5. juuni hommikul teatasid Bahrain ja Saudi Araabia diplomaatiliste suhete katkestamist Katariga. Peagi ühinesid nendega Araabia Ühendemiraadid, Egiptus, Jeemen ja Liibüa ning veidi hiljem ka Maldiivid. Avaldus tähendas ühtlasi nende riikide õhuruumi sulgemisest Katari lennukitele. Katari süüdistatakse radikaalsete islamirühmituste rahastamises ja liiga soojades suhetes Iraani ja Iisraeliga. Pinged said uue hoo sisse paar nädalat tagasi, kui Katari riiklik meediaagentuur ülistas Iraani. Katari väitel oli tegemist nende veebilehe ja Twitteri pahatahtliku häkkimisega, aga seda argumenti ei võeta eriti tõsiselt.
Tänaseks on olukord selline, et kõikide mainitud riikide lennufirmad on lennud Dohasse katkestanud. Nende hulka kuuluvad Emirates, Etihad, Air Arabia, FlyDubai, Saudia, Gulf Air ja Egypt Air. Qatar Airways on omakorda peatanud või pigem olnud sunnitud peatama kõik lennud Saudi Araabiasse, Bahreini ja Egiptusesse. Jeemenisse ja Liibüasse lende polnud, Maldiivide lendude katkestamise kohta pole teadet tulnud. Kokku jääb Qatar Airwaysil ära 52 lendu päevas.
Doha lennuvälja veebilehelt ei leia ühtegi viidet, et mõni lend oleks tühistatud. Kõikide tühistatud sihtkohtade puhul on lennu staatuseks märgitud Expected. Jääb arusaamatuks, milleks sellist kino on vaja teha.
Qatar Airwaysi peatatud liinid. Allikas: gcmap.com
Qatar Airwaysi jaoks on tegemist suurema kaotusega, kui pealtnäha välja paistab. Saudi Araabia ja Araabia Ühendemiraadid olid Qatar Airwaysile kaks kõige suuremat turgu (kumbki oli suurem, kui näiteks terve India), kust tuli üle 10% Qatar Airwaysi reisijatest. Rahalises plaanis on kaotus veel suurem, sest märkimisväärne osa reisijatest lendas tulusates kõrgemates teenindusklassides. Saudide ja Emiraatide ärakukkumine võib Qatar Airwaysile tähendada käibe vähenemist kuni 30%. Näiteks lennati Doha ja Dubai vahel 14 korda päevas ja mitmel lennul oli kasutuses hiiglaslik Airbus A380. Kahe linna vaheline kaugus linnulennult jääb alla 400 km.
Arvestades, et enam ei saa kasutada tavapäraseid lennukoridore, peab Qatar Airways suunama enamike oma lende ümber. Näiteks suundusid kõik lennud Kesk- ja Lääne-Euroopasse ning USA-sse üle Saudi Araabia ja kohati üle Egiptuse. Lennud Aafrikasse ja Lõuna-Ameerikasse läksid risti üle Saudi Araabia ja paljud lennud Aasiasse toimusid Araabia Ühendemiraatide kaudu.
Qatar Airwaysi poolt kasutatud lennukoridorid Euroopasse, USA-sse ja Aafrikasse. Allikas: Flightradar24.com
Nüüd lendab Qatar Airways Euroopasse ja Põhja.Ameerikasse Iraani ja Türgi õhuruumi kasutades. Kohati on kasutusele võetud päris omapärased marsruudid. Näiteks lend Dohast Beirutisse kulgeb väga suure ringiga Iraani ja Türgi kaudu.
Qatar Airwaysi uus lennumarsruut Dohast Beirutisse. Allikas: Flighradar24.com
Kuna Qatar Airways on sunnitud kasutama alternatiivseid lennumarsruute, suurendab see nii kütusekulu kui pikendab lennuaega. Mõju lendudele Euroopasse pole vast väga märkimisväärne, küll aga peavad tegema suure ringi lennud Dohast Aafrikasse. Mitmete liinide puhul tekib paratamatult küsivus nende tasuvusest, sest lennuaeg võib kasvada terve tunni võrra. Ka lennuaeg Aasiasse ja Austraaliase pikeneb, sest enam ei kasutata Araabia Ühendemiraatide õhuruumi.
Qatar Airwaysi uued lennukoridorid. Allikas: Flightradar24.com
Riikide otsused õhuruumi sulgemisest on juriidiliselt veidi küsitavad, sest nii AÜE kui Bahrain on alla kirjutanud rahvusvahelisele transiitlende puudutavale lepingule (International Air Services Transit Agreement), Saudi Araabia sellega liitunud pole. Katari enda õhuruum on suhteliselt väike ja teoreetiliselt saaks Bahrain ja AÜE Katari ümbritseva õhuruumi täielikult sulgeda. Vaevalt, et asi nii kaugele läheb, aga täielikult sellist varianti välistada ei saa.
Kokkuvõte
Qatar Airwaysi lendudele pileti ostnutel hetkel otsest põhjust muretsemiseks pole. Küll aga võib sõltuvalt sihtkohast lennuaeg pikeneda. Lähemal ajal võivad lennud mõnevõrra graafikust väljas olla. Veidi pikemas perspektiivis võib Qatar Airways mõnest sihtkohast loobuda või lende vähendada. Lähiajal selgub, kas lennud Malesse toimuvad või mitte. Igal juhul saab olema huvitav jälgida, mida võtab Qatar Airways ette hulga äkitselt tööta jäänud lennukitega. Väljarentimine koos meeskonnaga (wet lease) on üks võimalus. Qataril on veel ootamas suured lennukitellimused nii Airbusilt kui Boeingult.
Omaette väljakutse Qatar Airwaysile on tagada lendudel sujuv toitlustamine. Katar impordib sisuliselt kogu vajamineva toidu, sellest 40% saabus seni veoautodega Saudi Araabiast. Loomulikult on võimalik leida alternatiivsed partnerid, kuid mõnevõrra taandub küsimus ka hinnale. Igal juhul on Qatar Airwaysi kasumlikkus selgelt löögi all niigi.
Kuna otse enam lennata ei saa, siis Doha - Sao Paulo liinil on nüüdsest tankimispeatus Ateenas. Tänu sellele jõutakse kohale 5 h hiljem. Varem maandus lennuk Sao Paulos veidi pärast kella 5 õhtul, 6. juunil jõudis lennuk kohale 22:15. Sellel liinil on lennuplaan totaalselt sassis.
[[23650]] Otselend Sao Paulosse oli sellist marsruuti mööda:
[[23651]]
Vähemalt esialgu näivad lennud Malesse toimivat tavapäraselt. Küll aga on lennuaeg nii poole tunni võrra pikem. Suure tõenäosusega jäävad lennud Malesse toimima ka edaspidi, sest keelu korral kaotaksid Maldiivid hetkega 9% turistidest.
[[23662]]
Päris lolliks läinud: http://onemileatatime.boardingarea.com/2017/06/09/new-uae-airspace-restrictions
See on päris imelik. Üldine arvamus kipub olema, et sellest jamast pole kellelgi midagi võita, sest enamik paneb kõik M3 lennufirmad ühte patta ja Qatariga toimuv mõjutab paratamatult ka Emiratesi ja Etihadi. Aga jah, Omaan on sarnaselt Katariga olnud Lähis-Ida riikide üldisele suunale veidi allumatu. Kui nad nüüd Oman Airi ka blokkima asuvad, saab vinge ooperi kokku.
[[23699]] Muide, hetkel on Dubaisse reisides väga halb mõte panna selga Barcelona vutiklubi särk. Võib kuni 15 aastaks kinni minna.