LOT ostab Condori: mida see tähendab?

Äsjane uudis, et Poola lennufirma LOT omandas Saksamaal puhkuselende opereeriva Condori, pakkus teatava üllatuse. Kui täpsem olla, siis ostjaks on mitte LOT, vaid LOT-i emafirma, Poola lennundussektori konsolideerimiseks loodud ja Poola riigile kuuluv Polska Grupa Lotnicza ehk PGL. Täpset ostuhinda pole avaldatud, tehing peaks lõpule viidama 2020. aasta aprillis. Mida Condori ülevõtmine aga laiemalt tähendab?

Lühidalt ajaloost

Kõigepealt meenutuseks paar fakti Condori ajaloost. Condor oli aastatel 1959 kuni 2009 Lufthansale kuuluv puhkuselendude bränd, 2009. aastal müüdi see Thomas Cookile. Saksamaal on Condor väga tuntud kaubamärk, millel oli lojaalne klientuur. Tervelt 22% sakslasi lendab puhkama just Condoriga.

2019. aasta septembris lõpetas maailma vanim reisikorraldaja, 178 aastane Thomas Cook pankrotiga. Erinevalt emafirmast kasumlikult opereerinud Condor päästeti, kui Saksamaa föderaalvalitsus ja Hesse Liidumaa tagasid Condorile tegevuse jätkamiseks ja ostja leidmiseks sildfinantseerimise 380 miljoni euro ulatuses.

Kes olid Condorist huvitatud?

Condori vastu huvi tundnud firmade nimekiri on üsna pikk. Kui Thomas Cooki probleemid olid juba ilmsed ja Condor pandi müüki, tegi 2019. aasta aprillis mittesiduva pakkumise ka Lufthansa. Lõplikus pakkumisvoorus Lufthansa enam ei osalenud, sest neil on küllalt tegemist, et Air Berlini ostuga seotud tagajärgi siluda, lisaks oleks neil tõenäoliselt tekkinud konkurentsialased probleemid.

Lõpliku ostupakkumise tegid kolm firmat: USA investeerimisfond Apollo, mis muuseas omab 49% suurust osalust Hispaania odavlennufirmas Volotea, Saksamaa reisikorraldajatega koostööd tegev Briti investeerimisfirma Greybull ja lõpuks siis mainitud LOT/PGL.

Kokkuvõttes tegi kõrgema pakkumise LOT. Tehingu hinda ei avalikustatud, kuid kindlasti sisaldab see 380 miljoni euro suuruse laenu tagasimaksmist. Võib öelda, et LOT-i väljumine võitjana on teatav üllatus, sest erinevalt teistest pakkujatest pole päris selge, kuidas Condor LOT-i ärimudelisse sobib.

Condori tulevik

Condori ülevõtmisega sünnib 140 lennukiga lennundusgrupp, mis teenindab aastas 20 miljonit reisijat. 53 lennukiga Condor jätkab senise kaubamärgiga ja vähemalt esialgu ka senise juhtimise all.

LOT on laienemiskursil püsinud juba mõnda aega, avades uusi kaugliine, sealhulgas ka Varssavist väljaspool (Krakow – Chicago, Krakow – New York JFK, Budapest – New York JFK, Budapest – Seoul). Poolas tuleb lennundust siiski vaadata kontekstis riiklike ambitsioonidega. Poola võimud näevad Poolat tulevikus oluliselt tähtsama lennunduskeskusena. Nii plaanitakse Varssavisse ehitada uus ja suurem lennujaam – plaan, mille suhtes paljud üsna skeptiliselt meelestatud on.

Condori ost sobitub rahvuslike meeleoludega suurepäraselt. Kui seni on Lääne firmad üles ostnud Poola ettevõtteid, siis nüüd läks tuntud Lääne firma Poola omandusse. Koos Condoriga saavutab LOT suuruse, mis muutub Euroopas juba arvestatavaks.

Aga siiski, mis edasi?

