Lennujaamad üle kogu maailma on investeerinud märkimisväärseid summasid turunduseelarvest, et pakkuda reisijatele lendamiseks vajalikku infot nende nutiseadmetes. Tänaseks on vist igal endal lugupidaval lennujaamal olema oma mobiilirakendus, mida saab kas Google Playst või AppStore’ist alla laadida. Lennujaamasid, lennufirmasid ja lojaalsusprogramme nõustavad konsultandid Cormac Corrigan ja Mark Lenahan võtsid nõuks uurida, kas sellest tohutust äpitootmisest ka mingit kasu on tõusnud.
Algatuseks võrdlesid konsultandid, palju on alla laetud mõningate maailma suurimate lennujaamade ja maailma suurimate lennufirmade poolt pakutavaid rakendusi. Selgus, et lennufirmade mobiilirakendusi laetakse all 14 korda sagedamini, kui lennujaamde omasid.
Kui uurimisringi veidi laiendati ja võrreldi, kui palju tõmmatakse nutiseadmesse maailma 25 suurima lennujaama rakendusi ja 25 maailma suurima lennufirma rakendusi, kasvas vahe veelgi. Hinnanguliselt on maailma 25 suurima lennufirma rakendusi alla laetud 117 miljonit korda. Võrdluseks, maailma 25 suurimat lennufirma summaarne reisijate arv ühes aastas on 1,5 miljardit. Maailma 25 suurimat lennujaama läbib aastas 1,3 miljardit reisijat, kuid rakenduste allalaadimisi kogunes vaid 7,2 miljoni jagu.
Tõe huvides tuleb märkida, et reisijate number ei võrdu sama arvu inimestega, sest loendatakse ainult lennujaama läbimist või pardale astumist. Iga edasi-tagasi reisi jooksul loendatakse sama inimest vähemalt kaks korda. Samuti ei tõmmata iga järgneva reisi puhul rakendusi uuesti.
Kui vaadata aga seda, mis kord allalaetud rakendustega pärast edasi juhtub, siis enamasti nad nutiseadmesse kasutult unustataksegi. 2015. aastal läbiviidud uuringu kohaselt kasutas e-kaubanduse ja reisimise kohta tehtud rakendusi 30 päeva pärast allalaadimist vaid 3,3 % inimestest. Selline tulemus saadi 450 miljoni allalaetud rakenduse hilisemat kasutamist uurides.
Lennujaamade huvi ja ootused rakenduste suhtes on mõistetavad. Ajal, mil lennujaamad muutuvad aina rohkem kaubaduskeskusteks ja lennujaamade tulu kaubandusest kasvab, tundub loomulik, et reisijat üritatakse iga vahendiga rahakotiraudu avama panna. Reisija vaatenurgast on aga lennujaamade rakenduste kasutegur jäänud küsitavaks ja peegeldub ilmekalt allalaadimiste suhteliselt nigelas arvus.
Kui lugeda lennujaamade rakendustele kasutajate antud hinnanguid, siis päris palju kohtab kahte sorti nurinat. Esiteks ei tööta rakendused lubatud viisil, näiteks pakkudes ebarelevantseid soovitusi või mitteajakohast infot. Aga kõige suurem etteheide lennujaamadele on see, et mobiilirakendused on täis topitud kommertsinfot sellisel määral, mis muudab selle kasutamise ja vajaliku info leidmise tarbetult keeruliseks.
Õnneks ei puuduta info üleküllus meie koduse Tallinna lennujaama mobiilirakendust. Muide, kui paljud teist üldse teadsid, et selline asi on olemas? Aga pole hullu, keegi pole millestki olulisest ilma jäänud, sest suurema osaga rakenduses leiduvast infost pole nagunii midagi erilist peale hakata. Kas tõesti on Tallinna lennujaama suurust arvestades vajalik tõmmata endale rakendus selleks, et olla kursis, mis väravast väljub lennuk või millisele liinile saabub pagas? Või mida hakata peale infoga, et turvakontrolli järjekord on "keskmine"? On see 1, 5, 10 või 20 minutit?
Olgu selle äpiga muus osas, kuidas on, aga vähemalt pildi järgi lendab Estonian Air endiselt edasi ja Stockholmi liinil kasutusel olnud lennunumbriga OV 695 võib hoopis Pariisi sattuda.
Allikas: Tnooz.com