Ryanair ja Wizz Air said pagasipoliitika eest 4 miljonit eurot trahvi
veigo
veigo
24. veebr 2019 23:17

Alates 2018. aasta jaanuarist kehtis Ryanairi lendudel pagasipoliitika, mille kohaselt sai pardale kaasa võtta ainult ühe väiksema pagasiühiku, näiteks koti sülearvutiga või eesoleva istme alla mahtuva koti. Kuni 10 kg kaaluva väiksema reisikohvri sai samuti kaasa võtta, kuid see tuli väravas tasuta hoiule anda.

Alates 1. novembrist kord muutus ja väiksema reisikohvri pardale kaasavõtmine muutus tasuliseks. Kõige soodsam variant reisikohvri pardale võtmiseks on osta eelisjärjekorras pardaleminek ehk priority boarding, mis lisab Tallinnast või Tallinnasse lennates lennusegmendi hinnale piletit broneerides 8-10 eurot ja kaugelt rohkem, kui seda teha hiljem lennule letis registreerides või väravas. Ryanair põhjendas seda tasu vajadusega kiirendada pardaleminekut. Wizz Air üldiselt lihtsalt kopeerib Ryanairi pagasipoliitikat, kuid on Ryanairist veelgi ahnem.

Näited:

Ryanairiga Tallinnast Londonisse lennates maksab normaalsuuruses käsipagas 10€, vastupidisel suunal 8€. Wizz Airiga Tallinnast Londonisse lennates võib normaalsuuruses käsipagasi kaasavõtmine lennupileti hinda kergitada **1,5 korda**. Hiljem saab kuni 10 kg kaaluva käsipagasi lisada ka 12€ eest, mis on **60%** lennupileti hinnast, kuid esimese valikuna pakutakse kallimat võimalust. Ekstreemsel juhul, kui lennupilet on väga odav, võib käsipagasiga lendamine kergitada lennupileti hinda ligi **400%**. Juhul, kui kohe väljapakutud Wizz Go ära valida, siis hiljem odavamat käsipagasi kaasavõtmise võimalust enam ei pakuta.

Itaalias arvatakse, et see pole normaalne

Kui Ryanair käsipagasi tasuliseks muutmise eelmisel sügisel välja kuulutas, hakkasid Itaalias tarbijakaitsega tegelevad organisatsioonid vihaselt sumisema, väites, et ühe mikropagasiga reisimine pole üldjuhul lihtsalt realistlik ning et käsipagas on transpordilepingu elementaarne osa. Nüüd ongi asja analüüsinud Itaalia Konkurentsiamet jõudnud seisukohale, et kahe mainitud lennufirma poliitika, kus käsipagas ei sisaldu väljareklaamitud hinnas, on ebaõiglane ja tarbijaid eksitav. Ühtlasi kirjutati kahele odavlennufirmale välja trahvid 4 miljoni euro ulatuses - Ryanairile 3 miljonit eurot, Wizz Airile 1 miljon eurot.

Ryanair teatas kohe, et kaebab otsuse edasi, väites, et konkurentsiametil puudub pädevus reguleerida lennuohutust või väljumiste täpsust ning et nende pagasipoliitika on läbipaistev.

Itaalia Konkurentsiameti AGCM hinnangul peavad Euroopa lennundusreeglite kohaselt mittevälditavad lisatasud sisalduma lennupileti baashinnas ja sellist hinda tuleb potentsiaalsele ostjale näidata kohe esimesel kontaktil, mitte hakata madalamale baashinnale broneeringu käigus täiendavaid summasid lisama. Kuna broneeringu lõpus on hind pea alati kõrgem, kui väljareklaamitud hind, on tegemist tarbija petmisega.

Kuidas mõjutab see otsus reisijaid?

Kas Ryanairi lendudel Tallinnast Bergamosse on nüüd suurem käsipagas hinna sees? Ei ole. Tegemist on esialgse otsusega, mida Ryanairil on aega 60 päeva edasi kaevata. Nagu märgitud, seda nad kindlasti ka teevad. Siiski, tegemist on väga huvitava kaasusega, mis võib tulevikus mõjutada Euroopas kehtivaid käsipagasit puudutavaid reegleid laiemalt.

Ryanair ja Wizz Air on ilmselt otsustanud kombata, kaugele neil minna lastakse. Vähemalt Wizz Airi puhul on täiesti selge, et jutt ei käi pardalemineku kiirendamisest, vaid täiendava kasumi teenimisest. Kommenteerides 2018-2019 majandusaasta III kvartali (oktoober-detsember) tulemusi, märkis Wizz Air i tegevjuht József Váradi, et lennufirma polnud rahul senise pagasipoliitikaga, kuid alates novembrist kehtivad pagasitasud on ületanud ootusi.

Wizz Airi lisatasudelt teenitud tulu suurenes kvartaliga 7 % ja seejuures jõudsid uued tasud kehtida vaid kaks kuud. Ühesõnaga, ei mingit juttu punktuaalsusest ja muust sellisest – vähemalt Wizz Airi puhul on poleerimata selge, et pagasitasusid nähakse täiendava tuluallikana.

Mis puudutab Ryanairi, siis nende tasuliste teenuste lisatulud kasvasid eelmise aasta III kvartalis lausa 26% (finantsaasta kestab sarnaselt Wizz Airiga märtsini). Mille arvelt võiks selline hiiglaslik kasv väljakujunenud turul keset talvist madalhooaega küll tulla?

Võib arvata, et börsifirmade majandustulemuste kommentaare loetakse ka konkurentsiga tegelevates institutsioonides.

Kokkuvõtteks

Itaalia Konkurentsiameti tulemustega on raske vaielda. Kui lisatasu pole välditav või on raskesti välditav, siis peaks see tõepoolest kajastuma baashinnas. Ryanair omakorda rõhub lingvistilistele nüanssidele, kirjeldades pagasitasu pardalemineku kiirendamise tagajana – jättes mainimata, et kui kõik ostavad priority boardingu ja lähevad pardale koos käsipagasiga, on tulemus sama, mis ilma täiendava tasuta. Ja muidugi see, et priority boarding on saadaval (või vähemalt oli, enam seda ei millegipärast ei rõhutata) ainult pooltele reisijatele.

Antud juhul tundub, et kaks Euroopa odavlennufirmat katsetavad füüsikaseaduste toimimist. Teadupoolest, mida tugevamini vedru alla suruda, seda tugevama jõuga ta tagasi lööb. Päris huvitav, mis lahendus siit kokkuvõttes välja koorub ja missugusi seisukohti asutakse võtma teistes riikides. Tegemist on teemaga, mis puudutab Euroopas sadu miljoneid reisijaid aastas.

Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased