Viimased kommentaarid

E.T., kaanid ei pea ilmtingimata ainult vees olemas. Selle regiooni metsades on nad umbes nagu meie puugid - klammerduvad võsa külge ja kui sealt läbi lähed, siis haaravad sinust kinni. Kui vaba pinda nahal ei leia, siis liiguvad suht kiirelt edasi.


Parim kaitse nende vastu minu arust on lihtsalt palja ihu katmine. Khao Sokis peaks (kuskilt foorumist jäi meelde) olema müügil spets kaanisokid.  Aga kui sa käid sissetallatud radasid (nö jalutuskäik metsas), siis ma väga üle ei hakkaks muretsema. Pane pikad püksid jalga ja sokid pükste peale ja kärab küll :)
Ma nt. kevadel käisin Põhja-Tais matkamas ja ei kohanud ühtegi kaani. Samas Borneol džunglis ragistades sai need spets sokid isegi kummarite peale tõmmatud, kuna seal jäi kaane silma küll.

Ja kui sa naisega kavatsed džunglisse minna, siis ei soovita kaanidest enne kohalejõudmist rääkida ning ka mitte lasta tal guugelda "leech bite" vms :)

Mis puudutab sääskesid, siis mina olen Tais kasutanud koguaeg Sofelli toodangut, mida saab igast 7/11st. Jääke olen kasutanud ka Eestis ja töötab ka siinsete sääskede peal edukalt.
Kui seda ei usalda, siis meie kaubandusest on võimalik ka 99% deetiga tooteid leida. Vana hea Ben's 100 on vist kadumas, aga seda asendab samalaadne X-100.

Ei oska paraku praktilisi kogemusi jagada, kuna ise olen alles paari kuu pärast sinna suundumas. Aga olles teinud eeltööd, siis foorumites soovitatakse küll, et minna Khao Soki kohapeale ja sealt suvalisest teeäärsest müügipunktist endale sobiv varianti osta/valida. 

Mingi eeltöö oleks hea ära teha nt. TA põhjal, et keda eelistada. Ise olen vaadanud, et tuurid hakkavad just pigem kohe hommikul e sõidetakse kuhugi hüttidesse kohapeale ja siis valida, kas kanuutada, koobastesse minna vms.
Ise plaanin samamoodi eksprompt valikud teha. Baasiks valisin küll Khao Laki, kuna võimalusel tahaks võtta ka 2D1N või 3D2N tuuri ka Surin Islandsile. Similanil paraku enam ööbimisvõimalust ei pakuta.

Mis puudutab malaariat, siis oma eeltöö tulemusel sain aru, et malaaria oht on suhteliselt madal ja neid juhtumeid seal esinenud pole.  Mina otseselt peale suure deeti sisaldusega sprei pole plaaninud midagi kaasa võtta või tarvitada. Aga kindlasti on see igaühe enda otsus ja nagu öeldakse, et "konsulteerige oma arstiga" :) Malaariaks võib ju piisata ka ainult ühest sutsust sääse poolt.
Ja eks see oleneb natuke ka sellest, kui niiske või kuiv parajasti on. Pigem olen aru saanud, et riietus peaks selline olema, et kaanide eest ennast kaitsta.

Ok, sellise nurga alt ma ei mõenudki, et regulaartransport võiks olla buss või takso. Pidasin seda tavapäraseks liinilennuks.


Kui nii, siis kas lennufirmal on mingi kohustus hüvitada järgmisele lennule mittejõudmine, kui need pole ühel piletil? Selleks ju nagu see kindlustus ongi.

Anxuuu, huvi pärast lihtsalt küsin, et kas PZU viitas ka mingile konkreetsele punktile hüvitist ära öeldes?

PZU üldtingimustest lugesin välja, et "hilinemine, mis on põhjustatud regulaartranspordi hilinemisest või mitteväljumisest halbade ilmaolude, tehnilise rikke või liiklusõnnetuse tõttu;"

Selle järgi ma ütleks, et sinu case on "regulaartranspordi hilinemine" ja siin pole välja toodud mingeid välistusi nagu "transiitreisijate ootame" vms.
Kui selliseid põhjuseid hakatakse tooma, mida pole must-valgelt kirjas, siis on see selge ohumärk. Aga no seda teevad vist kõik.

