Malaisiast väljuvatele lendudele rakendub uus maks

Malaisia

Sellest sai hoiatatud juba eelmise aasta detsembris, aga nüüd, kui asi on aktuaalsemaks muutunud, olgu see veel kord ära toodud. Alates 1. septembrist 2019 lisandub kõikidele Malaisiast väljuvatele rahvusvahelistele lendudele maalt lahkumise maks, mille suurus varieerub sõltuvalt sihtkohast ja teenindusklassist 1,70 ja 31,80 euro vahel.

Eurodesse ümber panduna on maksud järgmised:

Lennud ASEAN-i riikidesse
Turistiklass 8 MYR / 1,70€
Turistiklassist kõrgem klass 50 MYR / 10,60€

Lennud ASEAN-ist väljapoole
Turistiklass 20 MYR / 4,25€
Turistiklassist kõrgem klass 150 MYR / 31,80€

Maksust on vabastatud transiitreisijad ja alla 2 aastased sülelapsed.

Kuigi seda pole kuskil eraldi välja toodud, siis eeldatavasti lisatakse maalt lahkumise maks automaatselt lennupileti hinnale.

Kuhu kogutav maksuraha suunatakse, on ebaselge. Üks info räägib, et raha läheb Malaisia siseturismi arendamisele, kuid räägitakse ka infrastruktuuri rahastamisest. Reisija seisukohast üks must auk kõik.

AirAsia lennud Malaisias kallinevad rohkemgi

Eraldi tuleb aga välja tuua AirAsia ümber toimuva. Teadupoolest on AirAsia KLIA2 (Kuala Lumpur International Airport 2) suurim operaator ja teinud sellest Aasia, kui mitte kogu maailma suurima odavlendude sõlmjaama. KLIA2-st saab vähemalt Aasias tõesti pea kõikjale.

Samas on AirAsia pikalt vaielnud Malaisia lennujaamasid haldava Malaysia Airports Holdings Berhad-iga (MAHB) KLIA2 puudutava teenustasu üle (Passenger Service Charge, PSC). Alates 1. jaanuarist 2018 tõusis see 50 ringgiti pealt 73 ringgitini. AirAsia on pidanud seda põhjendamatuks, sest see on sama suur kui KLIA-s, kus tingimused on kaugelt paremad. Seetõttu pole AirAsia ka 23 ringgiti ehk 4,9€ suurust maksutõusu reisijatelt seni kogunud.

MAHB on vastuseks öelnud, et maksu suurus pole nende kontrolli all, vaid selle määrab Malaisia Lennundusamet Mavcom. Näiteks tuuakse ka Bangkok, kus nii Suvarnabhumis kui odavlendude lennujaamas Don Mueangis on PSC sama suur.

Esimese astme kohtus sai AirAsia negatiivse otsuse ning on nüüd teada andnud, et kuigi nad kavatsevad edasi kaevata, pole neil muud valikut, kui lisada Malaisias piletite hinnale täiendav 23 MYR / 4,9€.

Kokkuvõtteks

Need ajad, kui AirAsiaga sai Aasias lennata imeliste hindadega, näivad olema minevik. AirAsia sooduspakkumised üllatavad aina harvem. Ka tavapärased hinnad on järk-järgult tõusnud ja on Euroopa odavlennufirmade pakkumistega harjunutele tihti arusaamatult kõrged. Uued maksud ei tee olukorda kuidagi paremaks.

Lisaks: KLIA asemele SIA?

Kuna Kuala Lumpuri rahvusvaheline lennujaam asub Selangori osariigi territooriumil, on sealsetel võimudel tekkinud mõte, et lennujaama võiks asukoha järgi ümber nimetada Sepangi rahvusvaheliseks lennujaamaks (SIA). Tõesti kuldaväärt idee! Mis saaks minna valesti?