Türgi odavlennufirma Pegasus Airlines allkirjastas esmaspäeval lepingu Czech Airlinesi ja selle tütarettevõtte Smartwingsi ülevõtmiseks. Tehingu koguväärtuseks on 154 miljonit eurot.
Czech Airlines ehk ČSA oli maailma üks vanimaid lennufirmasid, mis aastal 2018 osteti Tšehhi suurima lennufirma Smartwingsi poolt, kuid pärast 101 aasta pikkust tegevusaastat lõpetas 2024. aastal tegevuse. Czech Airlinesi lennud võeti üle Smarwingsi poolt ja Czech Airlines muudeti holdingfirmaks, kuhu alla kuulub ka Smartwings. Czech Airlinesi kaubamärk säilitati.
Selle ostuga saab Türgi lennufirma parema ligipääsu ja laienemisvõimaluse Kesk-Euroopa turule ja Euroopasse laiemalt. Smarwingsil on 47 lennukit, sealhulgas 43 Boeing 737 seeria lennukit ning neli Airbus A220 ja A320 lennukit. Liinivõrk hõlmab 80 sihtkohta 20 riigis. Suurima osa Smartwingsi käibest annavad tšarterlennud, kuid oluline osa on ka lennuteenuse pakkumisel teistele lennufirmadele nagu Eurowings, Sunwing, Binter, flydubai ja Transavia.
Dramaatiline viimase minuti tehing
Pegasuse ostutehing tuli paraja üllatuspauguga. Kuni viimase hetkeni usuti, et Smartwings müüakse Poole LOT-ile. Poola valitsus valmistus isegi esmaspäevaseks pressikonverentsiks, et teatada Smartwingsi ostust. Pühapäeval tuli Pegasus aga viimasel hetkel välja LOT-ist 10 miljonit eurot suurema pakkumisega ning andis tšehhidele vaid mõned tunnid otsustamiseks. Tšehhid otsustasid raha vastu võtta.
Smartwingsi ostu vastu tundsid veel huvi Lufthansale kuuluv Eurowings ning Lufthansa ja Turkish Airlinesi ühisfirma SunExpress.
Tehing vajab veel kinnitust
Pegasuse ostutehingul on üks märkimisväärne nüanss – Euroopa Liidu reeglite kohaselt (määrus 1008/2008) väljastatakse EL liikmesriikides lennutegevusluba ainult tingimusel, et liikmesriikidele ja/või liikmesriikide kodanikele kuulub rohkem kui 50 % ettevõtjast ja nad omavad selle üle tõhusat otsest või kaudset kontrolli. Pegasus ilmselgelt sellele tingimusele ei vasta.
Et ennast EL reeglitele kohandada, asutab Pegasus Euroopa Liidus (olemasoleva info kohaselt Hollandis) Smartwingsi ülevõtmiseks uue firma. Saab siis näha, mis skeemiga suudab Türgi lennufirma jõuda nii kaugele, et enamusosalus ja tõhus kontroll Smartwingsi üle hakkab kuuluma EL lennufirmale ja Euroopa Komisjon seda ka aktsepteerib.
Tagasilöök LOT-ile
LOT on laienemisvõimalusi otsinud aastaid. Peaaegu oleks teoks saanud Condori ost, aga sellele tõmbas kriipsu peale koroonapandeemia. Smartwings oleks LOT-ile Boeingu lennukite ja liinivõrguga igati sobinud, aga läks teistmoodi. Poolakatele on see seda valusam, et Varssavi lähedale rajatakse uut suurt lennujaama, mis peaks saama oluliseks regionaalseks lennukeskuseks. Smartwings oleks võimaldunud LOT-il oluliselt laiendada ka tšarterlendude pakkumisi nii Poolas kui teistes riikides.
Tehingu võimalik mõju meile
Smartwingsi müügitehingul kiiret mõju meile vaevalt et on, seda enam, et see tehing peab kõigepealt EL reeglite kohaselt üldse teoks saama. Aga tulevikuperspektiivis on tervitatav, et Ryanairi ja Wizz Airi kõrvale tekib arvestatav regionaalne konkurent, sest Pegasus on laienemisest väga huvitatud.
Pegasus pakub kohati väga atraktiivsed hindu, küsimus on pigem selles, kuidas neist osa saada. Lähim koht, kust Pegasuse sõlmjaama Istanbuli Sabiha Gökçeni lennujaama (SAW) saab, on Helsingi, Tallinnast toimuvad lennud Antalyasse, kuid sealt on jätkulendude hulk piiratum.
Võimalik soodne ühendus Tallinnast Prahasse ja sealt edasi on praegu liiga spekulatiivne tulevikumuusika.