Pressiteadetest võib lugeda, et põhiturgudena nähakse Saksamaad ja Poolat, kuid plaan on laieneda ka uutele turgudele Kesk- ja Ida-Euroopas. Võib arvata, et LOT peab siin silmas eelkõige Ungarit, mida juba mõnda aega on püütud arendada oma teiseks koduturuks.

Küll aga tekib küsimus, mis peale suuruse LOT-ile veel sünergiat toodab. Condoril on üsna unikaalne sihtkohtade võrk, kuid kuidas paneb LOT puhkuselennud enda kasuks tööle? Võimalik, et näiteks Sri Lanka ja Vietnami liinid antakse Condori teenindada, võimalik, et LOT tihendab liine Frankfurti ja Münchenisse, mis on Condori põhilennujaamad, võimalik, et Poolast avatakse mõned uued puhkuseliinid, aga veel?

Uued lennukid

Üks on igal juhul selge: lähiaastatel tuleb tellida hulk uusi lennukeid. Condor kasutab kauglendudel Boeing 767 lennukeid, mille keskmine vanus on 24 aastat. Tänapäevased lennukid on nendest oluliselt säästlikumad. Pressikonverentsil anti teada, et uute lennukite soetamine ongi plaanis – 10 LOT-ile ja 20 Condorile. Igal juhul annab Condori omandamine lennukite tellimisel LOT-ile täiendavat tingimisruumi, sest tellimused on varasemast palju suuremad.

Kas LOT jätkab Boeing 787-8/9 Dreamlineritega või vaatab hoopis Airbusi A330neo/A350 poole – see saab olema päris huvitav otsus. B767-ga sarnane A330neo sobiks Condorile muidu päris hästi. Kas lühematel ja keskpikkadel liinidel panustatakse Airbusile, mida kasutab Condor või Boeingule, mis moodustavad enamiku LOT-i lennukipargis? Pilootide väljaõppekulusid arvestades oleks mõistlik keskenduda ühele tarnijale. Airbusil on siin oma šansid, sest LOT-i kättesaadud 737 MAX-id seisavad maapinnal ja tellitud MAX-ide tulevik on ebaselge. Samas on Airbusil populaarse A320 tellimusteleht pikalt ette täis.

Lennukite vahetus LOT-i ja Condori vahel on ebatõenäoline. Arvestades B767 konfiguratsiooni, ei soovi LOT neid ilmselt oma kaugliinidel kasutada. Ka B787 minek Condori käsutusse jääb ilmselt sündimata, sest LOT-il on endalgi lennukitest puudus.

Mida teeb Lufthansa?

Lufthansa on ajalooliselt väga kiivalt oma koduturge kaitsnud. Kui Ryanair teatas, et soovib Saksamaal saavutada 20% turuosa, vastas Lufthansa Eurowingsi loomisega. Kui Etihad ostis osaluse Šveitsi regionaallennufirmas, hakkas Lufthansa ägedalt investeerima Swissi. Võib arvata, et Lufthansa ei vaimustu ka konkurentsist, mida pakub Condor Frankfurdis ja Münchenis. Samal ajal kuuluvad nii LOT kui Lufthansa Star Alliance’i ja Lufthansa tegutseb ettevedajana Condorile.

Kokkuvõtteks

LOT-i pakkumine Condori ülevõtmiseks on põnev uudis, kuid nende täpsed plaanid sünergia leidmiseks kahe lennufirma vahel jäävad vähemalt esialgu parajaks mõistatuseks. Iseenesest oleks ju lahe, kui LOT-i broneerimissüsteemis saaks ka Condori lende broneerida ja kahe firma lende kombineerida. Samas pole teada, kuidas LOT puhkuselendude tulevikku näeb. Esialgu jätkub kõik enam-vähem samamoodi nagu varem, sest pole ju mõtet lõhkuda töötavat asja. Aga võib vist päris kindel olla, et mõne aja pärast kuuleme uusi Condorit puudutavaid uudiseid.