Viimased kommentaarid

Minu arust tuleks lennujaama jõudmise aja puhul rääkida kahest erinevast stsenaariumist - tavalend vs tšarterlend.


Esimesel juhul mina isiklikult reisin suurema osa reisidest käsipagasiga ja teen check-ini varem ära. Varasemalt vaatan, kui palju lende samal ajal veel läheb e ennetan võimalikku suurimat pudelikaela - turvakontrolli. Ehk Tallinnas ma jõuan lennukasse ca 1h enne. Mujal suuremates lennukates katsun varem kohal olla, sest suurte lennujaamade turvakontrollid võivad aeg-ajalt olla ka väga aeganõudvad.

Kui aga rääkida tšarterlennust, siis peab arvestama, et esiteks ei saa sinna teha eelnevalt check-ini ja sellest poleks ka palju kasu, kuna suure tõenäosusega kogu lennukitäis inimesi tahab veel ka hunnikutes kohvreid ära anda. Ehk see võib olla taas suhteliselt aeganõudev protsess. Paar nädalat tagasi viisin ise tuttavad TLL-i tšarterile 1,5h varem. Avatud oli 3 "kassat" ning järtsus pidi seisma hinnanguliselt 30-40min.

Ca kuu tagasi Milano Malpensas jõudsin lennukasse ca 1h45m enne lendu ja selleks, et pagas ära anda kulus ca 50min. Kusjuures vahepeal mingid lennud (Easyjet) võeti priority kassasse, kuna muidu nad oleks lihtsalt maha jäänud. Turvakontrollist sain õnneks ühe jutiga läbi (tänu väikelapsele), muidu oleks seal ka veel 10-20min otsa läinud.

Ehk kokkuvõttes ma arvan, et 2h võiks olla turvaline aeg ja ega minu eelpool toodud kogemused ei pruugi samal lennul mõni teine päev üldse kehtida. Ma ise enamasti liiga vara kohale ei lähe ja seni õnneks pole kuskilt maha jäänud. Kõige suuremad ootamatused ajakulu osas on mul olnud just suurtes lennujaamades.

Norsu, hea märkus. Selle peale lepingutingimuste kiirlugemist tehes ei mõelnudki. Mul lepingus see 200 EURi. Eks siis tuleb neid teisi kohalikke teenuseid ka lähemalt uurida, et mis nende loogika on.

Septembri lõpus olen olnud hotellis nimega The Sun Palace. Sai võetud, et ära proovida AI ja laste värk. Eks ta üks paras kolhoos oli. Kui sulle meeldib AI kontseptsioon suurtes hotellides, siis ma pigem soovitaks minna.
Positiivse poole pealt peab ära märkima, et söök oli iga päev suht vaheldusrikas, lastele tehti showd (algas küll liiga hilja (ca 22 paiku) 4-aastase jaoks) ja norm rand oli 5 min jalutuskäigu kaugusel.

Negatiivne oli see, et neiberhuud septembri lõpus oli suht igav, suitsetamine igal pool oli tolereeritud (ka. lasteshow ajal kõikides laudades) ja baaris pakutavad kokteilid olid paras haltuura e vorbiti kokku odavatest siirupitest.

Suitsetamine tundus, et häiris ainult meid, kes me oleme puhta õhuga sarnastes kohtades harjunud. Kokteilide osas oli soov lihtsalt libistada mõnda head ja kvaliteetset gini/viskit, kui "hullud" lõunamaalased bingot mängisid, aga seda võimalust isegi polnud.

Reaalselt sai igapäevaselt käidud rendiautoga ümberkaudsetes randedes, mis tundus parem variant olevat, kui kohapeal bassu ääres istuda.

Teemaalgatajana anna ka vähe tagasisidet. Sai võetud WorldWideInsurance, aga seda õnneks vaja ei läinud. 

Huvitav oli, et Europautol oli lausa ametlik brožüür, kus olid ära toodud nö. tasuta vigastused, mille alla käisid ca 3cm läbimõõduga kriipsud. Enne pole seda täheldanud.

