See suvi saab pärast paariaastast pausi olema taas selline, kus reisipiirangud on kadumas ja reisiplaane saab teha pikema aja peale ette, kui üks nädal. Kõik märgid, alates lennufirmade broneeringunumbritest, näitavad, et võimalust tagasi teha eelmistel aastatel reisimata jäänud reisid plaanitakse sel aastal Euroopas hoolega kasutada. Paraku on ette näha teist sorti probleeme.
Nimelt ei suuda ennast pandeemia ajal kokku tõmmanud lennufirmad ja lennujaamad kasvanud reisijatenumbritega adekvaatselt kaasa minna. Nii märgitakse Euroopa lennujaamasid ühendava ACI Euroope avadatud raportis, et 66% Euroopa lennujaamadest prognoosib suveperioodil lendude hilinemise kasvu ning kolmandik lennujaamadest näeb ette häireid oma töös, mis on tingitud personali nappusest.
Ebapiisav mehitatus lennujaamades on juba kaasa toonud anekdootlikke juhtumeid. Lihavõtete ajal olid reisijad Birminghami lennujaamas sunnitud ootama väljaspool terminali, et terminali sees oleks aru saada, mis järjekord on mis lennule registreerimiseks. Manchesteri lennujaamas venisid samal ajal turvakontrolli järjekorrad 90 minuti pikkuseks.
Turvakontrolli venimist on oodata pea kõikjal. Hoiatus on väljas ka Tallinna Lennujaama veebilehel.
Ja Stockholmi Arlanda lennujaama veebilehte avades tuleb kõigepealt ette selline teade:
Nende lennujaamatöötajate asemele, kes pandeemia ajal kas vabastati või ise lahkusid, uute töötajate värbamine ei pruugigi olla lihtne ülesanne. Mitte kõige kõrgem palk on vaid osa probleemist. Turvakontrolli töötajate värbamine on aeganõudev ja komplitseeritud protsess, kus uuritakse põhjalikult kandidaatide tausta ja eelnevaid töökohti. Paljud leiavad juba enne selle protsessi lõppu mõne muu töö.
Töötajate puudus kummitab ka lennufirmasid, mis pandeemia ajal vabanesid tuhandetest töötajatest. Ainuüksi British Airways vähendas töötajate arvu 10 000 võrra. Järsult kasvanud lendude arvu juures ei suudeta aga uusi töötajaid piisava kiirusega asemele leida.
Probleeme on näha ka meile lähemal. SAS teatas, et sel suvel, maist augustini, tühistab lennufirma 4000 lendu ehk 5% kõikidest lendudest. Põhjuseks tuuakse personali nappus ja uute lennukite saabumise viibimine.
SAS-i lendude tühistamine katab laia geograafilise ala, alates Rootsi, Taani ja Norra siselendudest Euroopa ja kontinentidevaheliste lendudeni (Los Angeles, Tokyo) välja.
SAS-i puhul on isegi raske aru saada, kus personalinappuse põhjused peituvad. Näiteks pole pilootidepuuduses lennufirma tagasi tööle võtnud pandeemia ajal vallandatud piloote. Lisaks pole SAS-i puhul välistatud ka pilootide streik, sest ka olemasolevate pilootidega kipuvad tööläbirääkimised teravaks.
Igal juhul tasub neil, kel SAS-iga lend tulemas, jälgida oma postkasti. Kui lennuni on jäänud vähem, kui 2 nädalat, siis peab SAS leidma sobiva asenduselennu (vajadusel mõne teise lennufirmaga) või raha tagastama.
Tea oma õigusi
Enne lendu tasub üle lugeda Euroopa Liidus lennureisijate õigusi reguleeriv määrus 261. Meeldetuletuseks: kui lend hilineb 2 tundi või rohkem, on lennureisijal sõltuvalt lendude pikkusest õigus 250 kuni 600 euro suurusele hüvitisele. Ja NB! Euroopa Kohtu otsusega peavad lennufirmad hüvitama ka lendude varasemaks muutmise.
Samas on lennufirmad jätkuvalt nutikad leidma põhjendusi, miks reisijatele hüvitise maksmisest keelduda. Näiteks British Airways keeldus hiljuti tühistatud lennu eest hüvitist maksmast, kuna selle põhjuseks toodi Covid-19 pandeemia, mis on väljaspool lennufirma kontrolli. Tegelik põhjus oli muidugi personali puudus, mis on lennufirma kontrolli all, aga tuleb arvestada, et sellisi "kalastamisi" võidakse lennufirmade poolt kasutada.
Kokkuvõtteks
Mitte kõik Euroopa lennujaamad ja lennufirmad pole suutnud pandeemia järgse suviste lendamiste arvu kasvuga vajaliku kiirusega kohaneda ning selle tulemusena on suvisel tipphooajal oodata rahvarohkemaid lennujaamasid ning lendude hilinemisi ja tühistamisi. Ühe lennu hilinemine või ärajäämine mõjutab lainena paljude järgmiste lendude toimumist. Kui ees on ajakriitiline kohalejõudmine (parima sõbra pulm), siis parem lennata kohale päev või paar varem.
Lennu toimumist tasub kontrollida päevi varem ja enne lennujaama minekut. Üldjuhul ei juhtu lendude hilinemised või tühistamised päris viimasel minutil (see ei kehti ühe kõigile teada puhkusevedaja kohta).
Kui me Tallinna Lennujaamas oleme harjunud, et üldjuhul sujub kõik kiiresti ja probleemivabalt, siis mujal Euroopas ei pruugi see samamoodi olla ja arvestada tasub piisava ajavaruga.
Arlandas kulus täna pärastlõunal 55 minutit fast lanes. Tavaline järjekord kuuldavasti veidi üle kahe tunni.