Meile suhteliselt lähedal asub 5,4 miljoni elanikuga metropol, mille lennujaama erinevalt Helsingi, Stockholmi või Riia omast meile transiitlendude jaoks ei eksisteeri. Ei eksisteeri tegelikult kellegi jaoks, sest 2018. aastal moodustasid transiitreisijad Peterburi Pulkovo lennujaamas vaid 4% kõikidest reisijatest. Lennujaama haldav Northern Capital Gateway (NCG) on püüdnud seda olukorda muuta, kuid selle teeb probleemseks asjaolu, et Pulkovo pole ühegi rahvusvaheliste ambitsioonidega lennufirma kodulennujaam.
Küll aga saavutas NCG midagi, mis on Venemaal täiesti ainulaadne. Nimelt on Venemaa president lubanud Peterburis lennufirmadel rakendada osalise "avatud taeva" põhimõtet. Peterburi on ainus Venemaa linn, kus välismaistele lennufirmadele on lubatud lennata lennunduse seitsmenda vabaduse (seventh freedom) alusel. Lahtiseletatult tähendab see olukorda, kus lennufirmad võivad avada liine väljaspoolt oma registreerimisriiki. Näiteks võib AirBaltic avada liini Tallinnast Peterburi ja Ryanair ei pea tingimata lendama Dublinist, vaid võib Peterburi lennata näiteks Stockholmist või Londonist.
Meile Euroopa avatud taevaga harjununa võib see tunduda täiesti elementaarne, kuid Venemaal on see juba õrnalt revolutsiooniline samm. Esialgu käivitub 5 aastane katseperiood. NCG pakutud 33 võimalikust liinist on seni aktsepteeritud umbes kümmekond. Kõneks oli ka viienda vabaduse (fifth freedom) võimalik rakendamine ehk lennufirmade õigus teenindada reisijaid välisriikide lennujaamade vahel oma registreerimisriigist algavate lendude jätkuna (nagu näiteks lendab Singapore Airlines Moskvast Stockholmi või Frankfurdist New Yorki), kuid selle kohta otsust ei sündinud.
Mõistetav, et Venemaa lennufirmad sellist otsust ei tervitanud, sest see tihendab konkurentsi ja avaldab survet hindadele. Arvestades, et Peterburi on hooajaline sihtkoht, on ilmselt mõningast alust kartustel, et odavlennufirmad riisuvad suvel koore ja talveks lahkuvad, kuid Venemaa lennufirmad peavad talvel ikka edasi toimetama. Ka Venemaa lennufirmade jaoks on välisliinid kasumlikumad ning nende arvelt kaetakse siselendude kahjumeid. Ametnikud saavad siiski mõjutada, mis liinide avamiseks luba antakse ja kõik liinid ei pruugi välisfirmadele olla ühtmoodi atraktiivsed.
Huvi Peterburi liinide avamise vastu on odavlennufirmadest üles näidanud nii Ryanair, Wizz Air kui EasyJet. Wizz Air juba lendabki Peterburi nii Budapestist kui London Lutonist ja teeb seda ka talvisel hooajal. Pulkovo paremad lennuühendused võiks tänu Peterburi ja Leningradi oblasti tasuta viisale kasuks tulla ka meile, seda eriti ida suunas. Täna piirdub valik lisaks Aeroflot/Rossiyale Qatar Airwaysi ja Emiratesiga (pluss Hiina lennufirmad), kuid aeg-ajalt leiab Peterburist küllalt häid hindu.