Uuring: nipid odavate lennupiletite leidmiseks ei tööta
veigo
veigo
14. okt 2023 10:04

Kes on mõnda aega jälginud reisiportaale ja -blogisid, on tuttav aeg-ajalt ilmuvate soovituste ja nippidega, kuidas leida kõige odavamaid lennupileteid. Broneeri lennupiletid teisipäeval, otsi pileteid brauseri privaatsirvimis (inkognito) režiimis, kasuta VPN-i, nagu ostaksid sa pileteid mõnes madalama ostujõuga riigis ja muu selline on taoliste soovituste tuntud klassika.

Mitmete USA ülikoolide teadlaste koostöös valminud uurimuses tõestatakse, et kõikvõimalikud linnalegendid odavate piletite leidmiseks on puhas jama juba seetõttu, et lennufirmad kasutavad piletite hinnastamiseks täiesti teisi mudeleid. Ka arvamus, nagu reageeriksid lennufirmad kiiresti konkurentide pakkumistele, ei pea üldjuhul paika.

Sisuliselt kõik, mida tavareisijal kõikidest "nippidest" teada vaja on, piirdub sellega, et ära jäta lennupiletite ostmist viimasele minutile, sest tavaliselt tõusevad piletite hinnad märkimisväärselt 21, 14 ja 7 päeva enne väljalendu.

Kuidas lennupiletite hinnad tegelikult kujunevad?

Uuringus Organizational Structure and Pricing: Evidence from a Large U.S. Airline seletatakse ka ka lahti, kuidas suuremates lennufirmades piletite hinnastamine käib ja miks esineb lennupiletite hindades aeg-ajalt anomaaliaid (mis on müüdiloomeks väga hea pinnas).

Lennupiletite hinnastamise süsteem töötab tüüpiliselt järgmiselt:

  • Liinide planeerijad (network planning department) otsustavad, missuguseid liine avada, missuguste sagedustega ja kui suurte lennukitega lennata.
  • Lennuplaan liigub edasi hinnastamisosakonda, kus pannakse paika, mis hinnatüüpide ja hinnapiirangutega pileteid ühele või teisele liinile müüki pannakse. Muuhulgas määratakse ära ka kõige odavam hind, mida liinil suvalisel ajahetkel müüki saab panna. Hinnaosakond analüüsib ka konkurentide hindu.
  • Hinnaosakonna väljapakutud hinnavahemikud antakse edasi finantsosakonda, mis tegeleb käibejuhtimise ja tuludega (revenue management). Seal analüüsitakse ja prognoositakse nõudlust ning koondatakse kõikide osakondade sisendid hinnamudelisse.

Praktikas kipub aga erinevate osakondade antavate sisendite liikumises tekkima "koordineerimishäireid". Sageli on selle põhjuseks erinevate osakondade erinevad IT süsteemid, mille omavaheline töö ei pruugi alati kõige paremini sujuda. Vahest pakub hinnaosakond piletitele hindu, mis on finantsosakonna nõudlusprognooside kohaselt liiga madalad, vahest ei sisesta finantsosakond süsteemi kõiki hinnaosakonnast saabunud muudatusi jne.

Kokkuvõtteks

Kuigi lennufirmad on liikumas aina dünaamilisemate hinnastamismudelite poole, see tavalist piletiostjat hetkel veel ei mõjuta. Põhiline on lennupiletite ostu mitte jätta viimasele minutile ja osta pilet ära siis, kui see on mõne pakkumise ajal või muidu soodne. Piisab, kui jälgida Trip.ee lennupiletite soodukate rubriiki.

Vaatamata kõikidele arengutele pole näha, et lennufirmadele õnnestuks inim- ja IT faktori mõju lennupiletite hindade kujunemisele lõplikult kõrvaldada. Loomulikult ei kao reisiportaalidest kusagile ka kõmuhõngulised artiklid nippidest, miks tuleb pileteid broneerida tingimata teisipäeval. Reaalset sisu neis pole, aga mõne kliki saab lugejatelt ehk kätte.

Kuidas selle uurimusega nii kaua aega läks? Täpselt sama kehtib ka muude "nippide" kohta. Näiteks olevat garanteeritud upgrade Firsti, kui:

1) Paned ülikonna selga;

2) Ütled, et oled pulmareisil (veidi komplitseeritud, kui lendad üksi);

3) Annad lennusaatjale šokolaadi.

Andke teada, kui see kellelgi on õnnestunud.

PS: Ärge mingil juhul lennukis kohvi ega teed tellige :D

6
0
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
PrintMeEasy
Sisuturundus
Kuidas muuta reisifotod unustamatuteks mälestusteks?
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
If Kindlustus
Sisuturundus
Reisikindlustus – milleks? Mul on Euroopa ravikindlustuskaart!?
Lennupakkumised
Foorum
Reisikaaslased