Kuna Varssavi praegune Chopini lennujaama reisijate arv on aasta-aastalt kasvanud, aga lennujaama läbilaskevõimsus on olnud üsna maksimumi lähedal (väide, millega mitte kõik ei nõustu), esitleti 2017. aastal ideed ehitada Varssavisse uus transpordisõlm – Varssavi Solidaarsuse lennujaam.
Nüüd on ettevalmistused Varssavi uue lennujaama ehitamiseks jõudnud järku, kus planeerimisfaasist ollakse peagi jõudmas reaalse ehitamise faasi. Varssavi ja Łódźi vahele ehitatav lennujaam sai hiljuti kinnituse keskkonnanõuete täitmise kohta, nüüd on vaja saada veel ehitusluba, mis peaks olema lähemate kuude küsimus ja siis lähebki ehitamiseks. Arhitektuuribüroolt Foster+Partners on olemas lennujaama ülddisain, detaile veel täpsustatakse.
Varssavi uus lennujaam, töönimega Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ehitatakse 40 km Varssavist Łódźi poole, lennujaama esimene etapp peaks valmima aastal 2028.
Varssavi uue lennujaama asukohtEsialgu kahe, hiljem nelja maandumis- ja õhkutõusmisrajaga lennujaama esimese faasi teenindusvõimsuseks planeeritakse 40 miljonit reisijat aastas, mis on samas suurusjärgus Berliini Brandnburgi lennujaamaga. 2060. aastaks peaks reisijate arv kasvama kuni 65 miljoni peale, kaugem siht on teenindada 100 miljonit reisijat aastas. Selle jaoks on muidugi vaja tugevat lennufirmat, kellele see kodulennujaam on.
Uus lennujaam hakkab tööle õhu-, raudtee- ja maanteetranspordi sõlmjaamana. Planeeritud rongiühendustega saab 15 minutiga Varssavi keskraudteejaama, 25 minutiga Łódźi Fabryczna raudteejaama ning 2 tunniga teistesse suurematesse Poola linnadesse nagu Krakow, Wroclaw, Poznan ja Gdansk. CPK lähedale plaanitavasse Airport Citysse tuleb lisaks äri- ja büroopindadele suur messi- ja konverentsikeskus.
Varssavi praegune Chopini lennujaam jääb esialgu ilmselt samuti tööle, kuid pikemas perspektiivis asendab uus lennujaam Chopini lennujaama.
Varssavi uue lennujaama keskseks elemendiks saab suur aatrium, mis on kokkusaamiskohaks reisijatele, kes saabuvad lennuki, rongi, bussi või autoga. Et aatrium on enne turvakontrolli, on see avatud kõigile.
Uude lennujaama on planeeritud kõik moodsad lahendused reisijate turvakontrolliks ning pagasi transpordiks ja skanneerimiseks. Lennujaama enamusosalus vähemalt 51% ulatuses jääb Poola valitsusele, seni veel teadmata erainvestoritele müüakse kuni 49%.
Kõik fotod: Cpk.pl