Aga funny fact on see, et kui need Lääne teenusepakkujate lepingutingimused sai ikka rida realt läbi loetud, siis nüüd mingi hetk lugesin enda auto kindlustuslepingut (PZU) ja seal on lausa eraldi sees, et sama lepingu raames on ka mul rendiauto omavastutus kindlustatud. Ehk vahel tasub enda lepingut ka lugeda. Kasvõi ajaviiteks. Võib leida kasulikku infot.

Netis kiirelt surfates on veel paar Eesti teenusepakkujat (Salva ja Kindlustusest, kes sama asja teevad. Eks siis järgmine kord, kui teema jälle aktuaalne tuleb hakata kohalike teenusepakkujate nüanssidesse süvenema. Või kui keegi on seda juba teinud, siis tagasiside oleks abiks.

Türgi reiside jaoks tundub valik olevat 30-aastased Airbus A320-200 või 15-aastased Boeing 737-800.


Suva Türgi reisi näide:

Väike update (äkki kellegile abiks) - tahtsin vanavanemaid aasta alguses Tenerifele saata ja uurisin, et TUI.ee-l on küll sihtkoht olemas, aga mingit infot seal all pole.

Infotelefonil vastas meeldiv naisterahvas, kes ütles, et nende eesmärk on alustada reisidega, mis toimuvad pigem 2019 suvel. Hetkel pakutav Türgi siis algab kevadel. Ju siis muud sihtkohad lisanduvad kunagi suviste väljumistega.
Ehk tundub, et lähema poole aasta reise veel TUI.ee-lt siis loota pole.

Esmapilgul tundub, et SmartLynxi ei jagata, vaid lendajaks on Corendon. Ei jõudnud hetkel uurida statistikat nende kohta - lennukite vanused ja lendude täpsus.

Norsu, viidatud tui.ee alustas oma "Naerata! Juba varsti" countdowni lõppemist just sellise veateatega.

Nüüd ei pea enam veateadet lugema, saab lihtsalt naeratada.

TUI tuli kirjade järgi Lätti juba suvel. Kiire guugeldamise tulemusena ei leidnud, et mida või kuidas nad seal müüvad. TUI kodukalt Baltikumi kui regiooni igatahes valida ei saa.

Ehk mida see frantsiisi alusel EE-sse laienemine siis üldse tähendab?
Kes on see frantsiisivõtja? Kas laieneb hotellide valik paketireisidele? Kas mõjutab kuidagi kohalike korraldajate hindasid? Kust saavad alguse nende pakettreisid? Ega ometi ei hakka jagama lende teiste tegijatega ehk Eesti reisijal tuleb endiselt leppida SmartLynxiga?

Ootame siis ära, kuni õige pea TUI EE kodukas avaneb.

"Filipiinid" on päris lai mõiste. 

Olen käinud kaaslasena Cebu linnas arsti juures lõikehaava ravitsemas. Nagu ikka tüüpiline Filipiinid, siis oli mitu sotsiaalset töökohta ka haigla vastuvõtus - üks kaalus, teine kirjutas paberile, kolmas kirjutas tšeki, neljas võttis raha vastu. Kui see mõttetu ajakulu kõrvale jätta, siis pisitohterdus möödus kenasti.
Ise pidin Boracayl õudsa kõhuhäda pärast arsti hotelli kutsuma. Noored kenad tütarlapsed tulid, kuulasid. Kirjutasid mingid pulbrid välja ja aitas küll. 
Kui huvi Boracay meditsiini kohta peaaegu kohalikult kirjeldusi lugeda, siis soovitan Minu Filipiinid raamatut lugeda.

Mina vahetasin oma raha KK-s kuskil Times Square'i kandis (seal oli üks büroo, kelle käest ostsin dzungli/saaretuuri) mingi panga valuutavahetusletis. Üllataval kombel oli väga hea kurss sel hetkel.


KK-s tegime ka ühe nö. rannapäeva - rentisime kaatri/paadi juhiga ja sõitsime ringi, snorkeldasime, peatusime paaril saarel. Jesselton Pointist lähevad ka liinilaevad kõrvalsaartele, kus saab päevakese liiva peal veeta.

Seal resortis oli tõesti rahulik olla. Tol korral oli bass enamus aega meie seltskonna päralt. 

