Tbilisi lähedale ehitatakse uus "ultramoderne" lennujaam, teatas Gruusia peaminister Irakli Kobakhidze valitsuse istungil. Uus lennujaam planeeritakse ehitada Vaziani sõjaväebaasi kohale, mis asub 28 km Tbilisist ja 8 km eemal praegusest Tbilisi rahvusvahelisest lennujaamast. Uue lennujaama ehitusmaksumuseks hinnatakse 1,26 miljardit dollarit (1,16 miljardit eurot).
Uue lennujaama ehitamise põhjuseks tuuakse senise lennujaama piiratud laiendamisvõimalused. Olemasoleva Tbilisi lennujaama laiendamine maksaks 900 miljonit dollarit ning võimaldaks reisijate arvu kasvatada aastas kuni 15 miljonini, aga see oleks ka lagi. Uue lennujaama läbilaskevõimeks oleks 19 miljonit reisijat aastas ning lennujaama saaks hiljem veelgi laiendada.
Et need numbrid veidi mõistetavamad oleks, tuleb need konteksti panna. Tbilisi lennujaama reisijate arv on vaid veidi suurem, kui Tallinnal – 2023. aastal läbis neid lennujaamu vastavalt 3,69 ja 2,96 miljonit reisijat, kuid 6,63 miljoni reisijaga Riia lennujaamale jääb Tbilisi pea kaks korda alla. Püüame nüüd ette kujutada, kui reaalne võiks olla, et Tbilisi lennujaama reisijate arv kasvab loetud aastatega 3,7 miljoni pealt 10, 15 või 20 miljonini. Seda olukorras, kus puudub kohalik ambitsioonikas lennufirma. Või veab kasvu 5 vanemapoolse lennukiga Georgian Airways?
Kriitikud ütlevad, et tsiviillennuvälja ehitamine Gruusia ühe suurima sõjaväebaasi asemele teenib ainult Venemaa huve ning sisuliselt lõpetab Gruusia koostöö NATO-ga, sest Vaziani baas on ühtlasi kohaks, kus viiakse läbi Gruusia ja USA sõjaväe ühisõppusi. Tbilisi lähedase suure sõjaväebaasi likvideerimine kasvatab ühtlasi ka pealinna julgeolekuohtu.
Tbilisi uue lennujaama ehitamisega plaanitakse algust teha üsna pea. 2025. aasta lõpuks peaks ehitusplaan paigas olema ja 2026. aastal võiks ehituseks minna. Lennujaama esimene faas, läbilaskevõimsusega 10 miljonit reisijat aastas, peaks valmima 3 aastaga, mis tähendab, et 2028. aasta lõpus võiks Tbilisi uuel lennuväljal maanduda esimene lend.
Siin on muidugi veel see pisiasi, et praeguse Tbilisi lennujaama operaatori, türklastele kuuluva TAV Georgiaga sõlmitud kontsessioonilepingu kohaselt ei tohi Tbilisist 200 km raadiuses uut lennujaama ehitada. See leping lõppeb 2027. aastal ehk enne seda lepingut rikkumata ehitama hakata ei tohiks.
Teades kohalikke kombeid, siis on pigem tegemist raha kantimise plaaniga. Hanked ja kogu muu tegevus on õigete (võimule lähedaste) inimeste käes. Ilmseslgelt ei tule seal mittekunagi sellist lenndajate arvu, nagu kavades on loodetud. Kutaisi ja WIzzair tõbab ka olulise osa ära.
Meenutab veidi meie RB ehitamist.
Ma tean täpselt ühte riiki, kust reisijate arv võiks tõesti oluliselt kasvada. Aga ka see seltskond lendaks suvel pigem Batumisse.