Asi, mille peale lennureisijal tavaliselt pole põhjust mõelda, on lennuki rehvide rõhk. Mõned päevad tagasi, 5. mail juhtus aga huvitav intsident British Airwaysile kuuluva maailma suurima reisilennuki Airbus A380-ga, mis oli startinud Hongkongist Londoni poole. Kui lennuk oli pärast Hongkongist õhkutõusmist peaaegu lennukõrgusele jõudnud, sai lennuki meeskond signaali probleemidest rõhuga ühes lennuki rehvidest.
Selline nägi välja A380 purunenud rehv vahetult pärast maandumist
Nagu selgub, erinevad lennuki rehvid tavalistest autorehvidest mitmel moel. Lennuki rehvide täitmiseks kasutatakse praktilistel põhjustel tavalise õhu asemel lämmastikku. Kuna õhk sisaldab veeauru, moodustuks seal kõrgemal lennates miinuskraadide juures jää, mis arusaadavalt pole lennuohutuse seisukohalt parim variant. Võib arvata, et maandudes sellised rehvid lihtsalt puruneksid. Seevastu lämmastikus niiskus sisuliselt puudub ja selles ei moodustu vedelikku enne kui -173 C uures.
Kuna lämmastik on inertne gaas, reageerib see võrreldes tavalise õhuga suurtele temperatuurikõikumistele palju vähem. Lämmastiku kasutamine on ühtlasi ka palju ohutum, kuna ei põle, või täpsemalt, ei aita põlemisprotsessile kaasa. Võrreldes tavalise õhuga on lämmastiku aatomid suuremad, mis tähendab, et see imbub lekkivast rehvist välja aeglasemalt. Lennuki rehvid on ka suurema rõhu all, võrreldes autorehvidega on see isegi kuni 7,5 korda kõrgem.
Pärast seda, kui probleem lennuki ühe rehviga oli ilmnenud, otsustas meeskond lendu Londonisse jätkata. Kuna rattad olid juba lennuki sisemuses, poleks kohesest maandumisest ilmselt ka erilist kasu olnud. Küll aga paluti Londonis valmis seada puksiirmasin juhuks, kui lennuk ei peaks olema võimeline omal jõul väravani ruleerima. Puksiiri siiski vaja ei läinud ja lennuk jõudis probleemideta väravani.
Londonis purunenud rehvist vahetult pärast maandumist tehtud pilt nägi välja täpselt selline neljakandiline, nagu ülevalt pildilt näha. Põhjus, miks rõhk kadus, pole teada, kuid tundub, et rehvi deformeerumine suuremaid probleeme ei põhjustanud. Airbus A380, nagu ka teised suured reisilennukid, suudavad ohutult maanduda ka siis, kui mõni rehvidest peaks tühi olema. Hiiglaslikul A380-l on kokku 18 rehvi.
Rehvidega seotud vahejuhtumeid on muuseas toimunud ka Estonian Airil. Seegi möödus probleemideta.
Allikas: <a href=http://www.avherald.com/h?article=498050d8>The Aviation Herald
Täpselt ei tea mis juhtus, kuid tegemist oli õnneliku õnnetusega..
Rehvide purunemine on lennukitel üks levinumaid intsidente, enamjaolt juhtuvad taolised purunemised maandumisel, mil surve on suurim( nt natuke tugevam maandumine). Lennukite rehvid on taaskasutatavad, ehk siis kui rehv on kulunud, vahetatakse ta välja ning pannakse uued kihid peale ning õige pea läheb see uuesti kasutusse. Kui rehv on kulunud ja mingi terav objekt alla jääb, võib ta puruneda küll.
Samas, eelmisel nädalal leidsin lennuki rehvist ühe kruvi, võtsin välja ja thats it, polnud miskit viga :).
Läbi aegade üks legendaarsemaid õnnetusi juhtus rehvi purunemise tõttu, võite guugeldada Air France Flight 4590. Lennundus on sellest palju õppinud..