Uus mood - lennufirmad valivad euroigava disaini

Üle 20 aasta oli Iiri lennufirma Aer Lingus lennukeid raske mõne teise lennufirma omadega segi ajada. Lennukite iiripärane tumeroheline värv ja heleroheline ristikuleht sabal ütles kohe ära, kust lennuk pärit on. Nüüd on otsustatud, et Aer Lingus ühineb eurowhite või eurovalgete klubiga, mida kutsutakse ka euroboringuks ehk euroigavaks. Klubis ootavad juba ees Iberia, Level, Lufthansa ja Austrian Airlines, ka Finnair.


Aer Lingus - vana disain


Aer Lingus - uus disain

Nagu iluga ikka, on asi kinni vaataja silmades. Jälgides Aer Linguse uue disaini väljakuulutamisele järgnenud reaktsioone Twitteris, oli heakskiitvate ja pettunud arvamuste suhe umbes 1:9. Reaktsioonidest võis välja lugeda, et ära võetakse midagi harjumuspärast ja omast ning asendatakse see millegi keskpärase ja mittemidagiütlevaga.

Aer Lingus polnud nii radikaalne, kui Lufthansa, kes läks lennuki sabalasuva ikoonilise kollase kure kallale. Roheline ristikheinaleht jäi alles, kuid värvi võeti lennukilt kõvasti vähemaks. Nagu internetis irooniliselt kommenteeriti, oli kuskil ilmselt valge lennukivärvi soodusmüük.


Lufthansa uus disain


Lufthansa vana disain

Aer Lingus kuulub IAG gruppi koos British Airwaysi, Iberia, Leveli ja Vuelinguga. Grupi siseselt on ehk isegi mõistlik, kui sinna kuuluvad lennufirmad jagavad samu disainielemente. Iberia tuli lennukite uue välisdisainiga välja 2013. aastal, 2017. aastal jätkas sama joont odavlennufirma Level.

2018. aastal lihtsustasid oma visuaalset identiteeti nii Lufthansa kui Austrian Airlines. Lufthansa asendas ikoonilise kollase ja sinise värvikombinatsiooni tumesinise ja valge vastu, avastades peagi, et päriselus näevad lennukid välja tumedamad, kui paberil. Egas midagi, tuli kohaliku ehitusmaterjalide poe värviosakonnas lasta kokku segada uus sinine värv.

Miks lennufirmad hülgavad oma kinnistunud ja hästitöötavad disainielemendid ning püüavad kõik olla ühtmoodi isikupäratud ja üksteisest eristamatud? Kiusatus oleks seda seletada sellega, et valge värv peegeldab lennukitelt paremini valgust ja annab kokkuvõttes lennufirmadele säästu. Pigem tundub, et kuskilt on levima hakanud idee, et liiga palju värvi ja suured kirjad viitavad odavlennufirmadele, valge annab seevastu juurde soliidsust ning annab signaali, et tegemist on korraliku täisteenust pakkuva lennufirmaga. Mis üldiselt ei vasta enam tõele ning veel vähem teeb sellise assotsiatsiooni 99% reisijatest.

Pole teada, kui palju lennufirmad igavaks muutumise eest maksavad, pealegi hõlmab see lisaks lennukite väljanägemisele palju muudki. Kuid soovi korral saaks läbi päris odavalt, nagu tõestab see internetist leitud lennukite kujundusprogrammi kavand.

Lennujaamas lendu oodates on saabuvate ja lahkuvate lennukite vaatamine tasuta meelelahutus. Erinevates toonides, kuid muidu identse väljanägemisega lennukeid vaadata pole enam huvitav.

Peagi on uuendustega välja tulemas Singapore Airlines ja SAS. Kas taas peaks kartma kõige hullemat? Vähemalt KLM pole valitseva euromoega kaasa läinud.


KLM-i uuem disain (B787-9)