Eks siin kehtib ikka see vana tõde, et kindlustustingimustega tuleb tutvuda e kõik need peenes kirjas tekstid läbi lugeda. Eriti need peatükid, kus on kirjas välistused.

Ja seda enam tuleb seda teha siis, kui tekib küsimus, miks hindade vahel on käärid. 

Hiljutine näide, kui sai paaripäevaseks reisiks tehtud kindlustus ja tekkis samamoodi küsimus, et miks BTA niipalju soodsam on. Minu jaoks oli kiire vastus tingimustes kirjas - nemad küsisid terviserikke case'i puhul 100 EURi omavastutust, aga teised mitte. Ja oligi lihtne otsus teha - kas säästa poliisi ostes mõningad EURid või reaalse case'i puhul maksta veel 100 EURi lisaks.

Ja kui PZU tingimusi lugeda, siis on seal selgelt kirjas, et "ei hüvitata reisitõrkekindlustuse kahju, mis tekkis
loodusõnnetuse tõttu".

Võib küll hetkel targutamisena tunduda see tingimuste lugemise soovitus, aga lõppkokkuvõttes, kui reaalne case tuleb, siis ei ole peale enda kedagi süüdistada.

Muidugi oleks ideaalne, kui oleks olemas alati up-to-date tabel kõikide nüansside võrdlustega, aga mina pole oma silmaga seni seda näinud.

Veel üks näide - Swedbanki kred.kaardiga kaasatulev kindlustus korvab lennufirma streigist tulenevad kahjud, aga SEB Kuldkaardiga kaasnev kindlustus (PZU) seda ei tee. Äkki on ka vastupidi midagi e SEB-l on midagi rohkem, kui Swedil.

Kui sa oled lennuki tagaosas, siis on see juba ise suur risk aja mõttes. See, et mõnel reisil saab tagaosast välja on pigem harv juhus (vähemalt minu kogemusel) ehk enamikel juhtudel pead niikuinii ära ootama, kuni kõik eelnevad read on lennukist väljunud.

Ehk kui on kiire, siis tuleks panustada lisaeurod ja omale kindel koht ettepoole osta.

Enamikel juhtudel minu arust ei lasta sul ka oma pagasit äriklassi poolele jätta, kui sa sinna ei kuulu :)

Aga miks mitte Ecolines supporti kirjutada ja oma mure ära kurta. Eks siis on näha, et kuidas nemad sellesse suhtuvad. Siis alles võiksid teha selliseid otsuseid, et kas liikuda teise firma kliendiks või mitte.


Üldistades, siis mulle tundub, et reaalsus on siiski see, et selliste case'ide puhul klient on pahane ja siunab mõnda aega, aga kui pahameel mõne aja pärast lahtub, siis hind paneb asjad paika ja ollakse jälle kliendid edasi.
Taolist "jonnimist" võivad endale lubada corp kliendid, kelle pahameel tõesti teenusepakkujat kuidagi mõjutab.

Serravallet julgeks isegi soovitada. Juhtusin sinna paar kuud tagasi. Suur ala poode ja väga erinevaid brände (lisaks teada tuntud CK, Bossile Itaalia enda tegijad), mida pole kuulnudki. Ehk shoppinguhuvilistele peaks surfamist jätkuma. 

Mina läksin sinna paari spordipoe (Columbia, Salomon) pärast ja sain sealt otsitud asjad. Lisaks olid nö. clearance nurgakeses vägagi soodsad pakkumised ka Eesti hindade mõistes.
Muud brändikaubad eriti soodsate hindadega ei hiilanud. Aga kindlasti vaheldus Eestis pakutavale sortimendile.
Outletist kohe üle tee suur hüpermarket Iper, kust võib ka leida igasugu huvitavat kraami.

Kui teavitamise all mõelda netipangas (mul SEB) vastava info sisestamist, siis olen seda USAs käies teinud. Aasias kaardiga palju ei maksa, ainult ATMi kasutus.

Aga kuu aega tagasi Itaalias mingis outletis sisseostu tehes helises küll telefon ja SEB uuris, et kas see olen ikka mina, kes naisterahvaste butiigis endale midagi shoppab (ostsin naisele kingitust). Ma ei tea, kas nad oleks kaardi blokeerinud, kui ma näiteks poleks vastanud.

Minu arust tuleks lennujaama jõudmise aja puhul rääkida kahest erinevast stsenaariumist - tavalend vs tšarterlend.


