Sisuliselt oleks see sama, mida praegu plaanitakse teha Alitaliaga (kuigi Euroopa Komisjon tõrgub) või kui kodule lähemale tulla, siis midagi sarnast Estonian Airi lõpu ja Nordica algusega.

Põhjuseid uue lennufirmana alustamiseks leidub

LOT-i majanduslik seis pole täpselt teada, kuid arvatakse, et Poola lennufirma 2019. aasta tulemused on vaatamata reisijate arvu rekordile kehvemad, kui välja paistab. LOT-il on liisitud 15 kauglendudeks mõeldud Boeing 787 lennukit, millega seotud üsna kõrged püsikulud tuleb kanda, kuigi viimase kolme kuu sissetulek on olnud null ja kauglendude taasalustamise aeg on teadmata. Täielikult muutunud olukorda arvestades on 15 kauglennukit + kaks peatselt saabuvat 787 lennukit LOT-ile ilmselt küllaga liiga palju.

Poola riik on lubanud LOT-i igal juhul aidata, kuid siin on üks "aga", mis võiks meilegi tuttav olla. LOT juba sai 2012. aastal riigiabi ja vastavalt Euroopas kehtivatele reeglitele ei tohi järgneva 10 aasta jooksul seda enam teha. Hetkel on riigiabi reegleid küll lõdvendatud, kuid ilmselt poolakad teavad olukorda paremini.

Kokkuvõttes tundub võlgade mahajätmine ja puhta lehena alustamine küllalt ratsionaalne tegevus. On raske ette kujutada, et kaks sisuliselt sama nimega lennufirmat saaksid pikalt paralleelselt töötada. Kuigi seni on kõik puhtalt spekulatsioonide tasandil, lisab nendele hoogu see, et arusaadavat põhjendust uue lennufirma asutamise kohta pole jagatud. Et Ockhami habemenoa printsiibi kohaselt tuleb eelistada nähtuse kõige lihtsamat seletust, siis vähemalt esialgu tegevuse üleviimine LOT2-te kõige loogilisem seletus olekski.

Puudutab ka meid

Varssavi on eestlastele kasvanud oluliseks sõlmjaamaks ja LOT-il on jagunud küllaga soodsaid hindu nii Euroopa sihtkohtadesse kui kaugemalegi (USA, Sri Lanka). Mugavate ümberistumistega soodsaid lende pole Tallinnast kunagi liiga palju.

Teatavasti on Eesti riiklikul lennufirmal Nordica ja Poola LOT-il selline ühisfirma nagu Regional Jet (Xfly). Kindlasti ei tee LOT-i võimalik juriidilise keha vahetus ka Regional Jeti elu kergemaks.

Aga kindlasti poleks LOT-i pankrott kõige paremaks uudiseks neile, kel juhtumisi pilet mõnele tulevasele LOT-i lennule.

Kokkuvõtteks

LOT-i viimaste aastate hoogne laienemine (näiteks liinid Krakowist Chicagosse ja New Yorki) on uskumatult kiiresti pöördunud lennufirma edasise eksistentsi küsimuseks. Veel jaanuaris teatati Saksamaal puhkuselende opereeriva Condori ostust, aprillis tehingust loobuti ja nüüd kaalutakse erinevaid variante, kuidas tegevust üldse jätkata. Seda, et pika ajalooga LOT üldse ära kaoks, vist siiski karta pole. Mõneks ajaks segadust jätkub, aga ootaks kõigepealt ära, mis otsusele LOT-i suhtes jõutakse.

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased