Finnairi strateegia on ajalooliselt ära kasutanud Soome geograafilist asukohta. Geograafia, lihtsalt navigeeritav Vantaa lennujaam ja lühikesed ümberistumisajad võimaldasid Finnairil pakkuda kõige kiiremaid lennuühendusi Euroopast Aasiasse. Finnairi kasv Aasia suunal oli muljetavaldav, kuni saabus pandeemia.
Nüüd on Aasia, v.a. Hiina, taas tasapisi avanemas, kuid tekkinud on teistsorti mure. Seoses Ukraina sõjaga Venemaale kehtestatud sanktsioonide ja EL õhuruumi sulgemisega on Venemaa vastusammuna sulgenud Venemaa õhuruumi EL lennufirmadele. Lennud üle Venemaa ehk Siberi koridor oli aga Finnairi Aasia lendude edukuse üks alustalasid.
Finnairi mõjutab Venemaa õhuruumi sulgemine ja alternatiivsete lennumarsruutide kasutamine kahel moel:
See tähendab kokkuvõttes, et mitmeid liine Aasiasse ei ole enam võimalik kasumlikult opereerida.
Siia saab lisada veel täiendavad tehnilised piirangud. Näiteks lennates Helsingist Jaapanisse kahe mootoriga A350 ja A330 lennukitega, peab juhuks, kui üks mootoritest peaks üles ütlema, olema teatavas lennukauguses (ETOPS) maandumist võimaldav lennuväli. Seni olid sellised lennuväljad Venemaal, kuid kasutades põhjapooluse lennumarsruuti, on eriolukordadeks varulennuväljasid raskem leida.
Veebruari lõpus teatas Finnair, et peatab ajutiselt lennud Seouli, Osakasse, Tokyosse, Shanghaise ja Guangzhousse. Alates 9. märtsist jätkatakse siiski lende Tokyosse, kuigi lennuajaks kujuneb umbes 13 tundi. Jaapan on Finnairi üks tähtsamaid turge, kus lisaks reisijatele on ka palju kaubavedusid. Seega on ühenduse püsimine Jaapaniga Finnairile väga oluline.
Puhkusereisijatele on vast olulisem, et lennud Tais Bangkokki ja Phuketisse jätkuvad endiselt, kuigi teist marsruuti mööda ja pikenenud lennuajaga. Jätkuvad ka lennud Singapuri ja Delhisse.
Lennuajad Taisse
Enne Venemaa õhuruumi sulgemist oli lennumarsruut Helsingist Bangkokki selline (Phuket sisuliselt sama):
Allikas: Flightaware.comNüüd lennatakse nii, vältides Venemaa, Ukraina ja Valgevene õhuruume:
Kui vaadata lennuaegu, siis varem kestis lend Helsingist Bangkokki orienteeruvalt 10 tundi, siis nüüd tuleb arvestada pigem nii 11 ja poole tunniga.
Helsingi - Phuket lendudele tuleb nüüd lisada umbes kaks tundi. Varasema 10 tunni asemel uut marsruuti mööda lennates kestab lend ~12 tundi.
Kokkuvõtteks
Geograafiline eelis võib olla kahe teraga mõõk. Kuigi uues olukorras kannatavad kõik Euroopast Aasiasse lendavad lennufirmad, on kõige rohkem pihta saanud Finnair. Kunagine suur asukohaeelis on praegu suur miinus. Aga kokkuvõttes on veidi pikenenud lennuaeg muidugi tühiasi võrreldes selle põhjustega.
Finnairilt häid uudiseid: https://loyaltylobby.com/2022/03/07/finnair-tokyo-seoul-shanghai-fights-return-bangkok-changes/