Esimesel juhul mina isiklikult reisin suurema osa reisidest käsipagasiga ja teen check-ini varem ära. Varasemalt vaatan, kui palju lende samal ajal veel läheb e ennetan võimalikku suurimat pudelikaela - turvakontrolli. Ehk Tallinnas ma jõuan lennukasse ca 1h enne. Mujal suuremates lennukates katsun varem kohal olla, sest suurte lennujaamade turvakontrollid võivad aeg-ajalt olla ka väga aeganõudvad.

Kui aga rääkida tšarterlennust, siis peab arvestama, et esiteks ei saa sinna teha eelnevalt check-ini ja sellest poleks ka palju kasu, kuna suure tõenäosusega kogu lennukitäis inimesi tahab veel ka hunnikutes kohvreid ära anda. Ehk see võib olla taas suhteliselt aeganõudev protsess. Paar nädalat tagasi viisin ise tuttavad TLL-i tšarterile 1,5h varem. Avatud oli 3 "kassat" ning järtsus pidi seisma hinnanguliselt 30-40min.

Ca kuu tagasi Milano Malpensas jõudsin lennukasse ca 1h45m enne lendu ja selleks, et pagas ära anda kulus ca 50min. Kusjuures vahepeal mingid lennud (Easyjet) võeti priority kassasse, kuna muidu nad oleks lihtsalt maha jäänud. Turvakontrollist sain õnneks ühe jutiga läbi (tänu väikelapsele), muidu oleks seal ka veel 10-20min otsa läinud.

Ehk kokkuvõttes ma arvan, et 2h võiks olla turvaline aeg ja ega minu eelpool toodud kogemused ei pruugi samal lennul mõni teine päev üldse kehtida. Ma ise enamasti liiga vara kohale ei lähe ja seni õnneks pole kuskilt maha jäänud. Kõige suuremad ootamatused ajakulu osas on mul olnud just suurtes lennujaamades.

Norsu, hea märkus. Selle peale lepingutingimuste kiirlugemist tehes ei mõelnudki. Mul lepingus see 200 EURi. Eks siis tuleb neid teisi kohalikke teenuseid ka lähemalt uurida, et mis nende loogika on.

Septembri lõpus olen olnud hotellis nimega The Sun Palace. Sai võetud, et ära proovida AI ja laste värk. Eks ta üks paras kolhoos oli. Kui sulle meeldib AI kontseptsioon suurtes hotellides, siis ma pigem soovitaks minna.
Positiivse poole pealt peab ära märkima, et söök oli iga päev suht vaheldusrikas, lastele tehti showd (algas küll liiga hilja (ca 22 paiku) 4-aastase jaoks) ja norm rand oli 5 min jalutuskäigu kaugusel.

Negatiivne oli see, et neiberhuud septembri lõpus oli suht igav, suitsetamine igal pool oli tolereeritud (ka. lasteshow ajal kõikides laudades) ja baaris pakutavad kokteilid olid paras haltuura e vorbiti kokku odavatest siirupitest.

Suitsetamine tundus, et häiris ainult meid, kes me oleme puhta õhuga sarnastes kohtades harjunud. Kokteilide osas oli soov lihtsalt libistada mõnda head ja kvaliteetset gini/viskit, kui "hullud" lõunamaalased bingot mängisid, aga seda võimalust isegi polnud.

Reaalselt sai igapäevaselt käidud rendiautoga ümberkaudsetes randedes, mis tundus parem variant olevat, kui kohapeal bassu ääres istuda.

Teemaalgatajana anna ka vähe tagasisidet. Sai võetud WorldWideInsurance, aga seda õnneks vaja ei läinud. 

Huvitav oli, et Europautol oli lausa ametlik brožüür, kus olid ära toodud nö. tasuta vigastused, mille alla käisid ca 3cm läbimõõduga kriipsud. Enne pole seda täheldanud.

Aga funny fact on see, et kui need Lääne teenusepakkujate lepingutingimused sai ikka rida realt läbi loetud, siis nüüd mingi hetk lugesin enda auto kindlustuslepingut (PZU) ja seal on lausa eraldi sees, et sama lepingu raames on ka mul rendiauto omavastutus kindlustatud. Ehk vahel tasub enda lepingut ka lugeda. Kasvõi ajaviiteks. Võib leida kasulikku infot.

