Juunis alustas Euroopast kauglende uus odavlennufirma LEVEL. Järgnevalt ülevaade, millega on tegemist.
Mis on LEVEL?
LEVEL on IAG (International Airlines Group) kauglende opereeriv odavlennufirma. IAG on Inglise-Hispaania holdingfirma, mille alla kuuluvad veel Aer Lingus, British Airways, Iberia ja Vueling.
Miks LEVEL asutati?
Tänu uute ja ökonoomsemate lennukite kasutuselevõtule on odavlennunduse ärimudel tõestanud oma elujõudu ka kauglendudel. Heaks näiteks on siin Norwegian, mis suudab pakkuda väga soodsat hinnataset lendudel Euroopast nii Põhja-Ameerikasse kui Aasiasse. LEVEL ongi IAG vastus eelkõige Norwegiani aina laienevale kauglendude võrgustikule, aga ka teistele kauglende tegevatele odavlennufirmadele nagu Lufthansa gruppi kuuluv Eurowings.
Kuhu LEVEL lendab?
LEVEL-i esimene baaslennuväli on Barcelona El Prati lennuväli. Sellel on ka selge põhjus, sest El Prat on ka Vuelingu kodulennuväli, mis võimaldab kasutada Vuelingu lende reisijate vedamiseks LEVEL-i kauglendudele. Barcelonast lennatakse järgmistesse sihtkohtadesse:
Mis lennukeid kasutatakse?
LEVEL alustab kahe Airbus A330-200 lennukiga, mis eraldati LEVEL-ile Iberia tellimusest. Lennukites on 293 kohta turistiklassis ja 21 kohta kõrgemas turistiklassis (premium economy). Istmed on konfiguratsioonis 2-4-2 turistiklassis ja 2-3-2 premium economy-s.
Lennukite piloodid ja pardapersonal on Iberialt. Kuna opereerimist alustatakse samuti Iberia lennukoodi alt ja ka piletimüük toimub läbi Iberia broneerimissüsteemi, võib öelda, et vähemalt esialgu on LEVEL pigem virtuaalne, kui reaalne lennufirma.
Kuidas on hinnatase?
LEVEL-il on kasutusel 6 erinevat hinnaklassi, alates odavaimast Level klassist, kus kõik lisateenused on tasulised kuni paindliku premium economy-ni. LEVEL reklaamib kodulehel ühe suuna hindasid, kuid edasi-tagasi lendude hinna kohta pakub see vähe infot.
Esmamulje põhjal on hinnad küllaltki erinevad. Odavaim leitud edasi-tagasi lend Barcelonast Oaklandi maksis 272 eurot, Punta Canasse 480 eurot, kuid Buenoz Airesesse juba 986 (!) eurot. Selle hinna eest saab lennukisse astuda, ei rohkemat.
13 tunnine lend Buenos Airesesse on piisavalt pikk, et tore oleks korra keha kinnitada. Palun - soe eine maksab 35€. Ei, selle raha eest ei pakuta äriklassi toitlustust, vaid kõige tavalisemat lennukieinet. Aga olgu, lisame selle mõlemas suunas ja alghinnale lisandub 70 eurot. Pole kindel, kas selle hinna sees on ka vein. Juhul, kui pole, siis väike pudel veini maksab 6€.
Reisid äraantava pagasiga? Arvesta 40€ suuna kohta, kui ostad eelnevalt internetist ja 50€, kui lennujaamas. Lisame 80 eurot. Kui soovid tekki ja patja, tuleb mugavuskomplekti eest 12€ maksta.
Niisiis, lisades toitlustamise ja pagasi, saame Barcelona-Oaklandi hinnaks 422€, Punta Canasse 630€ ja Buenos Airesesse 1136€. Võib eeldada, et sooduspakkumiste ajal näeme mõnevõrra madalamaid hindu, aga keskmise hinnataseme puhul tekib küll küsimus, et mis valemiga kavatsetakse lennukid rahvast täis saada või mis asi siin odavlennufirmale viitab? Kõikidesse LEVEL-i sihtkohtadesse leiab täisteenust pakkuvate lennufirmadega soodsamaid lende.
Mugavused
Asi, mida LEVEL jätab oma kodulehel targu mainimata, on istmetevaheline kaugus, mis on turistiklassi kõigest 30’’. Võrdluseks, Norwegianil on see 31-32’’, mis üldiselt ongi lennufirmade standardiks. 13 h kitsastes tingimustes Barcelonast Buenos Airesesse lennata pole kindlasti päris igaühele.
Ka LEVEL-i premium economy istmevahe ei kannata võrreldes Norwegianiga mitte mingit võrdlust. Kui LEVEL piirdub 37″, pakub Norwegian 46’’, mis on isegi parem, kui enamikel tavalennufirmadel.
Meelelahutussüsteemi ekraani suuruseks on 9’’ turistiklassis ja 12’’ kõrgemas turistiklassis. Võrdluseks, selle valdkonna liider Emirates kasutab turistiklassis 13,3’’ suuruseid ekraane.
Tulevikuplaanid
Nagu märgitud, kasutab LEVEL kahte Airbus A330 lennukit. Kui ühel lennukil peaks juhtuma mõni tehniline probleem, lendab kogu lennuplaan uppi. Loomulikult jääb võimalus Iberialt lennuk laenata, kuid alati ei pruugi vajaliku suurusega lennukit kohe saadaval olla. Aja küsimus, millal tuleb uudis LEVEL-i lendude hilinemisest.
2018. aastaks peaks LEVEL-i käsutuses olema 5 lennukit. LEVEL kaalub aktiivselt ka teisi kohti Euroopas, kust lende avada. Tänu Alitalia hapule seisule on peamises fookuses Milano ja Rooma lennuväljad, aga läbi on käinud ka Pariisi Orly lennuväli.
Kokkuvõte
Eks turistiklassi odavus saab tulla eelkõige ärireisjate kallite piletite arvelt. Kui neid pole, siis pole ka odavat turistiklassi.
Üldiselt püüavad odavlennufirmad baashinna hoida madalal ja teenida lisateenuste müügiga. Leveli baashind on sama või kõrgem, kui täisteenust pakkuvatel lennufirmadel pluss lisateenused otsa. Ainus müügiargument on see, et mõnda kohta saab otselennuga, aga seegi on selline poolkõva. Näiteks Norwegiani otselennud Barcelonast Oaklandi on alati odavamad ja jutt ei käi marginaalsest hinnavahest.