Kas te olete kunagi mõelnud, et meie külje all asub 5,3 miljoni elanikuga metropol, mille lennujaam pole reisijate seas absoluutselt jututeemaks, kuna peaaegu mitte keegi ei kasuta seda kuhugi edasi lendamiseks. Küll aga tehakse seda ohtralt ligi 650 000 elanikuga Helsingi lennujaama kaudu. Helsingi võib ju elanike arvu poolest Peterburist 8 korda väiksem olla, kuid reisijaid näeb Helsingi Vantaa lennujaam rohkem, kui Peterburi Pulkovo lennujaam – 2018. aastal vastavalt 20,85 ja 18,1 miljonit.
Peterburi lennujaama eelmisel aastal läbinud 18,1 miljonist reisijast olid transiitreisijad vaid 4% ehk veidi üle 700 000 inimese. Neist 87% toimetas Venemaalt Euroopa sihtpunktidesse ja vastupidi Aerofloti tütarfirma Rossiya Airlines. Ülejäänute eest hoolitsesid S7, Ural Airlines ja Nordavia. Ühesõnaga, rahvusvaheline transiitreisija selles lennujaamas põhimõtteliselt puudub ning vaatamata linna suurusele (Peterburg on linna piirides elavaid inimesi arvestades Euroopa suuruselt 4 linn, suurem näiteks Pariisist, Barcelonast või Berliinist) ja märkimisväärsele potentsiaalile - reisijate kogumispiirkond (catchment area) oleks vähemalt 10 miljonit - on LED lennunduskaardil üks tume auk.
Miks Peterburg lennunduse sõlmjaamana ei toimi?
Kui poliitika ja muu kõrvale jätta, siis vastus on tegelikult triviaalselt lihtne: see pole ühegi rahvusvaheliste ambitsioonidega lennufirma kodulennujaam. Formaalselt võttes asub Pulkovos Rossiya Airlinesi peakontor, kuid Rossiya on hoidunud Moskvale liiga suurt konkurentsi pakkumast.
Pulkovost pole kuhugi edasi lennata
Peterburi geograafiline asukoht on selline, et see oleks sarnaselt Helsingile suurepärane ühenduslüli Euroopa ja Aasia vaheliste lendude jaoks. Venemaa lennufirmad ei pea maadlema Siberi koridori lennulubadega, mis on takistanud näiteks Norwegiani uute liinide avamist Aasiasse.
Kui aga vaadata, kuhu Peterburist ida suunal lennata saab, siis Hiina lennufirmadega Hiinasse või erinevate lennufirmadega Kesk-Aasiasse. Dubai ja Doha.
Ongi kõik.
Ei ühtegi ühendust teiste Aasia suurte lennujaamadega nagu Tokyo, Seoul, Delhi, Bangkok, Kuala Lumpur või Singapur, rääkimata siis veidi väiksematest. Ainus põhjus transiitreisijal Pulkovosse sattuda oleks siis, kui on soov edasi lennata kuhugi Venemaal.
Idasuunalised rahvusvahelised lennud Peterburist. Valgega on hooajaline liin. Usbekistani kõiki sihtkohti selguse mõttes pole.Pulkovo lennujaama operaator Northern Capital Gateway on üritanud seda oluliseks sõlmjaamaks muuta üle kümne aasta, kuid ilma suurema eduta. Rahvusvahelised ja Venemaa-sisesed lennud on toodud samasse terminali, samuti üritatakse transiitreisijate elu võimalikult lihtsaks teha. Hiljuti alustati koostööd Kiwi.com-iga, et erinevate lennufirmade reisijatel oleks lihtsam ühenduda. Seda võib ju revolutsiooniliseks uuenduseks nimetada, aga sisult on see kiviaja pakendamine veidi värvilisemasse paberisse.
Kõige lihtsam on muidugi enda elu ise keeruliseks teha. Aerofloti odavlennundusharu Pobeda lõpetab kevadel kõik rahvusvahelised lennud Pulkovost, kuna tolli nõudmised muudavad lennukite pööranguaja liiga pikaks. Lisaks kuulutati seadusevastaseks Pobeda välisriikide lennujaamades küsitud 25 euro suurune check-in tasu.
Mis kõik võiks olla?
Kujutame hetkeks ette, et Leningradi oblast oleks Euroopa Liidu liige ja seal tegutseks tugev lennufirma. Või tugev lennufirma ilma Euroopa Liiduta. Mida iganes, aga Finnairi elu oleks igatahes märksa keerulisem. Naabruses asuva 8 korda suurema linna lendude mahu vastu oleks ka Soome nutikusega raske saada.
Finnairi õnneks ei pürgi ja ei saa Venemaa iialgi Euroopa Liitu. Ja Finnair riisub sellelt koore. 2018. aastal lendas Finnairiga Pulkovost kokku 144 000 reisijat, mida oli tervelt 43% rohkem võrreldes aasta varasemaga. Finnair pani HEL-LED liinil käiku kolmanda lennu päevas ja vahetas ATR-id suurema Embraer 190 vastu. Plaanis on lisada neljaski lend päevas. Niisiis – lendajaid on.
Tallinna ja Peterburi vahel lennuühendus hetkel puudub. Kahe linna vahel lennanud Nordica ja Rusline on tänaseks selle liini sulgenud. Küll aga saab 3 korda päevas lennata Aeroflotiga Tallinnast Moskvasse.
Kokkuvõtteks
Kohe meie külje all asub hiiglasliku potentsiaaliga lennujaam, mis ei suuda seda kuidagi realiseerida. See, et Riias on transiitreisijaid 2,5 korda Pulkovost rohkem (Riia lennujaama läbis 2018. aastal 1,8 miljonit transiitreisijat), räägib nii mõndagi.
Pulkovo võiks korralike ühenduste puhul haarata enda kätte tüki Euroopa ja Aasia vahelisest transiidist. Aga mis teha, kui kuskil on tehtud otsus, et metropolile piisab kohaliku tähtsusega lennujaamast. Arvestades elanike arvu, teenindab Pulkovo lennujaam 2 korda vähem reisijaid, kui Tallinna lennujaam (Peterburis elanikke 5,3 miljonit, reisijaid 18,1 miljonit, Tallinnas elanikke 0,43 ja reisijaid 3 miljonit).
Ja Riia number ilmselt ka alahinnatud, sest valdav eestlaskond ei kasuta RIX transiidina, vaid alg-lõpp-punktina.