Eks ta muidugi lõpuks igavaks muutus, kui midagi tegema ei pea. Aga sai ümberkaudsetes kohtades ringi kolatud.
Kui suure tee peale välja ja natuke paremale, siis oli seal kohe paar head kohalike söögikohta (noh, kui nad veel alles muidugi on :))
Kui oled õllesõber (kuuma ilmaga kulub ära), siis saime Borneo kõige soodsama hinnaga õlut (oli vist Tiger Beer) Kinarutist ühest kohalike söögikohast. Küsisime resti (24tk) õlut ja hind oli minu mäletamist mööda poole soodsam, kui poes. Ise ka imestasime, kuidas nad veel sealt teenivad. Ja käisime seal mitu korda erinevatel päevadel. Hind ikka sama hea. Ju siis mingi sahker-mahker neil seal oli. Selline koht https://goo.gl/76kyWR
Seal kõrval on kohe turg, kust saab puu/juurvilju ning küpsetatud banaane ja muud head tänavatoitu.

Olen olnud samasuguse challenge'i ees. Siis tundus olevat parim variant üles Kudati poolt sõita. Seal mõned kohad on täitsa olemas.

Ise küll ajapuudusel proovisin ära 2 majutusasutust natuke edasi Kinarutist.

Langkah Syabas Beach Resort - igati viisakas väiksemapoolne koht, mida veab inglane (kui mu mälu mind ei peta). Suurim miinus oli, et meri paraku ujuma eriti ei tõmmanud, kuna vesi oli pidevalt sogane.

Beringgis Beach Resort - vähe suurem täiesti ok asutus. Kohalikku bassu soovitan kasutada enne lõunat, kui kohalikud "rätiinimesed" oma võsukestega päikese kätte eriti ei roni, kuna peale lõunat on kisa-kära rohkem kui rubla eest ja see mustus, mida naised oma hõlstidega vees ujudes maha jätavad ei tekita mingit soovi seal supelda.
Selle eest rand oli täitsa ok, vesi läbipaistev ja soe.

Borneol on küll ilus ja nauditav loodus, mis oleks nagu nende firmamärk, aga vot sellest nad aru ei suuda saada, et rannad võiks puhtana hoida. Eelpool nimetatud majutusasutused hoidsid oma rannariba puhta, aga kõik mis jäi ühele või teisele poole oli ikka paras lagahunnik.

Kuldne reegel (mida ikka aeg-ajalt unustama kipun) - võta aega ja loe kõik peenikeses kirjas lepingutingimused läbi.

Vaatasin Worldwideinsure'i tingimusi ja leidsin sealt viimaselt leheküljelt siiski ka selle politsei raporti nõude:
c. a copy of the Law Enforcement/Police report if; 
i. you are involved in an accident with a third party, or 
ii. its required by law in the country where the incident occurs. 
iii. your claim relates to stolen personal possessions

Võta nüüd kinni, et kas ma pean politsei kutsuma, kui ise nt. kuskil kitsal Itaalia tänaval peegli ära kriimustan. 

Igatahes võtan seekord selle Worldwide'i ära ja loodan siiski, et mul claimi pole vaja esitama hakata.

Lappasin väheke mõningaid tagasiside lehekülgi ja valdav enamus oli, et:

- ICarHireInsurance: 99% kiitsid, kui lihtne on kindlustust osta ja mõned üksikud, kes rääkisid, kuidas claimide menetlemine käib soovitasid kindlasti mitte enam seda toodet/teenust osta
- AutoEurope ja RentalCars poolt pakutav lisakaitse leidis kõigis foorumites ühest hukkamõistu ja seal räägiti peamiselt sellest, kui juba oli kahjuolukord tekkinud.
- Worldwideinsure kohta suutsin isegi mõned positiivsed kahjukäsitlused leida.

