Tai odavlennufirmasid ootab ees probleemne tulevik

Tai

Viis Tai odavlennufirmat – Thai AirAsia, Nok Air, Bangkok Airways, Thai VietJet Air ja Thai Lion Air – esitasid Tai Rahandusministeeriumile ettepaneku vähendada lennukikütuse aktsiisimaksu, kuna lennufirmade olukord on tänu kasvanud kuludele, turistide vähenemise ja bahti tugevuse tõttu jõudnud seisu, kus tulevikukindlus puudub, kirjutab Bangkok Post.

Võiks muidugi öelda, et turumajandus selline ongi, kuid odavlennufirmadel (kelle hulka Bangkok Airwaysi küll hästi liigitada ei tahaks) on kõrge aktsiisi üle põhjust nuriseda küll, sest seda on tõstetud kaugelt hoogsamalt, kui Eestis tõsteti alkoholiaktsiisi. Viimase kahe aastaga on lennukikütuse aktsiis Tais tõusnud 0,2 bahtilt liitri kohta 4,726 bahtini liitrilt ehk tõus on olnud pea 24 kordne. Kütus moodustab lennufirma kogukuludest 30-35%, seega mõju on märkimisväärne. Piletihindu jälle tõsta ei saa, sest konkurents on tihe ja üsna ühesuguste pakkumiste puhul jookseb klient kohe konkurendi juurde.

Lennufirmad on kasvanud kuludega püüdnud toime tulla erineval viisil. Näiteks Thai Air Asia on viimase 4 kuu jooksul vähendanud lendude arvu 15%, kärpides lennusagedusi Bangkokist Chiang Maisse, Phuketile, Krabile ja Khon Kaeni. Samal ajal on lennukite kasutusaega tõstetud 13 tunnini ööpäevas. Lisaks on rõhku pandud tasuliste lisateenuste suuremale müügile. Konkureeriv Thai Lion Air on Tai siselende samuti 20% vähendanud ja rõhub pigem rahvusvahelistele liinidele. 2020. aasta I PA sees hoiduvad kõik mainitud lennufirmad uute lennukite soetamisest (plaanitud saabumised jätkuvad) ega kipu avama uusi liine. Pigem ollakse äraootaval seisukohal ja vaadatakse, kuidas asjad arenevad.

Asjade arenemise all mõeldakse adekvaatse lahenduse leidmist lennukikütuse aktsiisile. Vastasel juhul ollakse sunnitud tegevust kas oluliselt koomale tõmbama mõni lennufirma võib järgmisel aastal tegevuse üldse lõpetada. Tai Rahandusministeerium on probleemiga kursis ning asjaga tegeletakse. Praegu nähakse kahte võimalikku lahendust: kas alandada lennukikütuse aktsiisi 2-3 aastaks teatud määra võrra või siduda aktsiisilangus Tai bahti vahetuskursiga.

Kuigi eelnev jutt puudutas eelkõige kütuseaktsiisi, on see järjekordne märk sellest, et Tai turismis pole asjad päris oodatud headuses. Thai Air Asia on selles mõttes päris hea indikaator, sest turistide osakaal nende lendudel võib ulatuda kuni 70 protsendini ning igasugused muutused turismis paistavad kohe kätte. Nii kogetaksegi, et sellel talvel on turiste vähem nii Euroopast kui Hiinast.

Tais mõjutab odavlennufirmasid ka expatide reisimise drastiline vähenemine, kuna Tai valitsus tegi ebaseadusliku võõrtööjõuga võitlemise loosungi all kohustuslikuks asukoha igaöise registreerimise. Nii ongi paljud reisimisest loobunud, külla jäävad tulemata ka nende kodumaal elavad sõbrad ja sugulased, paljud otsivad elamiseks teisi riike.