Meelelahutus lennukis – ülitsenseeritud miljardeid maksev äri

Vaevalt me pikematel kauglendudel ajaviiteks filmi valides mõtleme, kuidas filmid lennuki meelelahutuskeskusesse valitakse või kuidas filmid ja muu meelelahutus lennukipileti hinda mõjutavad. Kuid nagu kirjeldab pikem ülevaade CNN võrgulehel, on tegemist küllaltki spetsiifilise iseloomuga tööstusharuga, kus rakendatavad reeglid on ühed kõige rangemad kogu meelelahutusäris.

Kõigepealt – lennukites näidatavaid filme valitakse väga hoolega. Arusaadavalt väldivad paljud lennufirmad filme, mis räägivad lennuõnnetustest. Kuid tsensuur läheb sellest palju kaugemale – kuni selleni välja, et filmides hägustatakse konkureerivate lennufirmade logosid. Eksisteerivad firmad, mis on spetsialiseerunud sellele, et kohendada filmid vastavaks nende riikide kultuurile, kust ja kuhu lennufirma lendab. Näiteks lõigatakse moslemiriikidesse lendavates lennukites näidatavatest filmidest välja stseenid, kus keegi juhtumisi viinereid sööb, sest sealiha ja sealihast tooted on sealses kultuuris tabu.

Meelelahutus Singapore Airlines'i turistiklassis

Maailma eri osadest pärit inimestel on lennukis näidatavale meelelahutusele erinevad ootused. Näiteks pole eurooplastele probleemiks näha natukene paljast kehapinda. Samas ei salli eurooplased verd ja vägivalda. Lähis-Ida reisijad vaatavad vägivaldseid stseene aga rahulikult, kuid on seevastu väga tundlikud vägisõnade kasutamise suhtes. Kõik viited sealihale tuleb eemaldada ja seda isegi subtiitritest. Singapuris on tundlikuks teemaks igasugune viide homoseksuaalsusele. Üldiselt väldivad kõik lennufirmad terrorifilme ja õudukaid ning erootilise, poliitilise või religioosse sisuga filme.

Meelelahutuse hankimine lennukisse on küllaltki kulukas, kuid lennufirmad on valmis reisijate rahulolu nimel neid kulutusi tegema. Hinnanguliselt moodustasid 2012. aastal lennufirmade poolt meelelahutuse ostmiseks makstud summad kokku 3 miljardit dollarit (2,3 miljardit eurot). Mõned lennufirmad maksavad aastas lennukite pardale meelelahutuse saamiseks 20 miljonit dollarit aastas. Meelelahutuskeskuste tehnika paigaldamine maksab 5 miljonit dollarit lennuki kohta lisaks. Prognoositakse, et 2030. a. kulutavad lennufirmad meelelahutuse peale juba 10 miljardit dollarit aastas.

Kui nüüd lennufirmadelt küsida, kas poleks mõttekam meelelahutusele kulutamise asemel pigem piletihinda langetada, siis on vastuseks üksmeelne "ei". Reisijad pole pikkadel lennureisidel valmis meelelahutusest loobuma ja lennufirmad tulevad neile vastu. Suured lennukompaniid võivad ühe filmi paarikuise näitamisõiguse eest maksta kuni 90.000 dollarit. Arvestades, et tänapäeval võib lennuki meelelahutussüsteemist leida kuni 100 filmi, on kokkuvõttes tegemist märkimisväärse rahasummaga. Ameerika Ühendriikides maksavad lennufirmad filmi iga näitamise pealt.

Kuid litsentsitasud ei pruugi olla lennufirmade suurim kulu. Kui arvestus, et iga vähemkilo säästaks lennufirmale kütuse kokkuhoiu näol 3000 dollarit aastas, paika peab, säästaks kuni tonni kaaluva lennuki meelelahutussüsteemi puudumine iga lennuki kohta aastas 3 miljonit dollarit.

Võimalik, et tänu tahvelarvutitele ja aina rohkem leviva traadita internetiga lennukite pardal meelelahutuse olemus lennukis muutub. Kui reisijad kasutaks filmide vaatamiseks isiklikke seadmeid, poleks lennufirmadel vaja meelelahutuse soetamiseks kulutusi teha. Tänasel päeval on veel probleemiks internetiühenduse kiirus, kuid arvatakse et see probleem võib saada lahenduse juba järgmisel aastal. Kuid lennukite meelelahutussüsteemide kadumist on siiski veel vara ennustada. Ühe Austraalias läbiviidud küsitluse põhjal eelistab 71% inimesi tooli seljatoes olevat ekraani wifi-ühendusele. Seetõttu jätkub filmidest vorstikesi väljalõikavatele firmadele tööd veel mõneks ajaks.

Anna mõni vihje, et mida sa mõtled selle internetiühenduse lahenduse saamisega järgmisel aastal? Mõtled sa selle all tehnoloogiat või mingid regulatsiooni muutust?

CNN-i artiklis peeti silmas, et tehnoloogiliselt on lahendus piisava kiirusega interneti lennukipardale saamiseks üsna pea valmis. Mis see on, ei täpsustatud.