Üldine probleem, mis kõigist vastustest välja tuli oli, et:
- kui müüa on vaja, siis kõik sujub. Aga kui on vaja saada vastuseid kahjukäsitluse kohta, siis kas ei vastata, vastavad mailirobotid vms.
- AutoEurope ja RentalCars nõuavad pärast ka politsei raportit (ja see on tõesti nende tingimustes kirjas) isegi siis, kui omal süül oled näiteks pamperile kriimu saanud ilma, et teist osapoolt üldse juhtumis oleks olnud. Ja sellepärast siis keelduvad maksmast.
- kõigil on tingimustes, et neile tuleb esitada detailne kuluaruanne, et kui palju intsidendi kordategemine maksma läks e remonditöökoja pakkumine rendifirmale. Kuna mul pole üldse rendiauto õnnestustega kokkupuuteid olnud, siis tekkis küsimus, et kas rendifirma on kohustatud mulle selliseid dokumente üldse esitama või kas nad on valmis seda tegema.

Ehk kokkuvõttes - mingit kindlust ma küll ei saanud, et taolise 3nda osapoole teenuse peale loota võib. Samas puhtemotsionaalselt maksta rendifirmale kordi rohkem sama teenuse eest on ka raske :)

Jah, sõnastasin valesti. Rendifirma kindlustuspakett on ikka vaja võtta. Lihtsalt, excess on ikka päris kopsakas summa ning seda riski tahaks maha võtta. Teiseks klaasid ja rehvid, mis tavapäraselt standardkatte alt välja jäävad.


ICarHireInsurance näiteks pakub Covers damage to body work, tyres, roof, windscreen and undercarriage as well as fire damage, vandalism and theft.

Sellepärast mõtlesingi uurida, et kuidas reaalne kogemus õnnetuse korral on olnud. On see tõesti nii muretu, et saadan paberid ja raha liigub.
Nt. ICarHireInsurance review'des kõik kiidavad, kui hea on hind ja kui lihtne on osta, aga pole palju räägitud, kui asi kehvaks läheb. Paar kommentaari küll on, aga need on ikka üdini negatiivsed.

Minu arust pole matkaauto puhul mõtet vaielda, kas hotellis on soodsam või mitte. See seltskond, kellega mina olen kokku puutunud, nende jaoks on matkaautoga reisimine elustiil. See, kas ta on odavam või kallim on hoopis teisejärguline.

Mulle näiteks hakkas see meeldima, kui vähe nooremana sai pidevalt suviti Hispaania ja Itaalia kämparites külg-külje kõrval kohalikega elatud, kes sellist elustiili harrastasid.
Ehk ei ole õiget ja valet, on igaühe enda eelistused.

Kevadel käisin Türgis poole-aastase lapsega. Peatusin Güral Premium Belekis. Julgen soovitada lastega peredele.


- asukoht oli ca pool tundi sõitu lennujaamast. Tellisin lasteistmega private transfeeri (oli vist 35 EURi) ja sai suht valutult ja kiirelt kohale
- toad olid suured ja väikse käputava lapse jaoks oli positiivne, et põrandal oli parkett, mitte kivipõrand nagu paljudes kohtades
- oli eraldi lasteala, kus olid mängutoad nii väikestele kui ka suurtele. 1-aastast päris üksi sinna vist niikuinii ei jäta
- lastealal oli oma restoran/söögikoht, kus lapsed ise said endale süüa tõsta ja kohapeal süüa
- suures restoranis oli piisavalt lastetoole ning eraldi sektsioon lastesöökidele. Oli paar valikut keedetud liha, mis oli maitsestamata ja muud nipet näpet. 1-aastase jaoks pole enam oluline, aga meile näiteks meeldis, et olid ka blenderid olemas, et sai liha väiksema lapse jaoks ära blenderdada. Lisaks oli külmriiul erinevate purgi-lastesöökidega
- madal lastebassein oli varikatuse all
- rannas olid mugavad ja laiad rannatoolid, milledest osad olid samuti varju all

Kokkuvõttes lastega perede jaoks väga hea hotell. Kui juba laps vähegi iseseisev, siis leiab kindlasti palju tegevust, mis vanematele rohkem vaba aega jätab. 
Suurema lapse pealt nägime, et ideaalne oleks muidugi, kui mõni sama keelt rääkiv ja sama vana laps veel oleks.

Korra olen teinud taotluse VNO-TLL lennu hilinemise pärast üle 3h ja protsess oli kiire ning sujuv e avalduste esitamisest raha laekumiseni võttis aega paar nädalat.

