Mis on premium economy?
Premium economy ehk premium turistiklass või kõrgem turistiklass on turistiklassi ja äriklassi vahepeale jääv teenindusklass, mida lennufirmad pakuvad peamiselt pikematel rahvusvahelistel lendudel.
Premium economy istekohtade kaart, Qantas B787Võrreldes turistiklassiga on premium economy klassis eraldi sektsioon, mugavamad ja laiemad istmed ja istmete vahel suurem vahe, (enamasti) parem toitlustus, püsiklientidele rohkem lennumiile, rohkem tasuta pagasit, eelisjärjekorras check-in, mõned pisiasjad, nagu reisitarbed, paremad kõrvaklapid, USB laadija ja mõnel lennufirmal ka pääs äriklassi ootesaali.
Lufthansa premium economyAjalugu
Premium economy teenindusklass ilmus esimest korda lennukisse 1992. aastal, kui selle võtsid kasutusele Taiwani lennufirma Eva Air ja brittide Virgin Atlantic. Mõlemal lennufirmal oli idee pakkuda reisijatele midagi, mis oleks parem tavalisest turistiklassist, kuid oleks odavam äriklassist.
Nagu moegagi, siis premium economy kord on ja kord ei ole moes. Näiteks Turkish Airlines kunagi juurutas selle teenindusklassi ja siis loobus sellest. Viimasel ajal on aga kõrgem turistiklass taas moodi kogunud, sest aina rohkem lennufirmasid näeb selles taas täiendavat potentsiaalset tuluallikat. Ka näiteks Emirates on teada andnud, et varsti (2020) lisandub nende lennukitesse jutuks olev teenindusklass.
Kõige populaarsem on premium economy vast Aasia-Vaikse ookeani piirkonna lennufirmade seas, Euroopa lennufirmadest pakuvad premium economy lende Air France, Aeroflot, British Airways, Brussels Airways, Condor, French Bee (endine French Blue), LOT, Lufthansa, Norwegian ja SAS.
Premium economy istekohtade kasv. Allikas: centreforaviation.comMiks premium economy?
Viimased aastad on näidanud, et lennufirmade äriklassi tase on pidevalt paranenud. Päris sama ei saa aga öelda turistiklassi kohta. Ikka lihvitakse kusagilt nurki õhemaks ja vahe äriklassiga on pigem kasvanud. See loobki olukorra, kus reisijad on valmis maksma täiendavate mugavuste eest veidi enam, kuid siiski mitte äriklassi hinda. Veidi küüniliselt võibki öelda, et lennufirmade pidev kokkuhoid turistiklassis on nõudluse parema järgi ise tekitanud.
Nagu märgitud, on premium economy omal kohal just kontinentidevahelistel kauglendudel. See teenindusklass on aina populaarsem ka ärireisijate seas, kui näiteks firma poliitika ei võimalda äriklassis lennata.
Standard veel kujuneb
Kõik premium economy lennud pole võrdsed. Kuigi ka turisti- ja äriklassis võib kvaliteet lennufirmade lõikes märkimisväärselt erineda, on ootused enam-vähem paigas. Kui broneerid pileti turistiklassi, tead üldjoontes ette, mida oodata on, sama lugu on ka kontinentidevaheliste äriklassi lendudega (jätame Euroopa-siseste lendude „äriklassi” siinkohal kõrvale). Premium economy standardid on veel kujunemisel ja seetõttu võib lend erinevate lennufirmade kõrgemas turistiklassis olla erineva tasemega.
Erinevate lennufirmade premium economy võrdlus. Allikas: [centreforaviation.com](https://blueswandaily.com/premium-economy-gets-the-tick-from-corporates-but-not-all-products-are-the-same/)Nagu turisti- või äriklassis, kasutavad lennufirmad ka premium economy istmete ostmisel erinevaid firmasid ja mõni firma on parem, kui teine. Näiteks sama tootja istmeid kasutavad Air France'i ja Aerofloti istmeid peetakse kohati isegi ebamugavamaks, kui turistiklassi omi.
Lufthansa luksuslikud reisitarbed (#iroonia)Mis lennufirmadel on parim premium economy?
Raske öelda, sest see asi on ajas pidevalt muutuv. Sellegipoolest, tavaliselt tasub vaadata Aasia, Austraalia ja Uus-Meremaa lennufirmade (Air New Zealand) poole. Alt ei saa minna ka siis, kui lennata kõige värskemalt premium economy kasutusele võtnud lennufirmadega.
Singapore Airlines, A380Kui võtta aluseks Skytraxi hinnangud, siis 2018. aastal on 10 parimat premium economy klassi nendes lennufirmades:
Samas leiab palju arvamusi, et parim premium on hoopis Norwegiani kauglendudel. Pole päris äriklass, kuid jalgade sirutamiseks on ruumi kõvasti ja toitlustuse üle pole samuti põhjust nuriseda.
Palju premium economy maksab?
Veidi keeruline vastata, sest palju on kinni sellest kust ja kuhu lennata (ehk siis sellest, mis hinnad on antud turule lennufirma poolt määratud). Kui üldistada, siis premium economy pilet on keskmiselt 85% kallim, kui turistiklassi oma. Aga mida lähemal väljalennule broneerida, seda odavamaks võib pilet muutuda. Vahest on see vaid 30% kallim. Aasias varieeruvad hinnad vähem ja võib arvestada, et pilet ongi nii 2x kallim.
Qantas. B787-9Mida tähele panna?
Nagu ka teistes teenindusklassides, võivad sama lennufirma erinevad lennukitüübid pakkuda erinevat kogemust. Tasub lugeda arvustusi.
Mis on aga suhteliselt kindel, siis lennufirmade kodulehtedel on asi palju ilusam, kui tegelikkuses. Loomulikult sõltub väga palju ka pardameeskonnast, kes parasjagu teenindama satub.
Upgrade äriklassi on reeglina odavam, kui turistiklassist.
Kokkuvõte
Tundub, et kauglendudel on premium economy olemasolu teatavaks standardiks muutunud, kuid pakutavas tasemes on veel liiga palju variatsioone. Pea kaks korda kallima pileti eest võib saada väga mõnusa reisielamuse, aga näiteks Lufthansas võib komistada ka turistiklassi plastnõudest pakutava toidu otsa.
Igal juhul saab olema huvitav, millega tuleb 2020. aastal välja Emirates oma A380 ja B777 lennukites. Kui turistiklassi on innovatsioon maha jätnud, siis kõrgemas turistiklassis tundub indu jaguvat.
Lisalugemist:
Airline by airline guide to premium economy class: Which airline is number one for premium economy? Premium Economy Class Comparison Chart
Veigo, hea ülevaade! Aga siit puudu meile tuttav Finnair, kel nii vanematel A330 kui uutel A350 lennukitel on kauglendude Economy Comfort ehk 4-5 esimest turistiklassi rida päris mugavad (minu lemmik see esimene rida, vastu vaheseina). 8-13 cm rohkem jalaruumi, parem peatugi, mürasummutavad kõrvaklapid, " hügeenikotike", 1 h tasuta Wifit. Sõltuvalt lendudest küsitakse 40-140 eur lisaraha või 15 000 Finnairi punkti, Finnair Platinum kaardi omanikele istme valik tasuta. Teevad ka aeg-ajalt promo, eelmisel kuul New York JFK check-in leti peal olid lausa reklaamflaierid " sel lennul maksa vaid 60 eur ( USD?) Economy Comfort upgrade eest".