Netis kiirelt surfates on veel paar Eesti teenusepakkujat (Salva ja Kindlustusest, kes sama asja teevad. Eks siis järgmine kord, kui teema jälle aktuaalne tuleb hakata kohalike teenusepakkujate nüanssidesse süvenema. Või kui keegi on seda juba teinud, siis tagasiside oleks abiks.

Türgi reiside jaoks tundub valik olevat 30-aastased Airbus A320-200 või 15-aastased Boeing 737-800.


Suva Türgi reisi näide:

Väike update (äkki kellegile abiks) - tahtsin vanavanemaid aasta alguses Tenerifele saata ja uurisin, et TUI.ee-l on küll sihtkoht olemas, aga mingit infot seal all pole.

Infotelefonil vastas meeldiv naisterahvas, kes ütles, et nende eesmärk on alustada reisidega, mis toimuvad pigem 2019 suvel. Hetkel pakutav Türgi siis algab kevadel. Ju siis muud sihtkohad lisanduvad kunagi suviste väljumistega.
Ehk tundub, et lähema poole aasta reise veel TUI.ee-lt siis loota pole.

Esmapilgul tundub, et SmartLynxi ei jagata, vaid lendajaks on Corendon. Ei jõudnud hetkel uurida statistikat nende kohta - lennukite vanused ja lendude täpsus.

Norsu, viidatud tui.ee alustas oma "Naerata! Juba varsti" countdowni lõppemist just sellise veateatega.

Nüüd ei pea enam veateadet lugema, saab lihtsalt naeratada.

TUI tuli kirjade järgi Lätti juba suvel. Kiire guugeldamise tulemusena ei leidnud, et mida või kuidas nad seal müüvad. TUI kodukalt Baltikumi kui regiooni igatahes valida ei saa.

Ehk mida see frantsiisi alusel EE-sse laienemine siis üldse tähendab?
Kes on see frantsiisivõtja? Kas laieneb hotellide valik paketireisidele? Kas mõjutab kuidagi kohalike korraldajate hindasid? Kust saavad alguse nende pakettreisid? Ega ometi ei hakka jagama lende teiste tegijatega ehk Eesti reisijal tuleb endiselt leppida SmartLynxiga?

Ootame siis ära, kuni õige pea TUI EE kodukas avaneb.

"Filipiinid" on päris lai mõiste. 

Olen käinud kaaslasena Cebu linnas arsti juures lõikehaava ravitsemas. Nagu ikka tüüpiline Filipiinid, siis oli mitu sotsiaalset töökohta ka haigla vastuvõtus - üks kaalus, teine kirjutas paberile, kolmas kirjutas tšeki, neljas võttis raha vastu. Kui see mõttetu ajakulu kõrvale jätta, siis pisitohterdus möödus kenasti.
Ise pidin Boracayl õudsa kõhuhäda pärast arsti hotelli kutsuma. Noored kenad tütarlapsed tulid, kuulasid. Kirjutasid mingid pulbrid välja ja aitas küll. 
Kui huvi Boracay meditsiini kohta peaaegu kohalikult kirjeldusi lugeda, siis soovitan Minu Filipiinid raamatut lugeda.

Mina vahetasin oma raha KK-s kuskil Times Square'i kandis (seal oli üks büroo, kelle käest ostsin dzungli/saaretuuri) mingi panga valuutavahetusletis. Üllataval kombel oli väga hea kurss sel hetkel.


KK-s tegime ka ühe nö. rannapäeva - rentisime kaatri/paadi juhiga ja sõitsime ringi, snorkeldasime, peatusime paaril saarel. Jesselton Pointist lähevad ka liinilaevad kõrvalsaartele, kus saab päevakese liiva peal veeta.

Seal resortis oli tõesti rahulik olla. Tol korral oli bass enamus aega meie seltskonna päralt. 

Eks ta muidugi lõpuks igavaks muutus, kui midagi tegema ei pea. Aga sai ümberkaudsetes kohtades ringi kolatud.
Kui suure tee peale välja ja natuke paremale, siis oli seal kohe paar head kohalike söögikohta (noh, kui nad veel alles muidugi on :))
Kui oled õllesõber (kuuma ilmaga kulub ära), siis saime Borneo kõige soodsama hinnaga õlut (oli vist Tiger Beer) Kinarutist ühest kohalike söögikohast. Küsisime resti (24tk) õlut ja hind oli minu mäletamist mööda poole soodsam, kui poes. Ise ka imestasime, kuidas nad veel sealt teenivad. Ja käisime seal mitu korda erinevatel päevadel. Hind ikka sama hea. Ju siis mingi sahker-mahker neil seal oli. Selline koht https://goo.gl/76kyWR
Seal kõrval on kohe turg, kust saab puu/juurvilju ning küpsetatud banaane ja muud head tänavatoitu.