Minu kogemus muidugi ei tähenda, et see kõigil niimoodi olema juhtub nagu ka sinu näide näitab.

Juba eelpool nimetatud SplitWise on asendamatu, kui oma seltskonnaga (ja tavaliselt see nii on) reisida.

Lisaks siis tavaliselt tõmban jooksvalt juurde keele-äppe olenevalt millisesse riiki parasjagu minek on.

Aga muidu olen proovinud läbi ajada webilehtedega ja mitte end äppidega koormata, kuna päris iga kuu reisil ei käi. Nt. eelpool tihedalt nimetatud booking,com-i puhul saan ka webi versiooniga hakkama.

Paar kommentaari Güral Premier Belek 5* kohta:

- hinnatase keskmisest paketikast kõrgem
- suur territoorim
- lastele palju tegevusi alates igapäevastest ringidest/võistlustest kuni õhtuse diskoni välja. Põhimõtteliselt võib hommikul lapse lastealale vastavate inimeste kätte viia ja õhtul sealt ära võtta
- lastealas ja magamistuba ja oma söökla
- erinevad basseinid, mis olid mai alguses täitsa ujutavad
- pikk liivarand mugavate lamamistoolidega ja päikesevarjudega
- meri mai alguses samuti ujutav
- palju baare, kust sai tuntud rahvusvaheliste brändide alkohoolseid jooke ja lastele mahlasid/jääjooke. Osad joogid olid tasulised (nt. Corona õlu 3 EUR)
- osades baarides olid jäätise külmikud, mis laste seal väga popid
- söögivalik oli lai. Väga palju ei muutunud igapäevaselt, aga kui pole eesmärk ühe õhtuga kõik variandid endale kõhtu ajada, siis küllastust ei tekkinud. Huvitav oli, et kõige popimad olid friikad ja grill-lihad, aga mulle nt. meeldis isegi, et kohalikud lambaroad ei olnud popid ja sai alati neid valida ilma järtsuta
- väikelastele olid eraldi Aptamil piimasegud ja püreed. Lisaks maitsestamata pudrud ja lihad, mida sai sealsamas blenderdada. Laste söögitoole oli piisavalt.
- toad suured (alates 32m2) ja puhtad
- lennujaamast ilma peatusteta ca 30min sõitu. Ise tellisin private transferi väikelaste pärast, et neid mitte pikalt solgutada peale lendu
- kaasturistid olid loomulikult venelased, aga palju ka teise rahvuseid. Mingit jõmlust kellegi poolt ei märganud
- õhtuti lastediskod ja suurtele erinevad etendused
- oma veepark

Kokkuvõttes: ideaalne valik lastega reisijatele ja minu hinnangul oli oma kallimat hinda väärt.

Äkki siis kellelgi tulevikus abiks - nüüd siis praktika ka läbi tehtud ja tulemus oli selline, et mu kodus/hotellis (raha kokkuhoiu mõttes) kiletatud käru kaalu vastu ei tundnud keegi huvi ei Tallinna ega Antalya lennujaamas.

SmartLynxi tingimus "Lapsevankrid, beebivoodid ja –toolid, kuiv- ja geelpatareidega ratastoolid puuetega ja piiratud liikumisvõimega reisijate jaoks võetakse lennuki pardale ilma täiendava lisatasuta, kaasa arvatud sellistel juhtudel, kui need on lennule vormistatud äraantava pagasina."


Reisikorraldaja vastus mu konkreetsele küsimusele ja viitele SmartLynxi tingimustele "Meil on nõue, et käru peab olema  maksimaalselt 10 kg"

No ja räägi, mis sa räägid, aga ei ole suudetud mulle selgeks teha, kus see lõplik tõde siis on. 
Rääkides reisikorraldaja klienditeenindusest, siis nemad soovitasid ("Võite ju kirjutada otse  Smartlynxile või küsida üle lennujaamast") mul ise helistada ja uurida. No sai siis TLLi helistatud ja SmartLynxi. Viimane ütles, et nemad mingeid piiranguid ei sea.

Ma just tahaks käru ära anda (eelnevalt ära kiletada). Pärast loobivad siia-sinna ja tahaks seda võimalikku hävingut minimeerida.