
Viimase kuu jooksul on Ryanair teatanud liinide sulgemisest paljudes Euroopa riikides. Liinikärped puudutavad sadu tuhandeid istekohti sellistes riikides nagu Hispaania, Prantsusmaa, Saksamaa, Austria, Eesti, Läti ja Leedu.
Kõikidel mainitud juhtudel on Ryanair agaralt kommunikeerinud, et liine kärbitakse "lennujaamatasude drastilise tõusu tõttu". Sageli kaasneb sellega ka avalikkuse pahameel, sest lennujaamad on liinikärbete põhjustajana "pahad" ja Ryanair see vaene kannataja.
Kui vaadata aga Ryanairi retoorika taha, siis paljastub, et riikide valitsuste ja lennundusega seotud avaliku sektori asutuste pidev ähvardamine ja manipuleeriv kommunikatsioon on Ryanairi tavapärane hämamistaktika, mille eesmärk on tähelepanu kõrvale juhtida lennufirma külmaverelisest kasumiahnusest.
Ryanairil on puudus lennukitest
Ryanair on erakordselt hästi timmitud masinavärk, mille ainus eesmärk on kasumi maksimeerimine. Ja selle eesmärgi nimel on kõik vahendid ja viisid ühtviisi head.
Kuna Boeingu lennutarnete graafik on olnud plaanitust aeglasem, siis liigutab Ryanair pidevalt lennukeid vähemkasumlikematelt liinidelt suuremat kasumit toovatele liinidele. Näiteks Hispaanias on Ryanair tunnistanud, et kõik sulgemisele minevad liinid on kasumlikud ja lennukite täituvus 96-97% juures.
Hispaanias suletakse liine väiksemates lennujaamades, kuid suuremates lennujaamades nagu Malaga, Alicante ja Valencia Ryanair hoopis kasvatab lendude arvu. Näiteks äsja teatati, et uusi liine avatakse Malagast. Nüüd "drastiliselt kõrgetest" lennujaamatasudest millegipärast juttu ei tehta. Kokkuvõttes ongi nii, et vaatamata kärbetele on Ryanairil Hispaanias rohkem lende, kui aasta tagasi.
Ryanairis on kõik allutatud kasumi teenimisele
Ryanairi äsjaavaldatud majandustulemuste põhjal teeniti majandusaasta esimeses pooles (Ryanairi finantsaasta algab aprillis) 2,54 miljardit eurot kasumit, mis on võrreldes aasta varasemaga 42% suurune kasv.
Ryanairi käive kasvas 13% 9,82 miljardi euroni, millest lennuteenuste osa oli 6,91 miljardit eurot (+16%) ja lisateenuste müük 2,91 miljardit eurot (+6%). Tegevuskulud kasvasid seejuures ainult 4%. See näitab, kui distsiplineeritult hoiab Ryanair kulusid kontrolli all.
Ryanairi ei huvita absoluutselt, kust ja kuhu ta lendab, oluline on, et see tooks võimalikult palju raha sisse. Nii pole Ryanairil probleemi sulgeda suure nõudlusega liine ja lennata selle asemel tühjade lennukitega Saharasse.
Euroopas on paljud väiksemad regionaallennujaamad saanud nüüd oma valusa õppetunni: Ryanairi lennud on aidanud küll piirkondades turismi ja lennujaamadel tulusid kasvatada, aga sama kiire on Ryanair sealt ka lahkuma, jättes Ryanairi lendudest sõltuvuses olnud lennujaamad raskete valikute ette.
Ryanair on tänaseks kasvanud nii suureks, et Euroopa lennujaamadel on keeruline temaga mitte arvestada. Aga Ryanairi sõprust jagub täpselt nii kauaks, kuni leitakse midagi paremat.
Ryanairi tuleb võtta nii, nagu ta on: külmavereline avaliku arvamusega manipuleeriv rahamasin, mis ei kohku tagasi šantaažist, faktide väänamisest ja valetamisest. "Liiga kõrged lennujaamatasud" on universaalne põhjendus, mida sobib kasutada igas kastmes ja juhib tähelepanu kenasti kõrvale asjade tegelikust sisust. Ainult tundub, et selle kasutamisega on juba natuke liiga hoolimatult ringi käidud.
Lisalugemist samal teemal: Kuidas töötab Euroopas Ryanairi väljapressimistaktika?