Olen olnud samasuguse challenge'i ees. Siis tundus olevat parim variant üles Kudati poolt sõita. Seal mõned kohad on täitsa olemas.

Ise küll ajapuudusel proovisin ära 2 majutusasutust natuke edasi Kinarutist.

Langkah Syabas Beach Resort - igati viisakas väiksemapoolne koht, mida veab inglane (kui mu mälu mind ei peta). Suurim miinus oli, et meri paraku ujuma eriti ei tõmmanud, kuna vesi oli pidevalt sogane.

Beringgis Beach Resort - vähe suurem täiesti ok asutus. Kohalikku bassu soovitan kasutada enne lõunat, kui kohalikud "rätiinimesed" oma võsukestega päikese kätte eriti ei roni, kuna peale lõunat on kisa-kära rohkem kui rubla eest ja see mustus, mida naised oma hõlstidega vees ujudes maha jätavad ei tekita mingit soovi seal supelda.
Selle eest rand oli täitsa ok, vesi läbipaistev ja soe.

Borneol on küll ilus ja nauditav loodus, mis oleks nagu nende firmamärk, aga vot sellest nad aru ei suuda saada, et rannad võiks puhtana hoida. Eelpool nimetatud majutusasutused hoidsid oma rannariba puhta, aga kõik mis jäi ühele või teisele poole oli ikka paras lagahunnik.

Kuldne reegel (mida ikka aeg-ajalt unustama kipun) - võta aega ja loe kõik peenikeses kirjas lepingutingimused läbi.

Vaatasin Worldwideinsure'i tingimusi ja leidsin sealt viimaselt leheküljelt siiski ka selle politsei raporti nõude:
c. a copy of the Law Enforcement/Police report if; 
i. you are involved in an accident with a third party, or 
ii. its required by law in the country where the incident occurs. 
iii. your claim relates to stolen personal possessions

Võta nüüd kinni, et kas ma pean politsei kutsuma, kui ise nt. kuskil kitsal Itaalia tänaval peegli ära kriimustan. 

Igatahes võtan seekord selle Worldwide'i ära ja loodan siiski, et mul claimi pole vaja esitama hakata.

Lappasin väheke mõningaid tagasiside lehekülgi ja valdav enamus oli, et:

- ICarHireInsurance: 99% kiitsid, kui lihtne on kindlustust osta ja mõned üksikud, kes rääkisid, kuidas claimide menetlemine käib soovitasid kindlasti mitte enam seda toodet/teenust osta
- AutoEurope ja RentalCars poolt pakutav lisakaitse leidis kõigis foorumites ühest hukkamõistu ja seal räägiti peamiselt sellest, kui juba oli kahjuolukord tekkinud.
- Worldwideinsure kohta suutsin isegi mõned positiivsed kahjukäsitlused leida.

Üldine probleem, mis kõigist vastustest välja tuli oli, et:
- kui müüa on vaja, siis kõik sujub. Aga kui on vaja saada vastuseid kahjukäsitluse kohta, siis kas ei vastata, vastavad mailirobotid vms.
- AutoEurope ja RentalCars nõuavad pärast ka politsei raportit (ja see on tõesti nende tingimustes kirjas) isegi siis, kui omal süül oled näiteks pamperile kriimu saanud ilma, et teist osapoolt üldse juhtumis oleks olnud. Ja sellepärast siis keelduvad maksmast.
- kõigil on tingimustes, et neile tuleb esitada detailne kuluaruanne, et kui palju intsidendi kordategemine maksma läks e remonditöökoja pakkumine rendifirmale. Kuna mul pole üldse rendiauto õnnestustega kokkupuuteid olnud, siis tekkis küsimus, et kas rendifirma on kohustatud mulle selliseid dokumente üldse esitama või kas nad on valmis seda tegema.

Ehk kokkuvõttes - mingit kindlust ma küll ei saanud, et taolise 3nda osapoole teenuse peale loota võib. Samas puhtemotsionaalselt maksta rendifirmale kordi rohkem sama teenuse eest on ka raske :)