Talvel saab taas soodsalt Punase mere äärde Eilatisse lennata

Alates 2017. aasta talvest kuni 2020. aastani välja oli Trip.ee-s talvisel hooajal küllaltki sagedaseks jututeemaks üllatavalt soodsad lennud mitmelt poolt Euroopast Iisraeli. Näiteks pakkus Wizz Air Riiast edasi-tagasi pileteid Punase mere ääres asuvasse Eilatisse 30€ eest, kuid Euroopast olid Eilatisse saadaval ühe suuna piletid ka 1€ eest ehk lennata sai sisuliselt tasuta.

Loomulikult võis selliseid hindu vaadates tekkida küsimus, et mis põhjusel lennupiletid Iisraeli nii odavad on? Põhjused said pikemalt lahti seletatud selles loos, aga lühidalt oli asi selles, et Iisraeli riik maksis lennufirmadele iga saabunud reisija pealt dotatsiooni, lisaks sellele maksti ka iga uue avatud liini eest ning Eilati uude Ramoni lennujaama sai lennata ilma lennujaamatasudeta.

Sel talvel dotatsioonid jätkuvad

Iisraeli Turismiministeerium teatas, et sel talvel makstakse Eilatisse saabuvatele lendudele perioodil september 2021 kuni mai 2022 taas toetust. Iga kohaletoimetatud reisija pealt makstakse lennufirmale 60 eurot. Juhul, kui lennufirma opereerib nädalas vähemalt 10 lendu, tõuseb dotatsioon 66 euroni reisija kohta. Vastavate toetuste eelarve on kokku 25 miljonit seeklit ehk umbes 6,33 miljonit eurot.

Miks Iisrael lende toetab?

Vastuseid on siin mitu. Avalikult öeldakse välja see, et Iisraeli saabuvad turistid jätavad sinna kaugelt suurema summa, kui kulub lennufirmade dotatsiooniks. Mida aga sama suure hooga välja ei kiputa ütlema, on see, et kui toetusi ei makstaks, muutuks pool miljardit dollarit maksma läinud Eilati Ramoni nimeline lennujaam valgeks elevandiks ehk üksikute lendudega poleks sellel lihtsalt rakendust. Selles mõttes ollakse Iisraelis lennujaama pantvangid ja toetused on paljuski sundkäik.

Kust lennud Eilatisse tulevad?

Võrreldes paari aasta tagusega on olukord teistsugune mitmeski mõttes. Esiteks polnud siis pandeemiat, teiseks on muutunud poliitiline olukord.

Kui varem olid dotatsioonid suunatud selgelt Euroopa lennufirmadele, mis võimaldasid Wizz Airil ja Ryanairil pakkuda ülisoodsaid lende, siis nüüd on Iisraeli suhted Araabia riikidega mõnevõrra soojenenud. Seetõttu ei saa välistada, et Eilatisse saabuvad esmakordselt lennud ka näiteks Emiraatidest.

Kui varem olid Balti riikidest otselennud Eilatisse Riiast (Wizz Air) ja Kaunasest (Ryanair), siis saabuva talve ühendused on hetkel veel üsna prognoosimatud. Ryanairi puhul mängib kindlasti rolli veel see, kui palju Boeing 737 MAX lennukeid nad talveks kätte saavad ja kas nendega ka lennata saab, sest selle lennukitüübi jamadel ei näi ikka veel lõppu tulevat.

Lennufirmadel on aega avaldusi dotasiooniks esitada oktoobri keskpaigani, selleks ajaks peaks ka selge olema, kust lennud Eilatisse tulevad.

Omaette teema on, missugused saavad olema Iisraeli reisipiirangud selle aasta lõpus. Mais hakatakse seal vastu võtma esimesi turismigruppe, individuaalreisijad saavad Iisraeli reisida alates juulist.

Kokkuvõtteks

Iisraeli dotatsioonid on (odav)lennufirmadele kahtlemata päris oluline motivatsioon, et Eilati lennud suhteliselt riskivabalt käima panna. Reisijatele tõi see aga kaasa väga soodsad piletihinnad. Nii mõnigi kasutas neid lende soodsalt Egiptusesse saamiseks või Jordaania külastamiseks. Sel aastal sõltub Iisraeli naaberriikidesse minek aga paljuski sellest, kas ja mis piirangutega nende riikide maapiirid lahti saavad olema.

Allikad: aviation.direct, Reuters