Odavlennufirma Wizz Air on sattunud tõsisele optimismilaine. Juulis teatati, et juba augustis plaanitakse Euroopa esimese suure lennufirmana saavutada lendude pandeemia-eelne tase. Nüüd tuli Wizz Air välja teatega, et plaanib oma lennukiparki aastaks 2030 kasvatada üle kolme korra. Selle kümnendi lõpuks peaks Wizz Airil olema juba üle 500 lennuki, mis on väga võrreldavas suuruses Ryanairiga. Juba selle aasta lõpuks kavatsetakse kasvuplaanide realiseermiseks palgata veel 300 pilooti.
Wizz Air lisas liine ka pandeemia ajal
Kuigi pandeemiast tulenevad reisipiirangud räsisid ka Wizz Airi, ei pannud nad sellegipoolest laienemisplaanidele pidurit. Pandeemia ajal avati järgmised uued lennubaasid:
Nendest on tänaseks suletud ainult Oslo baas. Norras tekitati sealsel lennundusturul küll korralik lainetus, kuid peale 7 kuud üritamist peeti paremaks lahkuda. Varjusurmas on ka Peterburi baas, kuid ilmselt on selle taasavamine vaid aja küsimus. Kokku avas Wizz Air viimase aasta jooksul üle 300 uue liini.
Kuhu Wizz Airil laieneda on?
Wizz Air keskendub endiselt Kesk- ja Ida-Euroopa kasvavale nõudlusele. Lääne-Euroopas, kus Ryanair juba ees ootab, on põhiküsimuseks, kas Wizz Air suudab sealsetel kallimatel lennuväljadel oma madala kulubaasi säilitada.
Aga võimalik, et Wizz Airis nähakse tulevikus hoopis suuremat potentsiaali Hindustani poolsaarel, lennates sinna Abu Dhabist. Sinna jäävad näiteks sellised suure rahvaarvuga riigid nagu India, Pakistan ja Bangladesh. Wizz Airil on muuhulgas tellitud ka 20 Airbus A321XLR lennukit, mis kulutades 20% kütust võimaldavad võrreldes tavalise A321 lennukiga lennata 500nm/900 km kaugemale. Airbus A321XLR võimalikust lennuulatusest Abu Dhabist annab aimu järgmine kaart:
Kas Wizz Air suudab Ryanairile väljakutse esitada?
Ryanairil on praegu üle 450 Boeing 737-800 ja 29 Airbus A320 lennukit, Boeingule on esitatud tellimus 210 Boeing 737 MAX lennuki peale. Wizz Airil on praegu alla 150 Airbus A320/321 lennuki.
Samas on Wizz Airi lennukid keskmiselt 6 aastat vanad, Ryanairil aga keskmiselt 12 aastat vanas. Ja tundub, et Wizz Air vahetab oma uuemad lennukid veelgi uuemate vastu kaugelt kiiremini, kui Ryanair.
Allikas: Financial TimesKokkuvõtteks
Wizz Airi suurusega lennufirmad tavaliselt ei teata kolmekordsest laienemisplaanist. See näitab, et ambitsiooni jätkub neil kõvasti. Plaan saada võrdväärseks Ryanairiga ei kõla kuidagi tagasihoidlikult. Kuid ilmselt säilitab Rayanair oma tugeva liinivõrgu Lääne-Euroopas ja Wizz Air katab rohkem Kesk- ja Ida-Euroopat. Selle taustal võiks muidugi küsida, et mis kahe suurema poolt EasyJetile jäetakse?
Väga huvitav saab olema näha, mis liinid tulevad A321XLR lennukitega. Kui praegu on Wizz Airil kuni 6 tunnised lennud, siis uued lennukid võimaldaks 8 lennutunni kauguses olevaid sihtkohti. Iseasi, kuidas need ära tasuma hakkavad, sest odavlennufirmad on traditsiooniliselt kasumlikumad lühematel liinidel.
Ja päris ära ei saa unustada ka lennufirmade mõju kliimale. Mida aktuaalsemaks see teema tõuseb, seda rohkem võimalikke piiranguid ja makse on oodata. Võimalik, et väljaspoole Euroopat laienemine ongi Wizz Airil siin üks alternatiivplaan – kui elu Euroopas liiga keeruliseks muutub, saab lennata seal, kus piiranguid vähem. Planeedil tervikuna sellest muidugi ükskõik.