Kuigi igapäevaselt ei pruugi akupanka vaja minna, võib see reisil nutiseadmete laadimiseks olla vägagi oluline tehnikavidin. Viimastel päevadel on tulnud aga ridamisi uudiseid, et mitmed Aasia lennufirmad (Singapore Airlines, Thai Airways, AirAsia) on akupankadele sisse seadnud täiendavad piirangud. Selle põhjuseks on Lõuna-Korea lennufirma Air Busan lennukis jaanuari lõpus juhtunud intsident, kus õhkutõusmiseks valmistunud lennukis põhjustas süttinud akupank tulekahju ja reisijad tuli suitsu täis salongist evakueerida. Käiks seetõttu põhilised lennureisil akupankasid puudutavad reeglid veel korra läbi.
Akupangad on lubatud ainult käsipagasis
Üldjuhul lubavad lennufirmad akupanga kaasa võtta ainult käsipagasis ja ohutuse huvides on need äraantavas pagasis rangelt keelatud. Selle põhjuseks on akupankades kasutatavate liitiumpatareide süttimise oht lühise või ülekuumenemise korral.
Mida vaadata akupanga lennukisse kaasa võtmise puhul?
Üks kõige olulisemaid parameetreid, mille järgi akupankasid valitakse, on selle suurus ehk mahtuvus, mida tähistatakse milliampertundidega (mAh). Mida suurem see number on, seda rohkem laadimistsükleid saab ühe laadimisega teha. Tavalised müügil olevad akupangad on näiteks 5000, 10 000 ja 20 000 mAh.
Kuigi tavaliselt räägitaksegi, et lennukisse saab võtta 10 000 või 20 000 mAh akupanga, vaadatakse lennunduses hoopis akupankade võimsust. Lennufirmasid ühendava Rahvusvahelise Lennutranspordi Ühenduse IATA reeglid on järgmised:
Vatt-tundide väärtuse arvutamiseks on abiks valem Wh = mAh x pinge (V) / 1000.
Et enamike akupankade tüüpiline pinge on 3,7 V, siis 10 000 mAh akupanga puhul on arvutuskäik järgmine: (10 000 mAh × 3,7 V) / 1000 = 37 Wh. 20 000 mAh akupanga puhul on see 74 Wh, mis jääb samuti käsipagasis lubatu piiridesse. Lennufirma loaga saab kaasa võtta kuni 40 000 mAh ehk 148 Wh.
Kui teoorias on reeglid sellised, siis praktikas ei kontrolli akupankasid mitte lennufirma, vaid lennujaama julgestusteenistus. Probleeme võib tekkida eelkõige siis, kui märgised akupanga mahtuvuse kohta on kulunud või need puuduvad. Siis on reisija mure kas ostutšeki või mõne muu dokumendiga tõendada, et akupanga võimsus jääb lubatu piiridesse. Kui tõendada pole võimalik, siis ilmselt tuleb akupangast loobuda.
Täiendavad piirangud
Nagu mainitud, on mitmed Aasia lennufirmad pärast Air Busani lennukis juhtunut seadnud täiendavad piirangud akupankade kasutamisele lennukis. Lubatud piiridesse jäävaid akupankasid on endiselt lubatud käsipagasis pardale kaasa võtta, kuid nende kasutamine (akupanga laadimine või akupangast teiste seadmete laadimine) lennukis pole enam lubatud. Euroopas on seni piirdutud kasutamiskeeluga õhkutõusmise ja maandumise ajal.
Lisainfot akupankade kohta leiab lennufirmade kodulehtedelt: AirBaltic, Lufthansa, LOT, Finnair.
Teema Trip.ee foorumis: Millist akupanka valida?