Saksamaa valitsus on valmis Condori riigistama

2020. aasta jaanuaris tuli teade, et pankrotistunud Thomas Cookile kuulunud Saksamaa puhkuselende opereeriva Condori uueks omanikuks saab LOT, täpsemalt selle riiklik emafirma Polska Grupa Lotnicza ehk PGL. Täpset ostuhinda pole avaldatud, hinnangulisel oli see umbes 300 miljonit eurot. Tehing pidi lõpule viidama 2020. aasta aprillis.

Jaanuarist alates on aga juhtunud paljugi. Keegi ei näinud ette koroonaviiruse pandeemiat ja selle ulatust, mis on kaasa toonud ulatuslikud reisipiirangud ning suurema osa lennuliiklusest halvanud. Ilmselgelt sattus Condori müügihetk väga õnnetule ajale ning müügitehing on Reutersi allikatel suure tõenäosusega läbi kukkumas.

Nimelt on PGL tehingu lõpuleviimiseks esitanud Saksamaa Majandusministeeriumile üsna ekstreemsed nõudmised, mis sisuliselt tähendaks nende investeeringule täielikku Saksa riigi kaitset. Põhimõtteliselt tähendaks see seda, et Condor lihtsalt antaks üle Poola riigifirmale. Võib arvata, et PGL on sellise taktika valinud teadlikult, et tehingust pääseda.

Condor on juba palunud Saksa riigilt 200 miljonit eurot abi, et pinnal püsida. See tekitas muidugi küsimusi, miks peaks Saksamaa finantseerima Poola firmat. Kuid jällegi, tehing pole veel lõpetatud, seega formaalselt pole müüki toimunud ja tegemist on endiselt Saksamaa lennufirmaga.

Tõenäoliselt Condori müüki PGL-ile siiski ei toimu ja ilmselt läheb asi seda teed, et Saksa valitsus otsustab Condori taasriigistada, sest kulusid Condori päästmiseks tuleb teha igal juhul. See tähendab aga seda, et ollakse tagasi seal, kust alustati – Condorile hakatakse otsima uut ostjat. Praeguses situatsioonis ei pruugi see kõige lihtsam ülesanne olla.

Võib arvata, et taaskord ilmutab huvi Lufthansa, kes teeb kõik, et saavutada Saksamaa turul monopoolset olukorda. Lufthansa jõudis Condori müüki poolakatele kritiseerida üsna omapäraste argumentidega, väites muuhulgas, et LOT-i ärimudel on jätkusuutmatu ning Condori müük kahjustab konkurentsi. Põhimõtteliselt ventileerisid Lufthansa juhid oma frustratsiooni, et Condori ostjaks ei osutunud nemad.

Selge on vist see, et kui Condor riigistatakse, läheb selle müügiga aega ja tingimused pole enam need, mis veel eelmise aasta sees. Hetkel on Condori põhitegevuseks Saksa turistide kojutoimetamine.

Tehingu läbikukkumisest on iseenesest päris kahju, päris huvitav oleks ju olnud näha, mis samme oleks LOT Condoriga ette võtnud ja kuidas oleks õnnestunud Lufthansa karukoopas hakkama saada.