Kuidas töötab Euroopas Ryanairi väljapressimistaktika?
veigo
veigo
8. sept 07:56

Ryanair teatas hiljuti, et vähendab talvises lennuplaanis oluliselt lende Hispaaniast ja Hispaaniasse. Odavlennufirma süüdistab riiklikku lennujaamaoperaatorit Aena, et selle poolt algatatud lennujaamatasude tõus ei võimalda neil enam paljudel liinidel kasumlikult opereerida ning seetõttu kärbitakse selle talve lennuplaanist 1 miljon istekohta.

Kärped on üsna drastilised: lendudel Hispaania regionaallennujaamadesse kaob 600 000 istekohta ja Kanaari saartele 400 000 istekohta. Sulgemisele läheb näiteks Santiago de Compostela lennubaas, kõik lennud lõpetatakse Tenerife North’i ja Vigosse, mõjutatud on veel Valladolid, Jerez, Zaragoza, Santander, Asturias ja Vitoria. Kokku kaob talvisest lennuplaanist 36 lendu ja mõnel lennuväljal väheneb lendude arv 38–45%.

Eelneva põhjal võiks arvata, et Aena on lennujaamatasude tõusuga endale kõvasti jalga tulistanud ja toonud kaasa paljude lennuühenduste kadumise regionaallennujaamades. Kui tavaliselt on Ryanair see, kes pillub karme sõnu lennujaamade suunas, siis seekord ütleb Aena Ryanairile otse, et tegemist odavlennufirma poolse väljapressimistaktikaga, mis on täis ülimat silmakirjalikkust ja faktide moonutamist. Aena vastav pressiteade on lugemist väärt materjal, mõned väljavõtted sealt:

  • Aena poolt ettepandud lennujaamatasude tõus alates märtsist 2026 on 0,68€ reisija kohta. Igaüks teab, et mitte keegi ei jäta lennupiletit ostmata seetõttu, et pilet maksab 68 senti rohkem, kui aasta tagasi. Ometi väidab Ryanair kogu aeg vastupidist, olles samal ajal ise viimase aasta jooksul häbitult tõstnud oma lennupiletite hindu keskmiselt 21%!
  • Ryanairi esitatud väited, nagu oleks "Hispaania nüüd turismile suletud" ja et "Hispaania valitsus on turismivastane", on absurdsed, kuna saabuva talvehooaja (oktoobri lõpust 2025 kuni märtsi lõpuni 2026) planeeritud lennuliikluse maht on uus kõigi aegade rekord. Isegi Ryanairi enda lendude maht on Hispaanias rekordiline ka hoolimata väljakuulutatud kärbetest.
  • Ryanairi pidev avalik surve kesk- ja piirkondlikele valitsustele pole kaugeltki üksikjuhtum. Ryanair soovib saavutada lühiajalist rahalist kasu maksumaksjate raha ja lennujaamasüsteemi pikaajalise jätkusuutlikkuse tagamise arvelt. Ainuüksi 2024. ja 2025. aastal ähvardas ja hirmutas Ryanair avaliku sektori asutusi Saksamaal, Prantsusmaal, Belgias, Portugalis, Itaalias, Kreekas, Austrias, Hollandis, Taanis ja Ühendkuningriigis.

Meenutaks, et täpselt samamoodi käitus Ryanair ka Eestis, kui Tallinnas suleti lennujaama tasude tõusule viidates 6 liini. Siis õnnestus Ryanairil Eestis avalikku arvamust kohati päris hästi endale soodsas suunas kallutada.

  • Ryanairi väide, et nad on valmis investeerima miljardeid eurosid uutesse liinides Hispaanias, kui Hispaania valitsus subsideeriks nende tegevust regionaallennujaamades, on tõe väänamine. Lõviosa nende investeeringutest läheks uute lennukite ostmiseks Boeingult, mille tootmises on Hispaania osakaal 3%. Seetõttu on absurdne rääkida suurtest investeeringutest Hispaania majandusse.
  • Kuigi Ryanair korrutab pidevalt vastupidist, on lennujaamatasud seadusega reguleeritud ega sõltu Hispaania valitsuse või Aena suvast. Ryanair on sellest täielikult teadlik, kuid püüab oma eksitavate avaldustega manipuleerida avaliku arvamusega.
  • Kuigi Ryanair seda järjekindlalt eitab, on Aena lennujaamatasud Euroopa ühed konkurentsivõimelisemad.
  • Hispaania regionaallennujaamade tasud on 5 korda madalamad, kui suuremates lennujaamades. Sellest hoolimata soovib Ryanair viia rohkem lende suurematesse lennujaamadesse, sest seal saab reisijatelt küsida kõrgemat piletihinda.
  • Ryanair sildistab asju oma suva järgi. Näiteks Hispaania lennunduse tööshoidmine on Ryanairi tõlgenduses "Aena domineeriva positsiooni negatiivne tagajärg".

