Varssavisse plaanitakse uut rahvusvahelist lennujaama

Varssavi

Kuigi ametlikku otsust oodatakse alles käesoleval nädalal, on Poola meedia üllatavalt hästi informeeritud (teema leidis kajastust isegi New York Timesis), et riigi pealinna Varssavisse plaanitakse hakata ehitama uut lennujaama. Põhjuseks tuuakse, et Varssavi senine, Chopini nimeline lennujaam hakkab lähitulevikus oma võimsust ammendama.

Varssavi lennujaam teenindas 2016. aastal 12,8 miljonit reisijat, sel aastal peaks see number jõudma umbes 14 miljonini. Chopini nimelise lennujaama maksimaalseks võimsuseks hinnatakse teenindada 20 miljonit reisijat aastas. Lennureisijate kasv Poolas viimastel aastatel on olnud päris märkimisväärne, eelmisel aastal läbis Poola lennujaamu 35 miljonit reisijat ehk 12% rohkem, kui aasta varem. Prognooside kohaselt peaks see number aastaks 2030 jõudma 60 miljonini.

Varssavi uut lennujaama plaanitakse pealinnast 40 km lääne poole Baranówi piirkonda. Kaalumise all olid ka muud asukohad, kuid tuleviku infrastruktuuriprojekte arvestades langes valik Baranówi kasuks. Baranów on lähedal A2 kiirteele ja jääb tulevase kiirrongitee teele.

Nagu tavaks, ei tea kohalikud võimud uuest lennujaama ehitamise plaanidest midagi. Baranówi omavalitsusega pole asja arutatud, tegemist näib olema Poola praeguse parempoolse valitsuse "jagame talvekartuleid" tüüpi asjaga. Kohalikud elanikud pole plaanist arusaadavalt just kõige suuremas vaimustuses.

Võimalik, et tegemist on läbimõeldud ideega saadaolevad eurorahad ära kasutada. Uue lennuvälja maksumuseks hinnatakse 20 miljardit zlotti (4,7 miljardit eurot), koos lisanduva infrastruktuuriga 35 miljardit zlotti (8,2 miljardit eurot). Sellest peaks kuni 80% tulema Euroopa Liidu vahenditest, Euroopa Investeerimispangalt, EBRD-lt ja teistelt investoritelt. Ehitus võtab optimistlikel hinnangutel aega 10 aastat ehk vähemalt 2027. aastani me Tallinnast Varssavi uude lennujaama ei lenda.

Kui otsus Varssavi uue lennujaama ehitamiseks langetatakse, siis tühjaks see kindlasti ei jää (erinevalt Air Balticu kunagisest sihtkohast Radomis). LOT-i laienemisplaanidele võiks uus ja suurem lennujaam samuti kaasa aidata, kuid mida teha senise lennujaamaga, on sama selgusetu kui see, miks olemsolevat lennujaama pole võimalik laiendada.