Kas selline võiks tulevikus olla lennukites keskmine iste?

Üks lendamisega seotud lihtsatest tõdedest ütleb, et enamik meist võimalusel väldib sattumist keskmisele istmele, seda eriti pikematel lendudel. USA-s Denveris asuv firma Molon Labe on valmis saanud lahenduse, mis võiks arvamust keskmisest istmest üksjagu nihutada.

Istmete kandev idee on lihtne – keskmine iste on teistest laiem, asub 2 tolli (5 cm) madalamal ning kõrvalistmetest 3 tolli (7,6 cm) tagapool. See võimaldab reisijatele rohkem privaatsust ja võimaldab käetoe pinda kõikidele reisijatele.

Taolise liigendatud istmelahenduse idee esialgne idee oli pakkuda odavlennufirmadele välja lahendus, kuidas saaks kiirendada reisijate peale- ja mahaminemisaega. 8 aasta jooksul arendati disaini edasi sobivaks kauglendudele ning seejärel ka lühematele lendudele.

Molon Labe pakubki istmeid kahes variandis: S1 regionaal- ja lühimaa lendudele ja S2 kauglendudele. Selge, et S1 pole päris äriklass, selle seljatugesid ei saa langetada, kuid keskmise istme 21 tolline (53,3 cm) laius on turistiklassi standardiks oleva 18 tolliga (45,7 cm) siiski pea 8 cm rohkem.

Kauglendudele mõeldud S2 puhul on vahe veelgi suurem. Näiteks pakuvad nii Lufthansa, Air France kui LOT kauglendude turistiklassis 17´´ (43,2 cm) suurust istmelaiust. S2 keskmine iste oleks sellest tervelt 10 cm laiem. See on ühtlasi kaugelt rohkem, kui premium economys pakutakse.

Lisame siia turistiklassi suurima ekraaniga meelelahutussüsteemi ja hakkab tekkima tunne, et võimalusel valiks kauglennul S2 disaini puhul tõesti keskmise istme.

Vähemalt üks miinus vahelduva kõrgusega istmereal siiski on. Rõõmus avastus kauglendudel, et istud üksi tühjas istmereas, ei pruugi enam päris sama rõõmus olla. Ka pikemate jalgadega inimesed ei pruugi ennast kõige mugavamini tunda.

Tänaseks pole Molon Labe istmeideed enam ideetasandil, vaid on kõik vajalikud testid läbinud ja omab USA Föderaalse Lennundusameti sertifikaati ning ka esimest nimetut klienti (kuuldavasti üks Hiina lennufirma). Liigendatud istmerea kasutuselevõtule tulevastes Airbus A321neo lennukites on vihjanud ka Qatar Airwaysi juht Akbar Al Baker.

Firma üks oluline eesmärk on saada Project Sunrise istmete pakkujaks. Project Sunrise on Austraalia Qantase kava alustada aastal 2022 otselende Austraalia idarannikult (Sydney ja Melbourne) Londonisse ja New Yorki kas Airbus A350 või Boeing 777X lennukitega. Qantase uuring näitab, et reisijatl asub ülipikamaa lendude soovinimekirjas "eraldatuse tunne" küllaltki kõrgel kohal.

Aja jooksul on nähtud igasuguseid istmeideid, mis on reisija seisukohalt olnud vähem või rohkem naeruväärsed. Molon Labe’i disain tundub kõige selle taustal üllatavalt maa peal asuma ega paku esimeseks mõtteks, et no mida jälle välja mõeldi? Pigem ütleks, et lõpuks ometi midagi, mis lennumugavusele ka reaalselt juurde annab.

Kõik fotod: Molen Labe

Üksi lennates tundub hea uudisena. Partneri/sõbra/lastega lennates mitte eriti. Huvitav oleks teada, kuidas lennureisijate osakaal selle koha pealt jaguneb.