Lugemist on Aena vastuse rohkemgi ja kunagi varem pole Ryanairi avaliku arvamusega manipuleerimist sedavõrd põhjalikult pulkadeks lahti võetud. Kui lennujaamad tõepoolest järgiksid Ryanairi nõudmisi, vingumist, meelitamist ja väljapressimisstrateegiaid, ei tuleks nad lihtsalt finantsiliselt toime ega oleks suutelised oma tegevust korraldama.

Kokkuvõtteks

Ryanair on kahtlemata pakkunud miljonitele inimestele kõikjal Euroopas võimaluse odavalt lennata, aga nagu näha, on igal odavusel oma hind. Ryanair on tänu oma turupositsioonile võimeline väiksemates lennujaamades korraldama korralikku kaost ja seda võimalust paraku sageli ka kasutatakse. Hispaania ei jää kindlasti viimaseks.

Ryanair on meister avaliku arvamusega manipuleerima, esitades valitud fakte eksitavas kastmes ja serveerides oma strateegiamuudatusi (näiteks talveks lende vähendada) kellegi teise süüna. Kindel on ka see, et alati jääb olema neid, kes selle PR tsirkuse õnge lähevad ja hakkavad hoopis valitsusi süüdistama. Sest nii on ju lihtsam ja kes meist poleks kõige muu kõrval ka lennundusekspert?

Mäletan hästi seda Tallinna asja. Algul jäigi mulje, et mida kuradit meil tehakse.

Aga nagu ikka, saab mingit trikki kasutada ainult mõned korrad. Kui õigel ajal ei oska lõpetada, tulistadki endale jalga, nagu lugeda võib.

0
0

meelis. kõik õige, aga selle maksavad kinni meie enda lendajad. Vaata hindasi Itaaliasse jne, nii kui konkurentsi pole, maksavad lendajad.

0
0

Ma arvan, et Ryanair lõikab pikas perspektiivis sellega endale ikkagi sõrme. Teevad sellise ärplemisega endale palju vaenlasi ja jätavad turule korraliku vaakumi, mis kiirelt konkurentide poolt ära täidetakse. Turuosa tagasivõtmine ei ole hiljem enam nii lihtne.

Jutt käib kohati 68-sendisest maksutõusust. Selle maksab iga reisida sooviv inimene ilma pilgutamata kinni - eriti arvestades, et kõik on niikuinii kallimaks läinud. Teiseks ei saa AENA midagi teha, sest maksutõus ei tulene nende enese initsiatiivist, vaid riiklikust regulatsioonist (nende väitel). Seega jonnida ja jalgu trampida ja käituda nagu 6-aastane jätab Ryanairist lihtsalt väga ebaprofessionaalse mulje, nagu mingi närvihaige, kes karjub ja nõuab oma tahtmist, kuigi midagi ei ole teha.

Asja juurprobleem on siiski lennukite puudumine. St Boeing ei suuda uusi tellimusi piisavalt kiirelt täita (FAA on ka 737MAX'idele pannud 'production cap'-i), ning olemasolevat lennukiparki üritatakse panna ka suurematesse jaamadesse, mis on ehk rohkem "premium" ja annavad parema yieldi. Lihtsalt samal ajal on mugav olukorda ärakasutades märatseda ja turult väljudes korralikult lõhkuda ja lammutada, et panna kõik asjaosalised end süüdi tundma antud olukorra tekkimises (kuigi olukord on ise Ryanairi tekitatud), et siis tulevikus läbirääkimiste laua taga loodetavasti paremaid tingimusi saada. AENA puhul võib juhtuda aga täpselt nii, nagu alguses mainisin - neil on lihtsalt lõpuks sügavalt suva ja las lähevad, kui tahavad - keegi teine võtab üle ja on loodetavasti ka meeldivam koostööpartner.

Ryanair on teatavaid shifte praegu tegemas, nt avatakse baas Tiranas ja sellega visatakse Wizzile korralik kinnas, sest roosad lennukid domineerivad Tirana perrooni oma 13 lennukiga hetkel päris korralikult.

0
0
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Seesam
Sisuturundus
Puust ja punaseks: kes hüvitab pagasi hilinemise, kahjustumise ja varguse?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased