Menetlusfirmad on asunud ründama hilinenud lennureisijaid

Nagu LHV müügimehed teavad, et potentsiaalsed pangakliendid käivad supermarketites sisseoste tegemas, teavad ka lendude hilinemise korral lennufirmadelt hüvitise nõudmisega abi pakkuvad firmad, kus asub nende potentsiaalne klient. Õigupoolest teavad nad seda kaugelt täpsemalt, kui LHV noormehed marketites. Eks ikka vahetul sündmuskohal ehk lennujaamas.

Euroopa lennujaamades on lendude väljumise ja saabumise punktuaalsus viimasel aastal langenud. Selle taga on ühest küljest pidevalt kasvav lennukite arv taevas, aga ka lennujuhtide, pilootide või maapealse personali streigid. Nagu kirjutab Briti tabloidi Daily Mail finantsväljaanne This is Money, on lennujaamade saabumishallidesse tekkinud müügimehed, kes piiravad hilinenud lendudelt saabuvaid reisijaid, jagades neile blankette lennufirmalt hüvitise saamiseks.

Blankette jagavad firmad kasutavad ära reisijate vähest informeeritust lennureisijate õigustest. Kuigi lennureisijate õigusi reguleeriv määrus nr. 261/2004 on, nagu numbergi viitab,kehtinud tänaseks juba 14 aastat, ei pruugi väiksema lennukogemusega inimesed oma õigustest piisavalt teadlikud olla ja ega lennufirmadki lendude hilinemisel, tühistamisel või ülebroneerimisel liiga lahkesti infot ei jaga. See ongi loonud turu, kus lendude hilinemisel soovivad reisijatele ettenähtud hüvitisest osa saada selle menetlemist vahendavad firmad. Kuigi reisijatel on õigus EU261 ettenähtud hüvitisi saada tasuta, võib mugavusteenusena kasutada sellega tegelevaid firmasid, makstes rahuldatud nõude menetlemise eest kuni 40% vahendustasu.

Pilt aga muutub, kui mängu tuleb agressiivne müügitaktika. Saabudes tülpinuna hilinenult sihtkohta, ei pruugi mõistus sel hetkel kõige paremini töötada. Nagu This is Money kirjutab, ootab Hispaania populaarsete puhkusekohtade, nagu Barcelona ja Malaga, lennujaamas reisijaid ees terve armee agente, kes ründavad saabujaid kohe, kui mõni lend on üle 3 h hilinenud. Nutitelefonist hilinenud lendude väljasorteerimine on vägagi jõukohane ka mitte kõige kirkamale kriidile ja kuna turg on reguleerimata, võib põhimõtteliselt igaüks asutada menetlusfirma, et haarata endale magus pala EL seadusandlusega reisijatele ettenähtud hüvitisest. Kuna vahendustasu kuni 40% kaela mittemurdva töö eest on igas mõistes soliidne, tasub reisijaid lennujaamas oodata küll.

Näide:
4-liikmelise pere lend Tallinnast Barcelonasse hilines üle 3 h ja nad on nõus hüvitise menetlemise delegeerima lennujaamas olevale vahendusfirmale. Oletades, et vahendusfirma küsib oma teenuse eest 30% kogusummalt, teenib vahendaja 480€ (4 x 400€ x 30%) töö eest, millest suure osa tegi blankette täites ära klient ise.

Reisijatele ettenähtud hüvitised:

  • 250 eurot kuni 1500 km pikkuste lendude puhul,
  • 400 eurot pikemate lendude puhul ELi piires ja muude 1500–3500 km pikkuste lendude puhul,
  • 600 eurot üle 3500 km pikkuste lendude puhul.
    Kui viivitus ei kesta vastavalt üle 2, 3 või 4 tunni, võib maksta ainult poole hüvitisest. Näiteks Ryanair alla 3 h hilinemiste puhul jutule ei võtagi.

Tuleb märkida, et lennufirmalt hüvitise taotlemine on lihtsam nende lennufirmade puhul, mis müüvad enamiku oma piletitest otse. Näiteks leiab online-vormid nii Ryanairi kui easyJeti veebilehel. Ka Nordical on kõik veebis olemas. Paljude lennufirmade puhul see aga sama lihtne pole. Sellegipoolest tasub endalt küsida, kas määdapääsmatu blanketitäitmise eest tasub magus osa parasjagu "abi pakkunud" müügimehele niisama ära anda.

SAS-lt saabus raha 4-5 päevaga avalduse esitamisest, alguses küll 250 EUR aga küsimise peale oli järgmine päev 150 EUR lisaks arvel. Finnairilt sain 3 nädalat peale avaldust vastuse, et hakkavad asja uurima. Nädalaga ei ole midagi juhtunud, kokku lennust möödas 5 nädalat, päris suur vahe SAS-ga ja lõpptulemust veel pole.

Finnairil hüvitiste maksmisel kõige parem reputatsioon just pole. Finnair blacklisted by consumer protection agency (Yle.fi).